Gå til innhold

Herpes genitalis

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skrev tidligere her et innlegg om mitt førstegangsutrbudd.

Nå er det helvete over, men jeg tenker selvfølgelig på livet videre..

Hvordan vil de eventuelle neste utbruddene bli? Vet at det ikke vil komme et så forferdelig utbrudd som jeg hadde igjen, men er de neste utbruddene vonde?

Er det mange sår og blemmer og opphovne lymfekjertler?

Og hvordan kan man vite når de kommer? Merker man først at det svir når man tisser? Eller merker man først kløe? Eller sår?

Fint om noen som har hatt denne sykdommen litt lengre, kan fortelle litt.. Det hadde jeg satt veldig pris på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke herpes genitalis, men...

Det første utbruddet er ofte MYE verre enn de som kan komme senere. Det er ikke alle som er plaget med slike utbrudd ofte. Det har ofte sammenheng med immunforsvaret ditt, og dukker som regel opp når du er syk, stresser, ved menstruasjon o.l. Jeg har vært plaget at munnsår (herpes) siden jeg var lita jente og det som har gjort underverker for meg er multivitaminer faktisk !! Nå har jeg kanskje 2 utbrudd i året, (tidligere var det 1 gang i måndeden)..

Ellers hadde jeg skaffet meg en god krem , evt. tabletter hos legen som du kan ta med en gang du kjenner symptomer..

Synes det er vondt å ha på munnen jeg, så kan ikke forestille meg helt hvordan det er nedentil, men kan bare tenke meg et smerte-helvete , sorry språket..

Håper du ikke blir så plaget med dette i fremtiden ...

Gjest Gjest_Sussi_*
Skrevet

Jeg har levd med dette i 11 år.

Det første utbruddet var helt grusomt. Og jeg har hatt et par skt etterpå som har vært like ille.

Men dette er forskjellig fra person til person. En lege sa til meg at om jeg ikke hadde hatt utbrudd på to år ville det antagelig ikke komme igjen. Det stemte ikke på meg.

Det kan gå mnd og år mellom hver gang jeg har utbrudd. Så skjer det noe som gjør at jeg plutselig får et. Når det har gått lang tid mellom utbruddene er de kraftigere enn om det går kortere tid i mellom. Jeg kan få feber og være kvalm under utbrudd, og jeg blir veldig søvning.

Kløe er det jeg merker aller først, det klør på en spesiell måte. Og så pleier såret og komme på det samme stedet hver gang.

Har grått mine modige tårer mang en gang over dette når det har vært ekstra ille. Og har mange ganger tenkt at ingen kan bli glad i meg når jeg har en sånn stygg og ekkel sykdom.

Men det stemmer ikke da. Jeg har verdens beste kjæreste som er glad i meg.

De gangene jeg plutselig kan få utbrudd igjen er når jeg er veldig stresset, lei meg, deprimert osv. Kan også komme når imunforsvaret er nedsatt og jeg bruker antibiotika f.eks.

Nå er det lenge siden forrige utbrudd og jeg håper det er lenge til neste.

Du kan få medisiner på resept hos legen din som du kan ha liggende. For meg har de ikke noe særlig effekt. Det tar noen dager før de virker og da er jeg som oftest over det verste allerede. Men du kan prøve deg frem til hva som er best for deg.

Det er ikke sikkert du får flere utbrudd, og det kan ta lang tid om det kommer noe. Men det er det første som er aller verst, så du er iallefall over det.

Spør om du lurer på noe mer.

Klem fra en medsøster

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg har veldig dårlig immunforsvar tror jeg, og jeg spiser lite..

Får i meg altfor lite næring av det jeg trenger.

Blir veldig engstelig nå! Tror rett og slett jeg skal stå opp å spise med en gang! Hehe.

Det er nå ca en måned siden mitt første utbrudd og jeg venter mensen idag eller imorgen. Håper jeg slipper "mensen-utrudd" sliter nok med smertene mensen gir fra før!

Han som jeg har hatt sex med de 2 siste årene har aldri hatt utbrudd som han vet om og han testet positiv på herpes type 1. Det betyr vel at jeg også har det? Er det "bedre" å ha?

Håper vi slipper å slite med denne sykdommen fremover begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...