Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke spise så mye brød pga irritabel tarm, så jeg spiser null til ett brødmåltid om dagen. I stedet spiser jeg varme eller kalde måltider basert på grønnsaker - hvilket jeg må for å holde magen i sjakk. Hele kroppen føler seg bedre av frukt og grønt, og jeg kan feks spise følgende:

* Havregrøt eller havremüsli med banan, eple, tørket aprikos o.l.

* Middagsrester eller medbragt salat til lunsj (med bønner, rotfrukter eller annet solid for å bli ordentlig mett)

* Kjapp gryterett av løk, skivede gulrøtter, skivet squash, oliven, bønner/kikerter, hvitløk og en boks tomater, sammen med couscous (tar 5 min og jeg er SULTEN etter jobb)

* Middag med feks bakte rotfrukter, salat og fetaost eller kjøtt/fisk

Alle brødskiver spiser jeg med agurk, paprika. tomat, syltede rødbeter eller lignende oppå pålegget, og et glass juice til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Både blomkålpure og marinerte grønnsaker hørtes spennende ut! Hvordan gjør du det? Oppskrift?

Blomkålmos er en fullgod erstatter for potetmos. Kok et blomkålhode, hell av vannet og ha i litt melk eller fløte, en klatt smør, salt, muskatt pepper (kanskje litt hvitløk i steden) og gjerne litt ost. Mos med stavmikser hvis du vil ha blomkålpure eller mos med håndmoser hvis du vil ha den litt grovere :)

Grønnsaker legger jeg bare sammen med marinaden jeg marinerer kjøttet i, det kan være hva som helst egentlig :)

Gjest hyggelig
Skrevet
Blomkålmos er en fullgod erstatter for potetmos. Kok et blomkålhode, hell av vannet og ha i litt melk eller fløte, en klatt smør, salt, muskatt pepper (kanskje litt hvitløk i steden) og gjerne litt ost. Mos med stavmikser hvis du vil ha blomkålpure eller mos med håndmoser hvis du vil ha den litt grovere :)

Grønnsaker legger jeg bare sammen med marinaden jeg marinerer kjøttet i, det kan være hva som helst egentlig :)

Tusen takk! Dettte må jeg prøve:)

Skrevet

Vi bruker mye grønnsaker i pastasauser, wok, salater og som tilbehør til kjøtt/fisk. Det vi bruker mest er sopp, løk, squash, aubergine, tomat, agurk, spinat, salat, paprika, gulrøtter, brokkoli, sukkererter og mais.

Nå har vi knasende sprø sukkererter rett fra hagen, kjempegodt å knaske på!

Jeg merker stor forandring etter å ha gått over fra mye brødmat til masse frukt og grønt. Har bl. a. mye mer energi :danse:

Skrevet

så mange sunne og hyggelige mennesker :jepp: verden har blitt til ett LITT bedre sted :klemmer: tusen takk til alle som har svart. OG er åpen for flere! :) Nå har jeg mer grønnsaker inn i hverdagen min!

Gjest Gjest
Skrevet

Marinerer du rått kjøtt og grønnsaker sammen? :overrasket:

Gjest Caties
Skrevet

Squash: Rå, stekt og grillet. Stekt passer veldig godt til f.eks stekt kylling. Rå squasj oppskåret i skiver er godt å knaske på om en er småsulten.

Tomat uten skall: griller jeg ofte i ovnen. Noen skvises, og blandes med basilikum/og/el pesto. Bruker det til pasta, eller til ristet brød med asparges: og smeltet ost på og spekeskinke rundt aspargesen.

Blomkål: koker eller damper, moses litt og brukes i potetgrateng. Det samme med kålrabi

Bønnespirer: bruker i wok eller på speilegg.

Rødløk: Prøv dette sammen med tunfisk på skiven: tunfisk, finkuttet rødløk, en teskje majones ca, par dråper sitron, litt pepper, rør dette godt sammen og ha på skiven! Det er bare ekstremt godt :)

Skrevet

Her går det mest i tomat, paprika, salat, agurk, blomkål, bokkoli og sukkererter.

Gjest Elfrida
Skrevet
Marinerer du rått kjøtt og grønnsaker sammen? :overrasket:
Det går vel fint hvis begge deler blir skikkelig varmebehandlet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...