Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spiser veldig mye godteri. Da er det snakk om drops og gummiting. Sjeldent sjokolade. Jeg spiser hver dag og flere ganger om dagen.

Bestemte meg i helga at jeg skulle kutte ut alt søtt. Venne meg til å ikke spise søte ting.

Hva kan alternativene være?

Noen som ved hvilke negative virkninger mye sukker har på kroppen?

Hvor lang tid tar det før jeg vil merke at suget forsvinner?

Føler nesten at dette er en avhengighet. Det går ikke en eneste dag uten at jeg kaster i meg masse søtt, og da blir det slik at jeg ender opp med å begrense normal mat for å veie opp i kalorier.

Negativ sirkel dette.

Trenger litt hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg spiser veldig mye godteri. Da er det snakk om drops og gummiting. Sjeldent sjokolade. Jeg spiser hver dag og flere ganger om dagen.

Bestemte meg i helga at jeg skulle kutte ut alt søtt. Venne meg til å ikke spise søte ting.

Hva kan alternativene være?

Noen som ved hvilke negative virkninger mye sukker har på kroppen?

Hvor lang tid tar det før jeg vil merke at suget forsvinner?

Føler nesten at dette er en avhengighet. Det går ikke en eneste dag uten at jeg kaster i meg masse søtt, og da blir det slik at jeg ender opp med å begrense normal mat for å veie opp i kalorier.

Negativ sirkel dette.

Trenger litt hjelp.

Sukkeravhengighet er vel strengt tatt en avhengighet, og det er derfor det kan være slitsomt å slutte dersom en er vandt til å spise mye sukker daglig.

Frukt funker greit for å holde borte søtsuget(fordi det smaker søtt), og sukkerfri brus etc. er en fin erstatning for sukkerholdig drikke.

Når det er sagt, trenger du ikke å slutte helt med sukker. En liten dessert etter middag er hverken usunt eller til å bli overvektig av, og kroppen trenger søtt også. Tidspunktet det søte inntaes burde være rett etter middag(fordi blodsukkeret allerede har steget etter å ha spist middag, og da stiger det bare litt til når en spiser noe søtt, i motsetning til hvis en spiser noe søtt uten å ha spist noe annet rett før: da stiger blodsukkeret rett i været, og daler igjen).

De negative virkningene av for mye sukker over tid er mange. Overvekt, høyt blodsukker(som kan føre til diabetes), høyt kolesterol og dårlig form er noen av dem.

Skrevet

Jeg syns det funker bra å knaske på noen nøtter når man ha søtsug, eller frukt som nevnt over

Gjest Gjest
Skrevet

Om du kanskje baker en kake i helgen i steden for å spise godteri, kan du bruke fruktose i stedet for sukker, da kan du bruke halv mengde i forhold til det som står i oppskriften. Så det blir jo like søtt, men du sparer kalorier. Det var kanskje ikke helt det du var ute etter. Men dette funket for meg når jeg skulle kutte ned på godtespising. Tillot meg kake som jeg har bakt selv.

Ellers for å slippe godtesuget på kvelden, er en sunn dessert å anbefale. Jordbær7bringebær/andre bær eller fruktsalat og vaniljekesam med most sjokolade (helst med over 70% kakaoinnhold). Skulle jeg bli godtesyk midt på dagen kjøper jeg meg heller en halvliter pepsi max om jeg er redd for å falle for fristelsen til å spise noe annet. Men stort sett funker frukt utmerket i den hensikt :)

Gjest hyggelig
Skrevet

Hvis sukkersuget tar meg, pleier jeg av og til å skjære et snitt i en skrelt banan og legge 3-4 biter med mørk sjokolade inni og slenge det i microen noen sekunder. Innbiller meg at det må være sunnere enn å kjøpe en pose smågodt;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis sukkersuget tar meg, pleier jeg av og til å skjære et snitt i en skrelt banan og legge 3-4 biter med mørk sjokolade inni og slenge det i microen noen sekunder. Innbiller meg at det må være sunnere enn å kjøpe en pose smågodt;)

Helt klart :)

Gjest bente85
Skrevet (endret)

Kan du ikke snakke med legen din, sånn at legen kan hjelpe deg til å få et bedre kosthold?

Det å holde på med sånne endringer alene er ikke enkelt, men det er kanskje bedre å ha noen bak seg som støtter? :)

Det du i alle fall burde gjøre var å kaste alle søte ting du har i huset, godis og alt det der.

Kaker er heller ikke bra. Bedre å bytte ut med frukt å grønt.

Og ja et sunt vanlig kosthold. :)

Å til slutt, kutt ut all brusen med masse sukker i. Og vær forsiktig med light brusen.

Drikk masse vann. Det er bra for kroppen.

Endret av bente85
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...