Gå til innhold

Gynekologskrekk

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Uff, nå har jeg fått påminnelse for tredje året på rad om å ta en slik livmorhalscellekrefttest, jeg har oversett de to andre, men jeg bør jo ta den så hvorfor ikke nå. Jeg tok den for fire år siden, og jeg syns det var helt jævlig. Syns det var vondt, ekkelt, klarte ikke ligge i ro, og grein hele veien hjem, og har siden ikke orket tanken på å ta den igjen. Men det er jo en grunn til at vi blir rådet til å ta den hvert tredje år...

Så motivasjonsråd for å gjøre alvor av denne påminnelsen mottas med takk. Går det an å spørre når jeg bestiller time om de har noen der som kan være med å holde meg i hånden liksom... kanskje holde meg fast i skuldrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan fint spørre. Jeg hadde med meg ei god venninne på min aller første GU. Spurte om hun kunne bli med inn når legen kalte meg inn til seg. Det var ikke noe problem. De fleste leger er klar over at ikke alle er komfortable med GU og helst vil ha litt støtte med seg. :)

Så hvis ei hand å holde i kan få deg til å føle deg litt mer avslappet, vil du gjerne ikke være så anspent i underlivet og undersøkelsen vil være mindre ubehagelig.

Lykke til!

Skrevet

Hei hei.

GU-er er pyton, det tror jeg vi alle kan være enige i! :gjeiper:

Tror du at du blir å føle deg mer komfortabel med en kvinnelig lege? I så fall så ordner du deg med dette aller først. Hør gjerne med venninnene dine om de kan anbefale en lege som er rolig og forståelsesfull. Det verste som finnes med en GU er leger som er kalde og ufølsomme.

Fortell legen din at du er kjempenervøs og sliter med at du spenner deg veldig hele tiden (som gjør undersøkelsen og testtakingen verre). De aller fleste leger vil gjøre det de kan for å berolige deg og hjelpe deg gjennom dette.

Jeg hater selv å gå på GU, men har lært meg noen pusteøvelser for å komme gjennom det raskest mulig. Jeg vet at jo mer man anstrenger og spenner seg, jo vanskeligere er det for legen å gjøre seg ferdig. Lær deg gjerne noen pusteteknikker som du kan bruke i stressende situasjoner. Jeg går også kun til kvinnelige leger.

Det kan også hjelpe å bestille seg time hos en privatpraktiserende. Det koster mer, men da kan du også forvente mer av service. Igjen, hør med noen du kjenner om de har leger å anbefale.

Be også en venninne om å bli med hvis du syns at det hjelper.

Håper du fikk noen gode råd, og at du moter deg opp til å bestille deg time. Om ikke annet, så husk på at det er en alvorlig god grunn til å ta disse testene. Lykke til! :klem:

-misa

Skrevet

Takk for svar :)

Den legen jeg var hos den første gangen var veldig grei han, rolig og tålmodig han, så det var ikke at jeg følte meg ukomfortabel med han. Jeg har også hørt at kvinnelige leger kan være mer hardhendte enn mannlige, så da ble jeg skeptisk til det også... skal ikke tro alt man hører kanskje.

Jeg har ingen venninner jeg ville følt meg komfortabel med å ha med på en sånn undersøkelse så jeg tenkte mest på å spørre om de hadde noen der, og da må jeg nok kanskje til en privatpraktiserende, men jeg betaler gjerne ekstra for det. Det var ei venninne jeg ville følt meg komfortabel med, men det gjorde ikke hun... Moren min spurte jeg også, men der fikk jeg til svar at det ikke var noe verre for meg enn for noen andre, så jeg fikk pent slippe taket i skjørtekanten hennes ;) En annen venninne av meg hadde tatt med seg sjefen sin på en slik undersøkelse, men en såpass nær sjef har ikke jeg, så neppe særlig lurt å spørre....

Skrevet

Jeg hadde helt klart gått til privatpraktiserende lege. En gang hos fastelegen min gjorde det vondt når han tok prøven, men eller har jeg ikke kjent antydning til vondt engang !

Og som andre skriver; forklar problemet når du bestiller time (gjerne over tlf ).. Det er en del av jobben deres , å betrygge, støtte og hjelpe når slikt føles vanskelig..

Så tror jeg kanskje slike undersøkelser blir litt lettere etterhvert ? Jeg syntes også det var Pyton og jeg rødmet sikkert også de første gangene, men etter graviditet, fødsel, laserbehandlig av livmorhalsen og ivf så tenker jeg ikke særlig på det lenger. (har hatt mange gynekologer mellom bena etterhvert ) :ler:

Skrevet

Legekontoret har helt sikkert en helsesekretær, sykepleier, el.l som kan være med inn dersom du spør om det

Skrevet
Legekontoret har helt sikkert en helsesekretær, sykepleier, el.l som kan være med inn dersom du spør om det
:jepp: Jeg hadde med jordmor inn til vanlig undersøkelse en gang. Det var veldig trygt.
Skrevet

Ja, det kan godt være at det er en helsesekretær eller en annen ved kontoret som kan være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...