Gå til innhold

Sykemelding

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Hei!

Jeg har vært syk lørdag, søndag og idag (mandag). Jeg jobber et sted hvor man ikke kan benytte seg av egenmelding med mindre man har vært fast ansatt i 2 mnd, noe jeg ikke har. Derimot vil jeg få penger for disse dagene hvis jeg har en sykemelding, fikk jeg beskjed om.

Jeg skal til legen idag, og han skal skrive sykemelding, men jeg lurer på om han kan skrive sykemelding for de dagene som har vært, altså lørdag og søndag? En fra jobben ringte nemlig og sa at det var ulovlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Legen kan faktisk miste retten til å sykemelde dersom h*n tilbakedaterer sykemeldinger. Med mindre du meldte inn sykdommen på lørdag.

Det du burde ha gjort (husk til senere) var å dra på legevakta og få sykemelding for helga derfra.

Gjest Lillebøll
Skrevet

Legen kan vel datere tilbake til da du var i kontakt med dem ang sykemeldingen. Altså, vis du blir syk mandag og først får time onsdag.

Skrevet
Legen kan vel datere tilbake til da du var i kontakt med dem ang sykemeldingen. Altså, vis du blir syk mandag og først får time onsdag.

Men legen var ikke på kontoret verken lørdag eller søndag. Og jeg var for syk til å komme meg på legevakten.

Gjest Lillebøll
Skrevet

Det kan jo hende siden det var helg, men jeg tviler på at det er "lov".

Men det virker ikke som de fleste leger har så store problemer med det faktisk. Sist jeg fikk sykemelding var den tilbakedatert slik at de dagene jeg hadde på egenmelding gikk over på sykemelding selv om jeg ringte samme dag.

Skrevet
Men legen var ikke på kontoret verken lørdag eller søndag. Og jeg var for syk til å komme meg på legevakten.

Da skulle du ringt legevakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...