Gå til innhold

Gryte med skadet teflonbelegg

Bør Væren kaste gryta si?  

13 stemmer

1. 1. Bør Væren kaste gryta si?

• Ja! Uten tvil!
      19
    • Nei, det er ikke nødvendig!
      11
    • Har ikke peiling!
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stor Høyang Polaris Party gryte, ca 4-5 liter, som har fått skader i teflonbelegget i bunnen. Dette til tross for at vi har vært forsiktige, og bare brukt tre-redskaper til å røre med.

Jeg har hørt at det er ganske farlig (kreftfremkallende?) å få i seg dette belegget, men ettersom hakkene i bunnen liksom har sett like store/små ut over lengre tid, har jeg ikke fått meg til å kaste gryten.

Er det noen som med 100% sikkerhet kan fortelle meg om det er skadelig å fortsette å bruke denne gryten? Må jeg kaste den og investere i en ny? De er jo "himla" greie å lage mat i, og dette er den eneste teflongryta jeg har. Glimrende til alt fra eggerøre til chicken tandoori... Det er ikke hver dag den er i bruk, for jeg har faktisk spart litt på den. Så jeg er litt skuffet over at den tålte så pass lite... *snufs*

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har to stekepanner med akkurat samme problem. Jeg slutta å lage pannekaker i den ene når det kom sorte prikker i pannekakene da... Har vært forsiktig med dem, men de er blitt sånn likevel (har to fordi jeg og sambo hadde hver vår før vi møttes)

Klarer ikke få meg til å kaste dem... (særlig fordi vi slett ikke har penger til å kjøpe en ny) Men sånn bortsett fra at ting setter seg litt lettere fast, er det egentlig farlig å bruke dem? Lurer på det samme som deg... så jeg bare henger meg på. Burde vi kaste dem?

Skrevet

Jeg har også fått slike "mangler" men mine Høyang gryter. Og jeg som trodde det var høy kvalitet... :( Men venter på å se hva du får som svar...

Skrevet

Kanskje vi burde tipse Høyang om denne tråden? :ler:

Venter i spenning!

Skrevet

Jeg har "hørt" at dette belegget er giftig å få i seg, og også at man ikke skal la pannen stå på varmen lenge. Har dere fulgt bruksanvisningen? I tilfelle, går ikke det på garantien?

Skrevet

Jeg kan ikke huske om det fulgte med noen spesiell bruksanvisning, starie. Men har som sagt vært forsiktig og kun brukt treredskaper. Gryten er jo noen år gammel, 7-8 år, men det har vært hakkete i bunnen lenge.

Jeg mener å ha hørt det samme som deg, ja.

Men jammen santen måtte jeg bruke den i dag også... uff. :roll:

Gjest Étoile
Skrevet

Jeg ville nok kastet den og investert i en panne/gryte med titanbelegg i steden...

Jeg har en stekepanne med titanbelegg fra Scanpan, helt fantastisk! Tåler alle typer redskaper, oppvaskmaskin(!) og man kan steke helt uten fett, ingenting sitter fast!!

Kjøpte den fordi teflon panna mi hadde riper, liker ikke tanken på å få teflon i maten...

Skrevet

Det høres bra ut! Hva er titanbelegg egentlig? I forhold til teflon?

Nå har jeg i alle fall vært på Høyang Polaris sine hjemmesider og lagt inn spørsmål om hva jeg bør gjøre med gryta mi, så jeg regner med å få klart svar derfra!

Kommer tilbake med informasjon etterhvert, ettersom det ikke bare var meg som lurte på dette!

Klem fra

Gjest Étoile
Skrevet

Titan er et metall, akkurat hva dette titanbelegget er vet jeg ikke helt, men det står "ceramic titanium" eller noe sånt på pannen min. I forhold til teflon så kan ikke dette belegget ripes opp på samme måte. Dersom man bruker metallredskaper i den vil den bli styggere over tid, men den vil ikke bli ødelagt, og vil heller ikke miste non-stick effekten sånn som teflonpanner gjerne gjør når de får riper.

Skrevet

Vil ha titangryte!!! Vil ha!!! :ler:

Det høres jo helt ideelt ut for meg! Takk for tipset, Étoile!

Gjest Étoile
Skrevet

De er helt supre å rengjøre også, spyler med varmt vann og møkka bare preller av!! Herrlig!! :D

Gjest Étoile
Skrevet

Så bra! Her er den jeg har: www.scanpan.dk

Skrevet

Jeg har også "hørt" (mye rart jeg hører :ler: ) at dersom man skyller en varm panne rett fra plata med kaldt vann vil den bli bulkete og belegget vil kunne flasse.

Si fra når du har fått svar da Væren!

Skrevet

Jepp, starie! Svar kommer så fort jeg hører noe! Garantert!

*Håper på at det sitter noen på Høyang Polaris og svarer på forbrukerspørsmål på søndager*

:hoho:

Skrevet
Kremt. sendte innlegget to ganger.
Skrevet
De er helt supre å rengjøre også' date=' spyler med varmt vann og møkka bare preller av!! Herrlig!! :D[/quote']

Hi-hi, du går Knut Bjørnsen en høy gang! Du burde søke jobb på TV-shop! :ler:

Gjest Étoile
Skrevet

:hoho::hoho: Knut Bjørnsen ja... Tror nok ikke jeg er TV-shop material dessverre.... Bare fornøyd med den nye stekepanna mi... :D

Gjest Solskinn
Skrevet

Kan også anbefale Scanpan, altså, selv om ikke alt preller av... :ler:

Ellers har de nyere Partygryte 10 års garanti på belegget sitt, det er mye bedre og "hardere" enn de tidligere modellene. De kan også vaskes i maskinen!

Om det er farlig eller ikke skal jeg ikke utale meg bastant om, men jeg tror at en liten ripe ikke er noe å engste seg for, har dumasse svarte prikker i maten burde du kanskje tenke etter en ekstra gang, men generelt tror jeg at vi er mer redde en nødvendig er.

Gjest Hilde / Ikke innlogget
Skrevet

Mine partygryter er like fine enda - ikke tegn til hakker eller slitasje. Jeg bruker dem daglig, men er veldig forsiktig med hva slags redskaper jeg bruker oppi - kun tre og plast som er laget for teflongryter. Ellers vasker jeg dem ofte i oppvaskmaskinen uten at de har tatt noen som helst skade av det.

Men som Solskinn sier så er det kanskje forskjell på nye og gamle partygryter - mine er ett par år gamle.

Hilde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...