Gå til innhold

Et skikkelig godt brød


Gjest Gjest_sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sara_*

Hei!

Jeg skal bake brød, og trenger en skikkelig god oppskrift. Brødene skal være ganske grove, men da pleier de ofte å føles litt harde og tørre. Hva skal jeg ha i for at brødene skal bli saftige og gode? Gjerne noe litt sunnere enn sirup!

Er det noen som har en oppskrift på knallgode brød de vil dele?

PS: Brødene skal brukes til vanlige brødmåltider med diverse pålegg. Må kunne fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier alltid å ha veldig grove brød, uten at de blir harde og tørre i hele tatt. Noe av hemmeligheten er å ha deigen ganske løs, og så bare spa den over i former.

Et brød jeg får mye skryt for er rugbrød med valnøtter. Det passer godt til det aller meste:

1,7 l vann (ca 45 grader), 1 pk tørrgjær, 2 ss honning, 2 ss salt, 3/4 kg fin sammalt rug, en stor neve grovt hakkede valnøtter, fibra fullkornshvetemel til passe løs deig. Noe av vannet kan byttes ut med skummet kulturmelk. Heves til dobbelt størrelse, blir saftigere og bedre hvis det får heve minst to ganger. Has over i 3 former og hever ca 20-30 min. Stekes 40-45 min ved 200 grader varmluft. Tas ut av formene og svkjøles på rist.

Ellers pleier jeg å bruke samme væskemengde og ha grov sammalt hvete eller grov sammalt rug og fullkornshvetemel til "vanlige" brød. Da tilsetter jeg også linfrø, solsikkefrø og/eller gresskarfrø.

Lykke til med baksten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet eller kokevannet av potet er ypperlig for å få saftige brød. Har jeg ikke det bruker jeg ofte yoghurt eller andre syrnede melkeprodukter som en del av deigvæsken. Det er også viktig å kna brødene lenge (i alle fall 5-10 minutter i kjøkkenmaskin) når de er grove, ellers ryr de lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...