Gå til innhold

alopecia areata, flekkvis håravfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spennende!

Håper det fungerer for deg, for Alopecia er ikke kjekt i det hele tatt!

Satt her å tenkte her om dagen, at jeg faktisk har levd over halve livet med greia nå, men det er fortsatt irriterende, dog for det meste bare irriterende.

Men når sant skal være sagt er det slik at jo eldre du blir jo bedre går det, heldigvis.

Jeg hadde vell min verste periode i din alder, men så roet det seg. Virker som om det herjer verst i puberteten, kanskje?

Personelig tror jeg også stress kan være en utløsende faktor, ihvertfall i mitt tilfelle, har ofte vurdert hvordan ting har vært i de periodene jeg har mistet hår og har ofte vært mye stress da. :tristbla:

Mister for tiden ikke så mye på hodet, men jeg har fortsatt ikke fått tilbake øyebrynene jeg mistet i 6 klasse da jeg fikk sykdommen. Vurderer permanent makeup, men er litt skremmende da jeg er mann.

Men til deg Gjest123 og andre i samme situasjon, ikke la deg knekke! Det er hardt i perioder, spesielt i din alder, men ikke la det definere deg som person!

Og en ting skal du vite, ting blir bedre, og man venner seg til en viss grad til det :)

Uansett så er det alltids håp om at det skal forsvinne igjen, dette skjer vell med de fleste! :)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, er en jente på 16 år som har Alopecia Areta. Skal begynne på vidergående skole etter høsten og gruer meg litt til det. Jeg har mistet veldig mye hår og har veldig mye hårløseflekker rundt i hodet men også flekker det er kommet litt dun på, så jeg må bruke masse clips extension. Men ja det jeg gruer meg mest til er de nye folkene på den nye skolen med nye spørsmål om hvorfor jeg har hårløseflekker. Jeg har hatt det i ca 3 år og gått på mange medisiner som ikke har fungert. Er det noen her som har hatt noe flax med medisiner så rop ut!!

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei , jeg hadde samme sykdom som dere nevner her men ble anbefalt av en å bruke hvitløk .

Dele hvitløken i to og gni d inn i d området der du mister håret to til tre ganger i uken .

Håper det r til hjelp .

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor får jeg kjøpt aloe vera juice?

Hei :) Jeg har en søster som fikk alopecia for noen år tilbake.. Vi var flere ganger hos diverse hudleger osv, men det så ikke veldig lyst ut i en periode! Hun mistet flekkvis store deler av håret, og i en alder av 15 er ikke dette akkurat gøy! Men så begynte hun å drikke aloe vera juice hver dag, og til alles overasskelse begynte håret å komme tilbake! Etter en stund med hår, ble hun litt slapp når det gjaldt å drikke aloe vera, og dette førte faktisk til at hun begynte å miste hår igjen.. Nå har hun fått streng beskjed om å drikke det hver dag, og til nå ser det faktisk ut som om det hjelper! Første gang hun kunne det jo vært tilfeldig at hun fikk tilbake håret, men når det skjer to ganger, må jo det bare bety at dette faktisk funker! Så til alle dere som sitter fortvilet med håret igjen i hårbørsten; dette er noe dere bør prøve ut!:) Kan ikke love at det vil fungere, men er jo absolutt verdt forsøket! Og det er jo heller ikke funnet noen annen kur som vil gi deg tilbake håret, ved alopecia!

Skrevet

hjalp det å bruke hvitløk? evt hvor lang tid tok det før du fikk håret tilbake?

Hei , jeg hadde samme sykdom som dere nevner her men ble anbefalt av en å bruke hvitløk .

Dele hvitløken i to og gni d inn i d området der du mister håret to til tre ganger i uken .

Håper det r til hjelp .

Skrevet

Ikke btuk hvitløk i hodebunnen herregud.

Skrevet

hei, er en jente på 16 år som har Alopecia Areta. Skal begynne på vidergående skole etter høsten og gruer meg litt til det. Jeg har mistet veldig mye hår og har veldig mye hårløseflekker rundt i hodet men også flekker det er kommet litt dun på, så jeg må bruke masse clips extension. Men ja det jeg gruer meg mest til er de nye folkene på den nye skolen med nye spørsmål om hvorfor jeg har hårløseflekker. Jeg har hatt det i ca 3 år og gått på mange medisiner som ikke har fungert. Er det noen her som har hatt noe flax med medisiner så rop ut!!

Jeg gikk ikke på medisiner i heletatt, siden flere leger sa at det ikke ville hjelpe. Heller ikke vitaminer eller andre kjerringråd. Det beste rådet jeg kan gi deg er å prøve å la være å stresse med det. Vanskelig men det er det som gjelder.

Anonym poster: c8a09004bc17ceb52ada80cf8bfeaca0

• 1 år senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har også Alopecia areata (igjen!). Har hatt det 5 ganger - 4 ganger flekker i nakken eller bak ørene og 1 gang på hele hodet. Felles for alle tidligere ganger var at det begynte etter mye stress og det begynte å komme hvite dun som gikk over til å bli vanlig hår etter ca. ett år. Nå har det gått over ett år, og flekken bare vokser (10 x12 cm) Nå er jeg i 40-årene og det er 10 år siden sist gang.

Er litt bekymret siden det denne gang bare er noen veldig veldig tynne hvite hårstrå som blir lange, uten tegn til å ta farge eller bli normal tjukkelse. Noen som har opplevd dette? At det nye håret endrer struktur og farge på permanent basis? Eller på i alle fall godt mer enn ett år? Er jeg bare for utålmodig?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg har hatt denne sykdommen hele livet. Men bare flekker, så plutselig for tre år siden så gradvis mistet jeg alt. Jeg var veldig stresset for jeg jobbet dagtid og gikk på skole kveldstid.

Var skallet i to år, men nå som jeg dro på backpacking for seks måneder siden så kom plutselig 80% tilbake. Men det merkelige er når jeg kom til Norge for en måned siden så mistet jeg 50% hår. Helt sykt. Mister forsatt mye og finner nye flekker.

Så vi har funnet ut at jeg skal begynne på glutenfri diett for typen spiser mye brød og det begynte når vi ble sammen.

Det er veldig hardt, for jeg begynte å bli vant til parykken, så kom gleden over håret og nå mister jeg det igjen me en gang jeg kommer til norge. det må bety at det er noe i Norge jeg gjør feil.

Vi har kanskje tenkt på mat og det vi kom frem til er at jeg faktisk spiste veeeeeldig lite gluten i asia.

Så må være en sammenheng. Skal gå mot det alternative og holde dere oppdatert.

Denne gangen gir jeg ikke opp og lærer meg å leve me det. Denne gangen skal jeg prøve å finne ut av det. For håret mitt kom faktisk tilbake!! Og forsvant me en gang jeg kom hjem.

Pluss de sier at 5% av befolkningen i Usa har Alopecia og vi alle vet om matvanene i Usa.

Kan det faktisk være en sammheng med mat, allergi og hår?

Hei

Jeg opplevde det samme etter en spania tur, der jeg kom hjem etter 2 uker sommer ferie, og fikk tilbake ca 90% av håret, men deretter mistet jeg gradvis håret på hodet igjen.

Har også mistet øyevipper, men øyebryna har som regel hatt noen hårstrå.

Jeg har studert ganske nøye på det med alopecia, og testet alt fra preparater/vitaminer til naturterapier etc, men ingenting hjelper (heller ikke vitaminer)

Min konlusjon er at alt dette skyldes tarmen til syven og sist, pga at der ligger en av de viktigste nervene der, som gir beskjed til hjernen om å skru av og på funskjoner i kroppen.

Jeg har også en kanon stresset hverdag og jobber hele døgnet, så jeg tror stress/tarm har en stor betydning.

Mitt spørsmål til deg er likevel noe essensielt.

1, Jeg har tro på at gluten kan være medvirkende, men over lengre tid enn en sommerferie, så derfor hopper vi til spørsmål nr2

2. Brukte du noe idoform eller andre melkesyre bakterier når du var på ferie?

3. Drakk du en øl eller 2 om dagen mens du var på ferie? (Som erstatning for øl så tenkte jeg kanskje ølgjær eventuelt)

Det er 4 ting jeg gjorde mens jeg var på ferie, som gir meg grunn til mistanke.

Jeg 1.solte meg og 2.slappet av (vel og bra), men jeg gikk også på 3.IDOFORM (idoform stabliserer bakterie floraen i magen), og jeg hadde kanskje 4. en øl eller 2 i løpet av dagen.

Grunnen til at jeg henger meg opp spesielt i melkesyre bakterier, er at jeg fikk et tips fra en naturterapaut om å prøve probiotica (melkesyrebakterier), så jeg kjøpte udos choice super 8.

Etter bare en uke så begynner øyebryna å vokse (og det merkbart), og øyevipper kommer sakte etter.

Jeg har nå gått på det ca 1.5 uke, og skal fortsette med det, for å se hva som skjer.

Men som sagt, dette er en av de få tingene som jeg kan kople sammen med når jeg var på ferie, og gikk på idoform. (som også stabliserer bakteriefloraen i tarmen)

Bakteriefloraen i tarmen kan nesten sammenlignes med ugress vs gress.

Om man vil fjerne ugresset så kan man enten strø på ugress middel, eller man kan faktisk gjødsle gresset, som da vil igjen ta knekken på ugresset.

Dette er hva de "gode melkesyrebakteriene" gjør., at så lenge man har nok av de "gode", så bidrar de til å fjerne de bakteriene som gjør ugagn.

Eller som den samme naturterapauten sa: Man må ha nok arbeidere i fabrikken for å klare å utføre de gitte oppgavene som kroppen etterspør, når man tilfører næring.

Dersom man har hatt en kraftig antibiotika kur, så kan det være at man har ødelagt den tarmfloraen som skal til for å gjøre de riktige tingene, og da blir kroppen ustabil.

Jeg hadde selv en knallhard antibiotika kur i 14 dager, etter at blindtarmen sprakk for mangen år siden, så alt er mulig.

Men selfølgelig så må man rådføre seg med noen, om akkurat det med melkesyre bakterier, før man kjører en kur.

Har nå hatt alopecia i ca 8 år, men i dag så har jeg ca 50% hår på hodet, og som sagt bare siste uken fått tilbake ca 70% øyebryn. (Bryr meg ikke lenger om utseende, og jeg ser bra ut , men er litt teknisk anlagt, og liker likevel å finne svar )

Jeg er 100% sikker på at alopecia kommer fra tarmen, pga en av overnevnte faktorer

Selv stress påvirker tarmen, så konklusjonen er fortsatt at tarmen har ett eller annet problem.

Om noen har noen input ang overnevnte, eller har lignende historier, så gjerne skriv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...