Scapa_c Skrevet 15. juli 2008 #21 Skrevet 15. juli 2008 Nei, vi vet nok ikke alt om effekten av p-piller i det lange løp; noe som forøvrig gjelder en hel rekke andre ting også... Og ut i fra dine erfaringer er du naturlig nok veldig skeptisk; men ut ifra mine erfaringer sitter jeg med en mer åpen innstilling. Jeg snakker altså ikke om at p-piller skal være inngangsbetalingen for 12-åringers utsvevende sexliv med gud og hvermann. Men at 12/13-åringer i faste forhold kanskje får det lettere mtp beskytte seg mot graviditet (som jo er en litt alvorlig bivirkning av det å ha sex). Ingenting i veien for å be dem sjekke seg for evt sykdommer heller dersom man skal være usikker på det. Jeg mener også at det kreves oppfølging å få p-piller; jevnlige kontroller og at det etterstrebes å finne p-piller som passer best for en 12 år gml kropp. Og det at p-piller kommer opp som et ekstra alternativ utelukker ikke at kondom er det alle barn først og fremst bør lære seg å bruke! Disse to prevansjonsmidlene dekker to litt forskjellige behov, og det bør alle være 100% på det rene med. P-piller kan som du sier absolutt fort bli en sovepute, og det skal vi passe oss vel for. Men det har jo allerede eksistert en større og litt farligere sovepute synes jeg da: at unge tenåringer ikke har sex!
Suzy Skrevet 15. juli 2008 #22 Skrevet 15. juli 2008 Nei, vi vet nok ikke alt om effekten av p-piller i det lange løp; noe som forøvrig gjelder en hel rekke andre ting også... Og ut i fra dine erfaringer er du naturlig nok veldig skeptisk; men ut ifra mine erfaringer sitter jeg med en mer åpen innstilling. Jeg snakker altså ikke om at p-piller skal være inngangsbetalingen for 12-åringers utsvevende sexliv med gud og hvermann. Men at 12/13-åringer i faste forhold kanskje får det lettere mtp beskytte seg mot graviditet (som jo er en litt alvorlig bivirkning av det å ha sex). Ingenting i veien for å be dem sjekke seg for evt sykdommer heller dersom man skal være usikker på det. Jeg mener også at det kreves oppfølging å få p-piller; jevnlige kontroller og at det etterstrebes å finne p-piller som passer best for en 12 år gml kropp. Og det at p-piller kommer opp som et ekstra alternativ utelukker ikke at kondom er det alle barn først og fremst bør lære seg å bruke! Disse to prevansjonsmidlene dekker to litt forskjellige behov, og det bør alle være 100% på det rene med. Da regner jeg med at det også gis mer penger til hele systemet rundt, for min erfaring er at datteren min fikk utdelt p-piller da hun var 14 uten at det ble foretatt noen legeundersøkelse eller oppfølgeing. Hun har tilfeldigvis en familiehistore som involverer risiko for slag og blodpropp og jeg ble både sint og redd når jeg fikk vite at hun hadde proppet i seg hormoner. Hun visste ikke hva hun hadde av familiehistorie - og helsepersonellet var åpenbart ikke interessert.
Scapa_c Skrevet 15. juli 2008 #23 Skrevet 15. juli 2008 Nei, sånt er jo ikke riktig!!! Men som sagt: jeg snakker ikke om å gi dette ut ukritisk og helt uten fordringer! Meget mulig dette ikke lar seg gjennomføre grunnet økonomi og holdninger, men dersom det er mulig så synes jeg det er en bra sak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå