Gå til innhold

Tatt tatovering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_guri_*
Skrevet

Hei.

Jeg tok tattovering i går, foreløpig ser den veldig bra ut:-)

Har en jeg tok for over ti år siden i syden, og husker at den fikk veldig skorpe og ble ganske stygg.

Fikk beskjed av tattovøren å vaske den med dove og smøre den med Helosan 3 ganger om dagen og ha den dekket til med plast i 5 dager og 5 netter. Men har snakket med andre venner som har tattovering og de synes det hørtes veldig rart ut, både å bruke dove og å ha den dekket til så lenge.

Hva har dere gjort for å få deres til å gro og ikke få skorpe, og hva bør jeg iallefall ikke gjøre??

Skrevet

Hvem tror du har mest greie på det? Tttoovøren eller vennene dine?

Og, om vennene dine har så god erfaring og kunnskap, da er det rart de ikke reagerer på å smøre den med Helosan så ofte, for denne kremen skal man være forsiktig med. man skal smøre på så lite som mulig, den skal bare holde huden mk og beskytte litt mot bakterier.

Selv foretrekker jeg å rense/vaske med pyrisept eller klorhexedin.

• Liker 1
Gjest Gjest_guri_*
Skrevet

Men har du de dekket med plast i starten eller hva?

Skrevet

Jeg tok en ny tatovering for snart en uke siden. Fikk med meg et ark med opplysninger hvordan jeg skulle behandle den, og ramser opp:

-La plastbeskyttelsen være på til morgenen etter at tatoveringen er tatt.

-Ta av plasten og vask tatoveringen godt med lunkent vann og parfymefri såpe. Vær nøye med å vaske av all overflødig sårvæske, blekk og blod. Vask med hendene, så de må være rene.

-La tatoveringen lufttørke etter vask, da håndklær ol kan skrape av skorpe.

-Ikke plukk på skorpen når den er dannet etter noen dager.

-Du kan smøre tatoveringen med parfymefri fuktighetskrem, men du bør vente noen dager før du starter med dette, da såret vil væske litt de første dagene. Smør ikke mer enn to ggr pr dag, og smør helt tynt.

-Utsett ikke tatoveringen for direkte sollys eller solarium de første 14 dagene. Heller ikke klorvann, da dette kan føre til at tatoveringen blir misfarget eller bleket. Ha ikke tatoveringen i kontakt med ull under groperioden, da trådene i ulla samler opp bakterier dersom de setter seg fast i såroverflaten.

-Bruk sunn fornuft ved behandlingen av tatoveringen, det er et sår, la det gro i fred.

Dette var min tredje tatovering, alle er tatt hos forskjellige tatovører, og alle hadde forskjellige råd å gi mtp renhold og smøring/ikke smøring. Så mitt råd er at du behandler det mer som et vanlig sår - dvs la det gro i fred og egentlig bare smøre om skorpa strammer, så det ikke skal sprekke.

Tidligere har jeg smurt som en gal hele tiden, og det har tatt lang tid før tatoveringen har grodd. Nå har jeg smurt bare noen få ganger (med parfymefri aloe vera gel), og det gror kjempefint.

• Liker 1
Skrevet
Jeg tok en ny tatovering for snart en uke siden. Fikk med meg et ark med opplysninger hvordan jeg skulle behandle den, og ramser opp:

-La plastbeskyttelsen være på til morgenen etter at tatoveringen er tatt.

-Ta av plasten og vask tatoveringen godt med lunkent vann og parfymefri såpe. Vær nøye med å vaske av all overflødig sårvæske, blekk og blod. Vask med hendene, så de må være rene.

-La tatoveringen lufttørke etter vask, da håndklær ol kan skrape av skorpe.

-Ikke plukk på skorpen når den er dannet etter noen dager.

-Du kan smøre tatoveringen med parfymefri fuktighetskrem, men du bør vente noen dager før du starter med dette, da såret vil væske litt de første dagene. Smør ikke mer enn to ggr pr dag, og smør helt tynt.

-Utsett ikke tatoveringen for direkte sollys eller solarium de første 14 dagene. Heller ikke klorvann, da dette kan føre til at tatoveringen blir misfarget eller bleket. Ha ikke tatoveringen i kontakt med ull under groperioden, da trådene i ulla samler opp bakterier dersom de setter seg fast i såroverflaten.

-Bruk sunn fornuft ved behandlingen av tatoveringen, det er et sår, la det gro i fred.

Dette var min tredje tatovering, alle er tatt hos forskjellige tatovører, og alle hadde forskjellige råd å gi mtp renhold og smøring/ikke smøring. Så mitt råd er at du behandler det mer som et vanlig sår - dvs la det gro i fred og egentlig bare smøre om skorpa strammer, så det ikke skal sprekke.

Tidligere har jeg smurt som en gal hele tiden, og det har tatt lang tid før tatoveringen har grodd. Nå har jeg smurt bare noen få ganger (med parfymefri aloe vera gel), og det gror kjempefint.

Var et fornuftig svar!

Jeg har fire tatoveringer, og har fått forskjellig beskjed på alle.

Enkelte av tatoveringene har vært på mer utsatte steder enn andre - som den jeg har på foten. Der gnager sokker og sko hele dagen osv (glad jeg tok den på sommeren!), så når jeg måtte gå med sko, dekket jeg med plast i mer enn bare det første døgnet, og smurte godt inn med helosan først - for å unngå den gnagingen, for det var vondt. Så du kan jo se an hvor utsatt tatoveringen er for klær og lignende - gnager det veldig, ville jeg vurdert andre plagg.

Samtidig skal man ikke tulle for mye med tatoveringen, for da gror den sent. Behandle den som et vanlig sår - kjempegodt råd!

Skrevet
Hei.

Har en jeg tok for over ti år siden i syden, og husker at den fikk veldig skorpe og ble ganske stygg.

Fikk beskjed av tattovøren å vaske den med dove og smøre den med Helosan 3 ganger om dagen og ha den dekket til med plast i 5 dager og 5 netter. Men har snakket med andre venner som har tattovering og de synes det hørtes veldig rart ut, både å bruke dove og å ha den dekket til så lenge.

Hva har dere gjort for å få deres til å gro og ikke få skorpe, og hva bør jeg iallefall ikke gjøre??

Jeg har selv en tatovering på hofta, veldig fin, men trenger snart å fylles på, er blitt litt grønnaktig, å det er fordi jeg rett og slett smørte den for mye. Fikk beskjed om å IKKE vaske den, fordi skorpa skal være på å falle av naturlig. Plasten skal man vel ikke ha på mer enn i noen timer, toppen èn dag? flere jeg kjenner som har tatt tatovering har bevart den på samme måte som meg, altså med regel om å ikke vaske, for all del ikke skrubbe på den å ikke smøre for mye! lykke til;)

Skrevet

På min første fikk jeg beskjed om å gå med plasten noen dager, pluss at jeg fikk med en veldig fet salve.. Jeg fikk ingen skorper. denne har derimot blitt mattere enn den andre. På den andre fikk jeg beskjed om å vaske med lacacyd morgen og kveld, og smøre med spenol etterpå. Enklere blir det ikke :P Tok av plasten morgenen etter jeg tok den, fordi den "blekka" litt.. kjedelig å få i senga.. Håper tatoveringen din gror fort og fint, som min gjorde =)

Det er veldig viktig at du ikke klør på den, UANSETT hvor mye den klør.. ei venninne av meg klødde på sin, og hennes tatovering er IKKE fin...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei.

Hei hei:)har selv hatt tatovering i to uker:) jeg gjorde følgende:

Tok av plasten dagen etter jeg ble tatovert, så vaska jeg den med lunket vann.

så lot jeg den tørke, så smurte jeg på helosan.

så smurte jeg helosan to ganger daglig i ei uke. holder meg unna sol, badekar,svømmehaller og lignende, men å dusje går bra så lenge du ikke skrubber, gnir på tattoveringen. det er vanlig at det leggger seg en rur på den, best og la den være så slipper du å risikere missfarging å arr,den detter av av seg selv;D Lykke til

Skrevet

som alle sier, det finnes like mange stelle tips som tattovører omtrent. jeg velger å smøre mine, for å ikke få skorpe. jeg hadde på plasten i to timer, og vaska morgen og kveld og smørte med den vaselin greia han brukte når han tattoverte meg, for jeg fikk med av han. andre gangen smørte jeg med helosan.

men neste gang tror jeg jeg kommer til å ha på plasten lenger, sikkert flere dager.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg har en helt fersk tatovering på ryggen nå. Fikk beskjed av tatovøren at jeg skulle la plasten være på i et par timer. Så skulle jeg ta en dusj, der jeg vasket forsiktig med mild såpe. Deretter skulle den lufttørke i et par timer, slik at det skulle danne seg skorpe. Neste morgen skulle jeg dusje som vanlig, og smøre på tynt med Helosan. Det skulle jeg fortsette med hver morgen til skorpa er borte.

Skrevet

Det spørs veldig hva du har og. Jeg har en tattis som kun er streker og ikke fyll, den trengte mindre stell enn de større, fylte tattoveringene, siden det blir mindre sårflate. Virker uansett som om de ovenfor her gir gode svar, så jeg gidder ikke repetere :)

Skrevet

Den første tatoveringen jeg tok var et lite hjerte på skulderen min.. Da fikk jeg beskjed om å ha på plasten til dagen etterpå, og å vaske vekk blandingen av svette, blodd og blekk.. Tørket lett ved å "klappe" forsiktig på den, og lot den lufttørke.. Dagene etterpå smurte jeg ikke på noe som helst..

Den andre tatoveringen min var mye større og er midt på øverste del av ryggen min.. Med den fikk jeg samme beskjed som med den første.. Det eneste jeg gjorde forskjellig var å smørre den med fuktighetskrem etter noen uker, for huden rundt hadde blitt litt tør..

Har ikke hatt noen problemer med noen av dem, og gleder meg til å ta flere :)

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

Heisann:) Veit dette er en gammel tråd, men jeg legger inn et spm alikevel.

Jeg har en tattoo under planlegging, skal ha den på foten, skal gå fra storetåa og opp på ankelen, litt sånn blomsteraktig, ikke veldig fyldig mer sånn en blomsterstilk og litt blomster på den og sånn. Men så sitter jeg å tenker.. Har funnet ut at dette er en ubehagelig plass å tatovere på blandt annet;) Også tenker jeg litt på hvordan det vil bli når den skal gro. Noen som har tips om gode sko som IKKE gnager? Jobber i barnehage, så må gå med støvler osv om det er dårlig vær. Håper på bra vær og lite regn;) Skal ta den første helga i septemer.. Noen som har gode råd om behandlig etter en tattoo på fotbladet?? Hilsen en fersking;)

Skrevet

Gammel tråd, eg veit. Men om andre kikker innom nå som den er dratt opp på ny.... Gjengir ka min tattoo-artist hadde skrevet på lapp eg.

*Ta av plasten dagen etter.

*Vask tatoveringen forsiktig med lunkent vann og ein mild såpe, f.eks lactacyd.

*Skyll deretter tatoveringen i kaldt vann i noen minutter. "Dabbtørk" med reint håndkle.

*Smør et tynt lag med salve 2-3 ganger daglig (ikkje overdriv). Helosan eller annen fuktighetskrem uten parfyme (brukte spenol sjøl for de hadde ikkje helosan på apotek kor eg bor).

*Noen dager etter tatoveringen, vil ein skorpe dannes. Denne faller som regel av etter ei uke.

*Dersom skorpen begynner klø eller begynne falle av: Ikkje klø eller plukk på den!

*Gå i lette luftige klær i groperioden, tatoveringen bør ikkje være i kontakt med ull e.l når den har skorpe.

*Tatoveringen bør ikkje utsettes for sol, solarium, klorvann eller saltvann den første mnd (blekner da lett).

Eg f*cka opp min andre litt fordi eg hadde ei dyne som var nuppete som satt seg fast i skorpa og reiv løs litt, men han fiksa den når eg fikk nummer 3.

Forskjellige tatoverings studioer og artister kan ha forskjellige "regler" for at den skal holde seg. Man bør som oftest gjøre som de sier, selv om eg syns den der med 5 dager og netter med plast virka litt rar. Uansett, blir den litt "f*cka" så har de som oftest slik at man kan bestille time og få ein touch up gratis, innen så-så lang tid. (1 år for meg der eg tok).

Det finnes vel slike sko som er åpne... De som er så himla populære for tida...Veit ikkje ka de heiter eg, men er sånne man bare tråkker rett inn i. Evt ekstra store støvler for regndager (bare til å kjøpe slike ment for menn) :gjeiper:

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tingeling_*
Skrevet
Hei.

Annonse
Gjest Gjest_Tingeling_*
Skrevet

Hei.

Tok tattoo i Amsterdam i sommer. Han jeg gjorde det hos var fra Canada og veldig flink.

Jeg fikk følgende beskjed om vedlikehold;

Vask 2 til 3 ganger om dagen med lunkent vann og mild såpe. Ikke gni på den når du vasker. Tapp den så tørr med håndkle eller la den luft-tørke. Smør så på med en salve kjøpt på apotek beregnet til tattoveringer. Den heter ikke det samme i Norge, men det er en sinksalve. Dette gjør du den første uken. De to/tre neste ukene så passer du på å smøre den 2 ganger om dagen. Det er viktig at tattoen ikke blir tørr forda vil det dannes mer skorpe som igjen gjør at den fader fortere i fargen.

Det er nå 2 mnd siden jeg tok min, og det er kjempesterk i fargen, jeg fikk nesten ingen skorpe, den bare flasset litt. Fikk beskjed om å holde meg unna klorvann og sol i minimum 6 uker. Dette måtte jeg huske sa han. Man kunne bade og dusje vanlig etter 4 uker. Men helst ikke så lenge av gangen i saltvann.

Typen min tok tattovering i Praha i fjor, som han farget opp nå hos vår Canadien friend. Han fikk masse tjukk skorpe etter han tok sin i Praha. Dette var en kombinasjon av at tattovøren hadde stukket for dypt, samt at typen min vasket den med for sterkt antiseptisk middel.

• 1 år senere...
Gjest Olav Espedalen
Skrevet

jeg har 5 relativt store tatoveringer og den siste tok jeg på island. jeg er enig i alt dere sier men faktum er at jag var så full når jeg tok den så var jeg jævlig full å tok straks av plasten å reiste i den blå lagune :) tatoveringa er like fin

• 2 måneder senere...
Gjest Andreas
Skrevet

Orginal Lypsyl fungerer Meget bra på litt mindre tattoeringer,og enkel og "bære" med seg når man er utenfor hjemmet.. Gir gode resultater,men som sagt, finnes like mange alternativer for hvordan man skal gjøre dette "riktig" som det finnes tattører i verden

Skrevet

Jeg har tatt åtte tattooer i forskjellige størrelser hos fem forskjellige tattoovører, og fått forskjellige anbefalinger alle plassene, men det som går igjen er IKKE pell eller gni, og smør på TYNT lag med parfymefri krem tre ganger daglig! :jepp:

Skrevet

Hei Guri

Jeg har ikke lest hele tråden, så beklager hvis dette blir dobbeltpost :sjenert:

Har selv to tatoveringer og har fått forskjellige retningslinjer begge ganger. Tror dette er forskjellig fra studio til studio og litt i forhold til tatoveringen - hvor på kroppen, farge eller svart osv.

Tror det beste du gjør er å følge det du har fått beskjed om av den tatovøren du var hos. Ikke bare fordi han har peiling, men også pga garanti.

Hvis tatoveringen skulle bli blass eller få lyse flekker (selv om du har gjort alt det tatovøren har sagt) kan du få rettet opp i dette gratis. Hvis du ikke følger det han har sagt må du dekke dette selv.

Håper du blir fornøyd med resultatet :)

*Henriette*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...