Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Den seksuelle lavalder er 16 år. Og det er sikkert de som mener at det er litt i yngste laget til et aktivt sex-liv. Mange unge sliter med sexpress, da kanskje særlig jenter fra eldre gutter. Men myndighetene ser ut til å være uenige i at 16 år er ungt nok. Terskelen for frivillig aktivt sexliv - eller sexpress - må flyttes nedover. Så nå vil myndighetene gi 12-åringer P-piller. Og for at det skal bli lettere å tre inn i de seksulelt aktives rekker, så lover myndighetene at mamma og pappa ikke skal få vite noe. Makan! -Eller er det bare jeg som er gammeldags når jeg synes det har gått for vidt?
Gjest Gjest_Transmogrifier_* Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Jeg tror du nok har rett i at seksualundervisning, utdeling av kondomer og p-piller medfører et sexpress. Samtidig så er det klart at bruken av prevensjon reduserer uønskede svangerskap. Myndighetene ønsker mest sannsynlig å redusere uønskede svangerskap, og bedre tilgjengelighet på prevensjonsmidler veier opp for mer sex som følge av sexpress, ville jeg tro uten å ha noe folkehelse-fagkunnskap om dette. At barn skal få prevensjon uten at foreldrene får vite om det, synes jeg virker logisk, det senker terskelen for å skaffe seg prevensjon, spesielt for de barna som har foreldre som stiller seg negative til at barn har sex i ung alder. Bedre at barn har sex med prevensjon, enn at de lar være å ha prevensjon, det er for en underkategori valget en har. Igjen: en prøver å redusere de som har seg uten prevensjon. For meg så virker det som om disse forslagene vektlegger interessene til barna, noe som ikke alltid er 1:1 med interessene og moralforestillingene til foreldrene.
Gjest annen gjest Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Ja lykke til med og nekte de det;D kommer hun sikkert veldig langt med! Alvorlig talt! Den seksuelle lavalder er 16 år. Og det er sikkert de som mener at det er litt i yngste laget til et aktivt sex-liv. Mange unge sliter med sexpress, da kanskje særlig jenter fra eldre gutter. Men myndighetene ser ut til å være uenige i at 16 år er ungt nok. Terskelen for frivillig aktivt sexliv - eller sexpress - må flyttes nedover. Så nå vil myndighetene gi 12-åringer P-piller. Og for at det skal bli lettere å tre inn i de seksulelt aktives rekker, så lover myndighetene at mamma og pappa ikke skal få vite noe. Makan! -Eller er det bare jeg som er gammeldags når jeg synes det har gått for vidt? Ja, enda en grunn til ikke å stemme på SV. De har jo helt tatt av. Isteden for å dele ut p-piller til 12-åringer har kanskje disse ungene behov for annen hjelp. For meg blir dette omtrent det samme som å gi deprimerte barn lykkepiller isteden for å finne ut hva som ligger bak.
Gjest annen gjest Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Ble litt tull i innlegget; øverste sitat skulle ikke være med.
Malama Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Jeg er egentlig mer bekymret for de bivirkningene disse hormonpillene har på unge jenter som ikke er i nærheten av å være ferdig utviklet. Og det uten at foreldrene deres vet om det. Jeg vet meg selv hvilke bivirkninger jeg fikk av disse pillene, og jeg begynte ikke før jeg var 20. Hadde jeg visst da, det jeg vet i dag om hvordan dette påvirket kroppen min, vet jeg ikke om jeg ville tatt dem. Hvordan skal 12 år gamle jentunger kunne ta et slikt valg, og hvordan skal foreldrene deres kunne skjønne hva som evt skjer, når de ikke vet at ungen går på hormoner som påvirker kropp og psyke?
Adila Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 jeg vet da om en jente på 12 år som er gravid, så kanskje ikke så dumt forslag!
Gjest men Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er egentlig mer bekymret for de bivirkningene disse hormonpillene har på unge jenter som ikke er i nærheten av å være ferdig utviklet. Og det uten at foreldrene deres vet om det. Jeg vet meg selv hvilke bivirkninger jeg fikk av disse pillene, og jeg begynte ikke før jeg var 20. Hadde jeg visst da, det jeg vet i dag om hvordan dette påvirket kroppen min, vet jeg ikke om jeg ville tatt dem. Hvordan skal 12 år gamle jentunger kunne ta et slikt valg, og hvordan skal foreldrene deres kunne skjønne hva som evt skjer, når de ikke vet at ungen går på hormoner som påvirker kropp og psyke? Graviditet og abort eller fødsel og foreldreskap er også ganske heftige fremtidsutsikter for en 12-åring. Det heller ikke alltid de barna som har best støtte i sine foreldre som blir tidlig seksuelt aktive. Kondomer har høy grad av brukerfeil, og det er lite trolig at det vil være 12-åringene som bruker dem på sikrest måte.
Gina T Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 jeg vet da om en jente på 12 år som er gravid, så kanskje ikke så dumt forslag!
Gjest StockDama Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 jeg vet da om en jente på 12 år som er gravid, så kanskje ikke så dumt forslag! Ikkesant, de kommer ikke til å tenke "jaha...jeg har ikke p-piller, jeg har ikke kondom...nei da blir det vel ikke sex da allikavel". De har seg istedet bare uten prevansjon, noe som kan ha uheldige konsekvenser...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. juli 2008 #11 Skrevet 14. juli 2008 Hvis det var helt opp til meg, ville jeg valgt at dette ikke var en aktuell problemstilling. Men det er ikke helt opp til meg.. Derfor må jeg ærlig talt si at en 12 åring på p-piller er bedre enn en gravid 12 åring..
Malama Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 Graviditet og abort eller fødsel og foreldreskap er også ganske heftige fremtidsutsikter for en 12-åring. Det heller ikke alltid de barna som har best støtte i sine foreldre som blir tidlig seksuelt aktive. Kondomer har høy grad av brukerfeil, og det er lite trolig at det vil være 12-åringene som bruker dem på sikrest måte. Jada, det er selvsagt også et problem, jeg tviler ikke et sekund på det. Det jeg mente var at jeg er mer bekymret for bivirkningene og effektene enn "sexpresset" som ligger i at de får piller, som andre hadde nevnt. Je synes det er ille at 12-år gamle småunger har sex jeg da, og håper egentlig ikke det er normalt, men selvsagt er det viktig at de da er beskyttet, dersom de er blitt kjønnsmodne. (er 12 år gamle jenter normalt sett virkelig i stand til å bli gravid? Jeg vet at jeg var sent ute som ikke fikk mens før jeg var 17, men jeg trodde det var vanlig å være 13-14 år før man fikk mens i alle fall... Og gutter må jo også modnes før de kan lage babyer...) Men jeg har altså opplevd de skumle virkningene slike hormoner kan ha på en kropp som ER ferdig utviklet, og bekymrer meg derfor en del for hva de kan gjøre med kropper som IKKE er ferdig utviklet, og deres muligehte rtil å KUNNE få barn senere i livet, uten altfor store problemer...
Gjest imli Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Jeg synes heller kondomer burde vært gratis. Tror ikke det er bra for så unge jenter å bli utsatt for hormoner o.l. Pluss at p-piller ikke beskytter mot kjønnssykdommer. Og det kan presse jenter til sex - "du kan jo bare skaffe deg p-piller", og guttene blir slappere ift kondombruk. Ellers synes jeg at 12 år er altfor tidlig å starte seksuallivet... Da jeg var 12 var ikke det i mine tanker akkurat...
Gjest glamourgirl Skrevet 15. juli 2008 #14 Skrevet 15. juli 2008 Altså, hadde jeg visst hvor mange bivirkninger det var med P-piller hadde jeg aldri begynt, og jeg var 25 da jeg begynte... Noen venninner mumlet noe, men jeg kjørte på... Hadde menssmerter from hell... Og en uutviklet tolv-åring???? Liker det ikke...
Furstina Skrevet 15. juli 2008 #15 Skrevet 15. juli 2008 Jag är faktiskt mer orolig för vad hormonerna i p-piller gör med 12-åringens kropp än sexet. Riskerna med blodproppar, humörpåverkan och problem som jag upplevt som svamp, flytningar, mellanblödningar och så vidare. Dessutom kan p-pillren göra att de unga som faktiskt väljer att ha sex struntar i att använda kondom. Deras största rädsla är nog mer att bli gravid än att få könssjukdomar. Men klamydia, herpes och andra trevligheter smittar även bland unga och kan leda till sterilitet om det inte upptäcks.
Gjest78 Skrevet 15. juli 2008 #16 Skrevet 15. juli 2008 (er 12 år gamle jenter normalt sett virkelig i stand til å bli gravid? Jeg vet at jeg var sent ute som ikke fikk mens før jeg var 17, men jeg trodde det var vanlig å være 13-14 år før man fikk mens i alle fall... Og gutter må jo også modnes før de kan lage babyer...) 12-13 år er vel gjennomsnittet, dvs, like mange får mens før den tid som etter. Jeg fikk selv mens da jeg var 12 og var ikke spesielt tidlig ute i klassen, hun som fikk først var 10 år. Jeg vet også av ei jente som fikk mens som 7-åring (hun burde naturligvis hatt hormoner for å stoppe utviklingen, men moren hennes fulgte visst ikke helt med). Jeg er uansett enig i det at p-piller ikke burde pushes på så unge jenter, jeg har selv hatt mange bivirkninger av alle de forskjellige prevansjonsmetodene jeg har prøvd. Rart at det ikke går an å sette større ressurser inn på å få unge til å bruke kondom, som faktisk også beskytter mot sykdommer.
Scapa_c Skrevet 15. juli 2008 #17 Skrevet 15. juli 2008 Det er vel ikke snakk om å slenge ut p-piller ukritisk til alle 12-åringer heller vel? De må vel igjennom en eller annen form for undersøkelse/legetime med eller uten foreldresamtykke? Og jeg synes vel, tidlig utviklet som jeg var selv på allllle områder; at p-piller som et ekstra alternativ til kondom, kan være en bra ting. Også unge tenåringer har faste kjærester de kanskje gjør litt mer med enn bare kyssing... Selv begynte jeg med p-piller som 13-åring grunnet mens-styr og opplevde ingen negative bivirkninger, så det er jo ikke opplest og vedtatt det heller
Gjest glamourgirl Skrevet 15. juli 2008 #18 Skrevet 15. juli 2008 (endret) Men hva vet vi egentlig om effektene p-piller har på kroppen i det lange løp? Jeg fikk mensen da jeg var 13, men jeg stoppet ikke vokse både her og der før jeg var 19-20... Når er kroppen helt ferdig utviklet? Og hva med kjønnsykdommer? Jeg nekter å tro at alle tolv-åring som får piller tenker, ja kanskje vi må bruke kondom også så vi ikke blir syke... Tror p-piller fort kan bli en sovepute... Endret 15. juli 2008 av glamourgirl
Malama Skrevet 15. juli 2008 #19 Skrevet 15. juli 2008 Men hva vet vi egentlig om effektene p-piller har på kroppen i det lange løp? Jeg fikk mensen da jeg var 13, men jeg stoppet ikke vokse både her og der før jeg var 19-20... Når er kroppen helt ferdig utviklet? Og hva med kjønnsykdommer? Jeg nekter å tro at alle tolv-åring som får piller tenker, ja kanskje vi må bruke kondom også så vi ikke blir syke... Tror p-piller fort kan bli en sovepute... Signerer i sin helhet (bortsett fra at jeg altså ikke fikk mens når jeg var 13 da)
Suzy Skrevet 15. juli 2008 #20 Skrevet 15. juli 2008 Del ut kondomer - p-piller fra 12 år alder er kroppslig skummelt og det fratar effektivt gutta ansvaret for sexlivet de (desverre) har så tidlig. Kondomer beskytter ikke bare mot graviditet, men også mot sjukdommer og det er minst like viktig i den alderen. Dessuten er jeg helt enig i at det er skitskummelt å putte i unge jenter så mye hormoner som garantert ikke er bra for dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå