Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 har du noen gang skrevet en dårlig attest til en ansatt eller er du en tidligere ansatt som har fått dårlig attest? jeg skal straks avslutte min første jobb og er brennsikker på at jeg får en dårlig attest så jeg lurer på hvordan man formulerer en ansatt man har vært misfornøyd med? :/
Gjest Elfrida Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 (endret) Jeg har aldri skrevet noe negativt i en attest. Men for folk som enten bare har vært ansatt i kort tid, eller som rett og slett ikke har gjort noen spesielt bra jobb så har jeg ikke skrevet så mye annet enn faktaopplysninger og hvilke arbeidsoppgaver de har hatt. Jeg har forresten også skrevet litt kort om det som har vært bra, og ikke sagt noe om det som har vært dårlig. Jeg ser ingen grunn til å gjøre det vanskelig for folk som skal slutte, selv om jeg personlig ikke er spesielt imponert. Men nå har vi ikke hatt noen som har vært totalt udugelige. Dersom jeg blir spurt om å være referanse for noen som jeg ikke klarer å anbefale til andre så hadde jeg nok vært nødt til å si nei. Dersom du får en dårlig attest ville jeg bedt om å få en ny en der det bare står når du jobbet der og hva du jobbet med. Endret 7. juli 2008 av Elfrida
Leeloo Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Jeg tror ikke det er lov å gi noen en direkte negativ attest, har de ikke noe bra å si skal det kun stå stillingstittel og periode du har jobbet der. Man mister jo uansett en referanse, noe som e r litt kjedelig om man ikke har jobbet flere steder, evt. har vært lenge i siste jobb. Husker mamma hadde en attest der det var bemerket at hun noen ganger kom for sent på morgenen. Pappa tipexet over det og kopierte den (dette er maaaange år siden da, de har vært skilt i 27 år).
Rosalie Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Joda, Leeloo - det er fullt mulig å gi en direkte negativ attest. Og det faren din gjorde er faktisk dokumentfalsk!
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 En attest skal kun inneholde hvor lenge personen har jobbet der. Jeg for min del er blitt brukt som referanse uten å bli spurt på forhånd. Dette er det verste man kan gjøre - og vedkommende som hadde jobbet i min avdeling var en person som var mye borte og kom med de merkeligste unnskyldninger .. Jeg kunne aldri i livet anbefalt henne for fremtidige arbeidsgivere. Da jeg ble oppringt fortalte jeg at dette likte jeg dårlig - og at vedkommende ikke hadde avklart med meg på forhånd .. Jeg ble spurt om å si 3 gode og 3 negative sider ved vedkommende - men jeg sa at jeg ikke ønsket å gjøre det. Tror ikke hun fikk den jobben ..
Rosalie Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Om attest fra Arbeidsmiljøloven: § 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå