Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest lærevillig
Skrevet

Jeg er vitebegjærlig og har lyst til å studere videre. Det er helt uaktuelt å gå tilbake til livet som student (har fem og et halvt års høyere utdanning). Selvsagt kan jeg lese så mange bøker jeg vil og tilegne meg den kunnskapen jeg selv ønsker. Men jeg trenger en litt sterkere motivasjon og struktur på lesingen. (Vil gjerne ha studiepoeng for det jeg gjør, ikke bare lese for egen skyld)

Det som hadde vært ideelt for meg hadde vært å lese på egenhånd, skrive max 2-3 oppgaver på ett år, og så ta eksamen. Det jeg ikke vil ha er obligatoriske samlinger og dyre studiegebyr. Jeg er i en livssituasjon der jeg ikke vet om jeg kommer til å klare å gjennomføre et studium, så det ville være greit om jeg kunne ta en avgjørelse på hvorvidt jeg vil ta eksamen eller ikke bare uker før eksamen finner sted.

Finnes det slike studier i Norge? Eller er det fullstendig slutt på sånt etter siste reform?

Jeg kunne tenkt meg å studere inne samfunnsvitenskap, historie, kunst eller lignende. Altså ikke realfag eller språk.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest lærevillig
Skrevet

Ingen som vet?

Må kanskje bare innse at den tida der sånt var mulig er forbi? Har undersøkt på høgskole og universitet her jeg bor, men der finnes ingen sånn studietilbud som jeg etterlyser.

Skrevet

Har du planer om å få penger fra lånekassen? Hvis ikke kan jeg ikke helt se problemet. Da er det bare å søke seg inn på et studie, ta de fagene du selv ønsker, og ta eksamen. Hvis du finner ut at du ikke vil ta eksamen likevel kan du rett og slett bare droppe det, siden det uansett ikke får konsekvenser.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker på det samme, men da angående realfag.

Problemet er vel om det er oppmøteplikt, og hvordan det lar seg forene med en jobb. Det er ikke direkte yrkesmessige årsaker til dette, men jeg vurderer om det er en måte jeg kan realisere meg selv og minke mindreverdighetskompleksene mine på, uten å måtte etterstrebe en professorjobb, og jobbe så jævlig mye i det jeg er utdannet i.

Informatikk og programmering ville også vært aktuelt.

Men må dette studiet være i Norge? Kanskje fins det utenlandske institusjoner som gir deg en grad om du bare tar eksamener, vanlige universiteter o.l som ikke er bygd opp som skolen.

Skrevet

De færreste studier har obligatorisk oppmøte, så jeg vil ikke tro det blir noe problem. De tingene TS ønsker å studere går fint å lese på egenhånd vil jeg tro.

Gjest Gjest
Skrevet
De færreste studier har obligatorisk oppmøte, så jeg vil ikke tro det blir noe problem. De tingene TS ønsker å studere går fint å lese på egenhånd vil jeg tro.

Problemet er at selv om det ikke er obligatorisk oppmøte, så er det masse obligatoriske oppgaver, etter "kralitets"reformen. Hele den reformen gikk jo ut på at man skulle så slutt på at folk tok et fag her og et fag der. De fleste fag har minst 2-3 oppgaver pr semester. Jeg har tatt fag med obligatoriske oppgaver hver eneste uke. Og det er jo ikke forenlig med ts sine ønsker.

Det er også ikke alle universiteter som tar inn studenter som bare skal ta et fag her og et fag der, men krever at man tar et program. Man kan være årsstudent, men det er det også ofte krav til.

Den nye reformen har gjort det vanskelig å ta enkeltfag, det var litt av poenget med den.

Skrevet

Oppgaveskriving vil selvsagt variere fra studiested til studiested, og også avhenge av selve studiet. Jeg har hatt fag med ingen obligatoriske innleverninger, og fag med inntil 4 innleveringer pr semester. Men dette må TS undersøke på det enkelte studiested. Opptak til høgskoler og universiteter skjer gjennom samordna opptak, og har man kommet inn så har man kommet inn. Man blir ikke kasta ut om man ikke følger studieprogrammet til punkt og prikke, og ihvertfall ikke første året.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Alle universiteter har emner man kan ta som privatist. NTNU har f.eks en oversikt over privatistemner her:

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/a...gjen_37071a.pdf

Legg merke til at nesten alle emner er åpne for privatister på IME-fakultetet. Man kan altså ta en drøss med realfag uten å følge undervisning.

Skrevet

Det er mange studier som er aapne studier, en god del av dem paa samfunnsvitenskapelige og historisk-filosofiske fakultetene er aapne studier som man kan melde seg opp til eksamen i uten aa maatte soeke seg inn paa en studieplass. Men man maa betale semesteravgiften (i alle fall paa UiB om jeg ikke husker helt feil).

Naar det gjelder obligatoriske oppgaver saa varierer det fra fag til fag, saa der maa du bare se paa beskrivelsen til hvert enkelte fag og velge et som passer deg.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ute etter det samme som trådstarter. Jeg er snart ferdig med en bachelorgrad, men føler for å studere mer. Men jeg er avhengig av at man ikke må følge undervisning, og heller lese selv.

Jeg kom over nettsiden netuniversity.se og skulle ønske vi hadde en lignende informasjonsside for norge! Og at det var gratis, slik det er i Sverige!

Noen som er interessert i å være med på å lage en slik oppsamlingsside?;)

Skrevet
Jeg er vitebegjærlig og har lyst til å studere videre. Det er helt uaktuelt å gå tilbake til livet som student (har fem og et halvt års høyere utdanning). Selvsagt kan jeg lese så mange bøker jeg vil og tilegne meg den kunnskapen jeg selv ønsker. Men jeg trenger en litt sterkere motivasjon og struktur på lesingen. (Vil gjerne ha studiepoeng for det jeg gjør, ikke bare lese for egen skyld)

Det som hadde vært ideelt for meg hadde vært å lese på egenhånd, skrive max 2-3 oppgaver på ett år, og så ta eksamen. Det jeg ikke vil ha er obligatoriske samlinger og dyre studiegebyr. Jeg er i en livssituasjon der jeg ikke vet om jeg kommer til å klare å gjennomføre et studium, så det ville være greit om jeg kunne ta en avgjørelse på hvorvidt jeg vil ta eksamen eller ikke bare uker før eksamen finner sted.

Finnes det slike studier i Norge? Eller er det fullstendig slutt på sånt etter siste reform?

Jeg kunne tenkt meg å studere inne samfunnsvitenskap, historie, kunst eller lignende. Altså ikke realfag eller språk.

Noen som vet?

Jeg lurte på ca det samme, og sendte mail til NTNU. Her er svaret:

Hei

For å kunne ta emner ved NTNU må man være tatt opp til et studie.

Dersom man ikke tilhører et studie har man ingen studierett. Den eneste

muligheten da blir å ta emner som privatist. Man søker opptak som

privatist ved å følge forklaringen på denne siden:

http://www.ntnu.no/studier/opptak/eksamensadgang

--

Kristian Kjølhamar

Studentservice, NTNU

Skrevet

Det er ved Universitetet i Oslo ikke noe problem å ta enkeltfag uten å være tatt opp til et studium. Enkeltemner (som det heter) er ledige emner på alle universitetets fakulteter, og hvilke det er varierer fra semester til semester ettersom hvilke fag som er fylt opp av programstudentene. Det er uansett mange emner, noen med krav til oppmøte og innleveringer, andre uten.

Informasjon om hvordan du blir enkeltemnestudent ved UiO finner du her.

Husk å søke opptak innen 1. august, hvilke emner som er ledige blir lagt ut 19. august. Det koster ingenting annet enn vanlig semesteravgift (cirka 500?) å være enkeltemnestudent, uansett hvilke og hvor mange fag du tar.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ved Universitetet i Oslo ikke noe problem å ta enkeltfag uten å være tatt opp til et studium. Enkeltemner (som det heter) er ledige emner på alle universitetets fakulteter, og hvilke det er varierer fra semester til semester ettersom hvilke fag som er fylt opp av programstudentene. Det er uansett mange emner, noen med krav til oppmøte og innleveringer, andre uten.

Informasjon om hvordan du blir enkeltemnestudent ved UiO finner du her.

Husk å søke opptak innen 1. august, hvilke emner som er ledige blir lagt ut 19. august. Det koster ingenting annet enn vanlig semesteravgift (cirka 500?) å være enkeltemnestudent, uansett hvilke og hvor mange fag du tar.

Men hva er forskjellen på å være enkeltemne student og "vanlig" student?? Det er jo privatist vi snakker om her.. altså muligheten til å bare lese seg opp i faget på egenhånd for så å dra å ta eksamen! Fins det hele bachelorgrader og/eller mastergrader man kan ta som privatist? Eller bare enkeltemner eller årsenheter?

Skrevet
Men hva er forskjellen på å være enkeltemne student og "vanlig" student?? Det er jo privatist vi snakker om her.. altså muligheten til å bare lese seg opp i faget på egenhånd for så å dra å ta eksamen! Fins det hele bachelorgrader og/eller mastergrader man kan ta som privatist? Eller bare enkeltemner eller årsenheter?

OBS OBS: Privatist er IKKE det samme som "muligheten til å bare lese seg opp i faget på egenhånd for så å dra å ta eksamen". Dette kan du fint gjøre uten å være privatist.

Når du er enkeltemnestudent har du bare rett til å plukke de av enkeltfagene fra de ulike gradsstudiene som har ledig kapasitet etter at gradsstudentene eller "de vanlige studentene" har valgt først. Du er uansett like mye student og med de samme rettigheter ifht universitetet som gradsstudentene.

Privatister har ikke vanlige studentrettigheter. De har kun anledning til å ta eksamen samt følge åpne forelesninger. De har vanligvis ikke anledning til å levere oppgaver eller møte på lukkede kurs. Det er vanligvis ikke mulig å være privatist på studier som krever sistnevnte (obligatorisk oppmøte eller oppgaver). Den vanligste grunnen til å være privatist er at du ønsker å ta en hel grad, som i utgangspunktet ikke er mulig som enkeltemnestudent, fordi mange av emnene du trenger i en grad er fylt opp før enkeltemnestudentene får velge. Dersom du ikke har gode nok karakterer til å komme inn på studiet, er da ofte privatist eneste mulighet. Ulempen er som sagt at du ikke får følge lukket undervisning eller levere oppgaver, men kun ta eksamen. I tillegg må du betale privatistgebyr, som ofte er meget høyt (ganske mange tusen per år).

Jeg oppfattet at TS ønsket å ta ulike fag, og ikke nødvendigvis en grad. Derfor anser jeg enkeltemner som passende.

Gjest Gjest
Skrevet
OBS OBS: Privatist er IKKE det samme som "muligheten til å bare lese seg opp i faget på egenhånd for så å dra å ta eksamen". Dette kan du fint gjøre uten å være privatist.

Når du er enkeltemnestudent har du bare rett til å plukke de av enkeltfagene fra de ulike gradsstudiene som har ledig kapasitet etter at gradsstudentene eller "de vanlige studentene" har valgt først. Du er uansett like mye student og med de samme rettigheter ifht universitetet som gradsstudentene.

Privatister har ikke vanlige studentrettigheter. De har kun anledning til å ta eksamen samt følge åpne forelesninger. De har vanligvis ikke anledning til å levere oppgaver eller møte på lukkede kurs. Det er vanligvis ikke mulig å være privatist på studier som krever sistnevnte (obligatorisk oppmøte eller oppgaver). Den vanligste grunnen til å være privatist er at du ønsker å ta en hel grad, som i utgangspunktet ikke er mulig som enkeltemnestudent, fordi mange av emnene du trenger i en grad er fylt opp før enkeltemnestudentene får velge. Dersom du ikke har gode nok karakterer til å komme inn på studiet, er da ofte privatist eneste mulighet. Ulempen er som sagt at du ikke får følge lukket undervisning eller levere oppgaver, men kun ta eksamen. I tillegg må du betale privatistgebyr, som ofte er meget høyt (ganske mange tusen per år).

Jeg oppfattet at TS ønsket å ta ulike fag, og ikke nødvendigvis en grad. Derfor anser jeg enkeltemner som passende.

Ok, takk for at du oppklarte det;)

Så hvis jeg vil lese i et fag på egenhånd, ikke møte opp på skolen annet en på eksamensdagen, så trenger jeg ikke å være privatist for det sier du? Kan jeg være "vanlig" student? Eller? For jeg er ute etter fjernundervisningstilbud eller nettstudier, men mye av det jeg er ute etter blir ikke tilbudt som fjernundervisning, så da vil jeg bare lese meg opp i faget selv, hvis du skjønner.

Skrevet
Ok, takk for at du oppklarte det;)

Så hvis jeg vil lese i et fag på egenhånd, ikke møte opp på skolen annet en på eksamensdagen, så trenger jeg ikke å være privatist for det sier du? Kan jeg være "vanlig" student? Eller? For jeg er ute etter fjernundervisningstilbud eller nettstudier, men mye av det jeg er ute etter blir ikke tilbudt som fjernundervisning, så da vil jeg bare lese meg opp i faget selv, hvis du skjønner.

Det stemmer, du trenger ikke å være privatist for å gjøre dette. Men dersom du ønsker å ikke møte opp på annet enn eksamensdagen, må du jo selvsagt velge et emne uten obligatorisk oppmøte. Det finnes fremdeles mange av dem, og du er "vanlig" student. Men du må huske på at du ikke kan velge fritt blant emnene, det er kun "restemnene" etter at gradsstudentene har valgt du kan ta av. Dette bruker å være ganske mange, men det er jo ingen garanti for at "ditt" emne er blant disse.

Presiserer at jeg her bare snakker for UiO, jeg aner ikke hvordan det er med andre læresteder.

Gjest Presisere
Skrevet
Presiserer at jeg her bare snakker for UiO, jeg aner ikke hvordan det er med andre læresteder.

Presiserer meg her, presiserer meg der...

Gjest Gjest
Skrevet
Presiserer meg her, presiserer meg der...

Hæ? Hva er dette for noe? Glitnir gir meget grundige og informative svar, og du slenger dritt om ett eller annet i alle fall ikke jeg skjønner. Skjerp deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...