Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har prøvd å søke etter dette på nettet, men kan ikke finne relevante opplysninger. Jeg ønsker å finne ut rettigheter angående dette, og også et søknadsskjema. Og ikke minst om det er noen tidsfrist. Noen snille sjeler som kan hjelpe meg? Hilsen Laila
ToveM Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har prøvd å søke etter dette på nettet, men kan ikke finne relevante opplysninger. Jeg ønsker å finne ut rettigheter angående dette, og også et søknadsskjema. Og ikke minst om det er noen tidsfrist. Noen snille sjeler som kan hjelpe meg? Hilsen Laila Det med ulønnet permisjon, er vel kanskje litt opp til arbeidsgiver, kanskje? Selv jobber jeg i staten, og mener at vi har den regelen at vi har rett på 2 års ulønnet permisjon for omsorg for mindreårige barn, eller 1 år pr barn. Mener det var regelen den gangen jeg var borti dette.
Gjest Krynkel Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 Du har rett på 1 år ulønnet permisjon etter fødselspermisjon. Hvis du skal være borte mer enn ett år må du søke 3 mnd i forveien, hvis du skal være borte inntil ett år er fristen 1 mnd før. Du finner informasjon på nav.no, og søknadsskjema det... aner jeg dessverre ingenting om. Er det ikke bare å skrive et vanlig søknadsbrev, da?
Skravla Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 Arbeidsmiljøloven § 12-5. (1) er første året i nedkomstpermisjon og i tillegg til dette året har hver av foreldrene rett på et år til umiddelbart etter nedkomst (2). § 12-5. Foreldrepermisjon (1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden. (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. (3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd. Søknadsskjema får du sikkert hos arbeidsgiveren din.
Malama Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Det er slett ikke sikkert det er noe søknadsskjema. Min arbeidsgiver skal bare ha et brev om fødselspermisjonen, ingen skjema (og dette er en stoooor, statilig arbeidsplass) og om denne ulønnede permisjonen oppgis det også bare at vi skal sende skriftlig søknad tjenestevei, ingen skjema.
Siona Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 (endret) Snakk med din arbeidsgiver! Det er sikkert store forskjeller på hvordan dette praktiseres. Jeg tok bare en telefon til sjefen da det nærmet seg, og sa at jeg ville ha noen måneder ekstra hjemme. Det var ikke nødvendig å søke - måtte bare sørge for at lønningskontoret fikk beskjed. Endret 8. juli 2008 av Siona
Gjest Laila - TS Skrevet 8. juli 2008 #7 Skrevet 8. juli 2008 Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg skrev rett og slett en mail til arbeidsgiveren min, og fikk godkjennelse omtrent med en gang. Verre var det ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå