Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på fem som fikk brudd i armen (albuen) under lek for snart fem uker siden. Har vært til jevnlig kontroll på sykehus, har vært til forskjellige leger hver gang (tre), og fått beskjed om at det ser bra ut, men da han tok av gipsen for en uke siden var armen stiv, blålig, veldig hoven og rar til at det var tre uker siden det skjedde, jeg konfronterte legen med det og han sa at den kom til å bli bra etter to dager. Den ble ikke bedre og han ville ikke bruke armen noe særlig. Jeg kontaktet derfor lege her lokalt for å få han henvist til et annet sykehus for vurdering der, men fikk beskjed om at det kunne vi ikke velge siden han var under 12 år, derfor ringte legen til det sykehuset vi hadde vært på og avtalte at vi måtte komme dit igjen. Vi var der i går og fikk vi beskjed om at armen ikke var bra og at han kanskje må operere. Jeg har ikke lyst til at de legene der skal operere han siden de ikke merket at det ikke var i orden før nå. Til og med jeg kunne se det på røntgenbildene at det er en bit av beinet som står ut. Klarer ikke stole på at de gjør det riktig. Men hvordan skal jeg få han til et annet sykehus? Barn burde vell ha rett på å få bra behandling de og?

Hilsen fortvilet mor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Det går an å velge det meste under "barn", men jeg er usikker på hvor bruddskader kommer inn i systemet. Men ring nummeret på siden og hør med de. Om de hevner det samme, krev å få konkret paragravhenvisning, og ikke bare "sånn er det"

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gjort noen kjappe søk på lover og forskrifter på lovdata.no, og kikket litt på NAVs sider om fritt sykehusvalg, og på frittsykehus.no, og kan ikke finne noe om barn og fritt sykehusvalg. Barn har ikke rett på fritt sykehusvalg når det dreier seg om psykisk helsevern, men det er jo en helt annen sak enn en skadet arm. Man har heller ikke krav på fritt sykehusvalg når det er en akutt situasjon, men det høres heller ikke ut som det gjelder for dere.

Jeg vil anbefale deg å kikke på siden frittsykehus.no, der har de oversikt over hvilke sykehus som har ledig kapasitet på de forskjellige avdelingene, og om du finner et sykehus du mener dere kan stole mer på enn det dere har brukt til nå, bør du ta en telefon til legen din og be om å bli henvist dit. Om h*n nekter, bør du be ham oppgi hvilken hjemmel han har for å nekte fritt sykehusvalg, for den regelen må være rimelig obskur nå den ikke lar seg finne på noen av de nettstedene jeg har kikket på.

Skrevet

Tusen takk for fine svar. Jeg har prøvd å sjekke opp det dere skrev, men finner ikke ut av noe. Har kontaktet pasientombudet så håper de kan hjelpe oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...