Gina T Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 Nå til dags har flere og flere byttet ut usunt kosthold med ett sund og varierende. Det går da over til mye mer grønnsaker. Men det jeg lurer på er, hvordan får dere flere grønnsaker inn i kostholdet deres? OG hvordan grønnsaker spiser dere? takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 Ved å lage mesteparten av maten, spesielt middagen, fra bunnen av. Mer gryteretter og supper med mye grønnsaker i, mindre kjøtt og mer av andre ting for å bli mett. Ved å ha frukt og sånt tilgjengelig (det er jo ikke grønnsaker da). Ved å abonnere på økologiske grønnsaker. Ved å lære seg endel ulike måter å tilberede de forskjellige grønnsakene på, så man kan bruke dem som tilbehør til flere retter. Etter hvert blir det en vane å ha med endel grønt i kostholdet synes jeg. Vi spsier nok mest rotgrønnsaker, løk, hvitløk, purre o.l, men også kål, erter, diverse salat, tomater, spinat, blomkål, broccoli og mye forskjellig av sesonggrønnsaker. Vi spiser alt, egentlig Men er forholdsvis pris- og kvalitetsbevisst og etter at vi sluttet å abonnere på økogrønnsaker er vi overgitt til en nokså laber dagligvarehandel. I tillegg bruker vi endel linser og bønner, hvis de regnes som grønnsaker...
Gjest Elfrida Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Jeg spiser grønnsaker til lunsj, altså i tillegg til annen mat, ikke kun grønnsaker. Det vanligste jeg tar med er sukkererter, tomater, gulrot, avokado, paprika, eller dampede brekkbønner. Lunsjen blir litt friskere og mer spennende på den måten, og man får i seg grønnsaker til flere måltider enn bare middag slik det lett blir ellers.
Tabris Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Vi abonnerer også på økologiske grønnsaker. Det går en del i løk, vårløk, squash, paprika, brokkoli og grønnsaker. Vi lager ofte pasta-middager (grønnsaker i tomatsaus) eller gryteretter av dem.
Marikke Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 Spiser mye salat nå om sommeren (kyllingsalat, tunfisksalat og grønn salat ved siden av gryteretter etc.) Wok: Broccoli, purre, blomkål, løk, hvitløk, gulrøtter. Har alltid masse kokte eller stekte grønnsaker ved siden av kjøttkaker, fiskeboller, koteletter etc.
murray Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Jeg sleit skikkelig med å få grønnsaker inn i kostholdet mitt, men nå er det uaktuelt å spise middag uten Det går mest i broccoli, brekkbønner, erter og gulerøtter. Siden jeg ikke er kjempeglad i smaken bruker jeg litt dressing til. Feks slenger oppi en skei pesto, litt sursøt saus eller det jeg skulle ha tilgjengelig.
Gjest hyggelig Skrevet 7. juli 2008 #7 Skrevet 7. juli 2008 Her går det ofte i brokkoli og gulrøtter, men også wokgrønnsaker av ymse slag, og grønn salat ved siden av hovedmåltidet.
Gjest Magica de Spell Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Bruker mye løk, hvitløk, squash, aubergine, purre, hermetiske tomater, tomater, brokkoli, aspargesbønner, asparges, blomkål, purre og salat.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 8. juli 2008 #9 Skrevet 8. juli 2008 Jeg er lat og liker ikke å hakke opp grønnsaker, så kjøper ferdighakkede friske og noen ganger poser med frosne. Ferdighakkede er fine å ha med på jobb og gnage på i tillegg til brødlunsj. Til middag kan man slenge dem oppi og sammen med alt mulig.
Irmiel Skrevet 8. juli 2008 #10 Skrevet 8. juli 2008 Jeg klarer ikke en middag uten grønnsaker. Pleier som oftest å kjøpe frosne grønnsaker og koker eller steker dem og har ved siden av kjøttet. Vi bruker ofte frukt som dessert etter middag også. En blanding av ananas, vannmelon og jordbær er skikkelig deilig - og ikke minst lett etter en middag På brødskivene mine har jeg alltid litt paprika, tomat eller agurk. I tillegg spiser jeg alltid en liten frukt til kvelds.
knudz3n Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 når jeg tenker meg om spiser jeg grønnsaker eller frukt til nesten hvert måltid.. har feks paprika, tomat eller agurk biter som jeg knasker til frokost. Til lunsj er det gjerne salat el egg med grønnsaker/ salat. Til middag er det gjerne kjøtt el fisk og massse grønnsaker (broccoli, blomkål, squash, gulrot, sukkererter er gjengangere) Spiser også frukter til mellom måltid.. Grunnen til at jeg nå spiser mye grønnsaker er pga livsstilsendring, jeg var overvektig og lei... :D men det er en tung overgang, men så lett når det er blitt en vane
-Fisken- Skrevet 9. juli 2008 #12 Skrevet 9. juli 2008 Vi spiser mye tomatsaus, f.eks som i en gryterett, på fullkornspasta, i lasagne, på pizza. Bruker en boks tomater, revet gulrot, løk, fersk hvitløk, champinjong og gjerne purre og mais i . Videre har vi alltid grønnsaker til middag. Ofte en salat, bestående av f.eks isberg, ruccola, agurk, tomat, paprika, soltørket tomat, rødløk, finhakket chili, mais og sukkererter. Vi spiser mye wok, bruker gjerne da ferdig pose og tilsetter litt ekstra. Spiser alltid grønt på brødskiva, er veldig glad i grovt brød med kremost, salat, skinke, agurk, tomat og rødløk. Synes det er godt med oppskårne grønnsaker til dip i ny og ne, enten til salsa eller holiday dip med kesam. På lesesalen har jeg ofte med meg en boks bestående av sukkererter, cherrytomater, blomkål/brokkolibuketter, kålrot el.
Gina T Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 14. juli 2008 tusen takk for svar nå er jeg motivert til å spise mer grønnsaker
Gjest -Maggie- Skrevet 15. juli 2008 #14 Skrevet 15. juli 2008 Jeg spiser mest brokkoli, squash, løk og hvitløk. Jeg steker grønnsaker og har det til varmmat.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #15 Skrevet 15. juli 2008 Spiser mer eller mindre alle slags grønnsaker. Til enhver tid finnes det løk, purre, gulrøtter, asparges, agurk, kål, tomat, fersk sopp, hvitløk, brokolli og squash i kjøleskapet. Ellers kan dette fylles på med aubergin, vårløk, sukkererter, ulike typer salat, paprika, mais, avokado etc. Nå om dagen må jeg ha brokkoli og asparges. Spiser ikke kjøtt, så det er viktig å få i seg andre ting. Middagene her består stort sett av 70 % grønt, og resten av ulike typer bønner, linser, pasta, ris, couscous ol. Det eneste jeg ikke liker noe særlig er blomkål og selleri. Av frukt er det nå grapefrukt, epler, bringebær og melon som blir mest spist.
Ladyen Skrevet 15. juli 2008 #16 Skrevet 15. juli 2008 Spiser mest mulig rå grønnsaker i mitt kosthold. Ved brødmåltider (toppen to små, eller ei stor skive); alltid minst halve tallerkenen (liten) full av velassorterte grønsaker. Litt hver gang utgjør en forskjell når dagen er omme. Det metter faktisk godt og holder sulten unna i lange tider. Rikelig med vann i tillegg! Om jeg vil ha grønsakene varme, er det lett dampkoking. Litt møre, men fremdeles harde å tygge.
Gjest Gjest_Nefer_* Skrevet 15. juli 2008 #17 Skrevet 15. juli 2008 Litt OT: hvordan abonnerer man på økologiske grønnsaker? Hva er fordelen med det?
Agurk Skrevet 16. juli 2008 #18 Skrevet 16. juli 2008 Jeg spiser hverken brød, pasta, ris, poteter eller liknende produkter, så derfor inngår grønnsaker til nesten hvert eneste måltid. Jeg spiser som tilbehør: - God blandet salat, med vinagrette og feks masse frisk hakket koriander - Blomkålpure - Dampet asparges med smør eller viagrette med hvitløk og basilikum - Ostegratinert brokkoli eller blokmål (eller begge deler) -Fløtegratinerte grønnsaker med ost (erstatning til f.gratinerte poteter) -Ovnsbakte grøsssaker med godt krydder og god olivenolje -Grillede tomater -Kokte grønnskaer -Marinerte og grillede grønnaker -Grillet eller ovnsstekt sopp med ost, urter og krydder -Osv osv osv
Gjest hyggelig Skrevet 17. juli 2008 #19 Skrevet 17. juli 2008 Jeg spiser hverken brød, pasta, ris, poteter eller liknende produkter, så derfor inngår grønnsaker til nesten hvert eneste måltid. Jeg spiser som tilbehør: - God blandet salat, med vinagrette og feks masse frisk hakket koriander - Blomkålpure - Dampet asparges med smør eller viagrette med hvitløk og basilikum - Ostegratinert brokkoli eller blokmål (eller begge deler) -Fløtegratinerte grønnsaker med ost (erstatning til f.gratinerte poteter) -Ovnsbakte grøsssaker med godt krydder og god olivenolje -Grillede tomater -Kokte grønnskaer -Marinerte og grillede grønnaker -Grillet eller ovnsstekt sopp med ost, urter og krydder -Osv osv osv Både blomkålpure og marinerte grønnsaker hørtes spennende ut! Hvordan gjør du det? Oppskrift?
Gjest gjest-- Skrevet 17. juli 2008 #20 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har blitt gal etter sukkererter! Går å knasker på det hele tiden! NAM:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå