Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 har en visdomstann jeg må trekke!!!! Men er det slik at det blir dekket av folketrygden hvis det skjer under kirurgi? Eller hvordan er dette? Vil så gjerne ha den ut! Og den gjør så VONDT! men og betale tusener av kroner er jeg jo ikke så veldig forberedt på!
Rosalie Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Den kan operers ut, ja, og da får man dekket alt uten egenandel fra folketrygden. Men det skal ganske mye til, som at det ikke er håp i havet at den kommer opp av seg selv, at den ikke har kommet fram fra tannkjøttet i det hele tatt en del slike kriterier, så vidt jeg har forstått. For øvrig er det vel ikke svindyrt å trekke ei tann, da. Er vel omtrent det billigste man kan gjøre hos tannlegen.
Gjest Neferet Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Hvis du operere ut hos kirurg er det en del som dekkes av folketrygden. Jeg gjorde det for halvannet år siden, fikk dekket ca halvparten. Måtte ut med 1200 selv hvis jeg husker riktig. Hvis du bare kan trekke den hos vanlig tannlege betaler du selv. Ca kr. 1.000,-, tar ikke lange stunden.
Bokormen Skrevet 5. juli 2008 #4 Skrevet 5. juli 2008 Det er IKKE gratis, uansett. (Dvs om ikke du har en sjelden medisinsk tilstand eller annet som gjør at du får gratis tannbehandling) Om den må opereres ut, får du det billigst på et sykehus, der er egenandelen minst. Om du opereres av en privat kirurg, blir egenandelen mye større (kan godt komme over 2000). Mange "vanlige" tannleger opererer også ut visdomstenner, da blir det nok en mellomting i pris. Om tanna bare trekkes, blir det rimeligere, selv om det ikke er noen tryderefusjon.
Rosalie Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Mine visdomstenner vil måtte opereres ut om noen år, da de "flyter fritt" bak der (har for liten kjeve) og aldri vil komme opp. De holdes under oppsikt hva røntgen årlig, og dersom en av de begynner å bevege seg mot bakerste jeksel vil jeg bli henvist til kirurg. Slik at den ikke ødelegger rota på jekselen. Håper tennene holder seg i ro der de er.
Bokormen Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 Mine visdomstenner vil måtte opereres ut om noen år, da de "flyter fritt" bak der (har for liten kjeve) og aldri vil komme opp. De holdes under oppsikt hva røntgen årlig, og dersom en av de begynner å bevege seg mot bakerste jeksel vil jeg bli henvist til kirurg. Slik at den ikke ødelegger rota på jekselen. Håper tennene holder seg i ro der de er. Ja, like greit å slippe Har operert ut mine i underkjeven og trukket de i overkjeven, og jeg syns ikke det var noe særlig ubehagelig, men det er jo aldri noe man har LYST til....
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 det gjør så vooondt! vil bare ha den ut!!!!!! var på en privat tannlegeklinikk i spania, og da sa de at den måtte tas ut av kirurg... Men da må jeg vel i alle tilfeller FØRST til tannlegen her for at han ser på det, som koster, hva, 600 kr.. og deretter at han bestiller time til meg for og operere den ut/trekker den ut? Eller kan jeg bare ringe og bestille en "trekke-time"?
Bokormen Skrevet 5. juli 2008 #8 Skrevet 5. juli 2008 Om du skal til en spesialist må du vanligvis henvises fra din egen tannlege ja. Men som sagt: Mange norske tannleger opererer ut visdomstenner selv, mens andre velger å henvise alt.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #9 Skrevet 5. juli 2008 ALTSÅ, meg over er ts.. og glemte jo og presisere at denne tanna aldri kommer opp, og har hatt betennelse der noen ganger... men aldri kommet meg til og fått tatt den. men nå MÅ jeg gjøre det.
Bokormen Skrevet 5. juli 2008 #10 Skrevet 5. juli 2008 ALTSÅ, meg over er ts.. og glemte jo og presisere at denne tanna aldri kommer opp, og har hatt betennelse der noen ganger... men aldri kommet meg til og fått tatt den. men nå MÅ jeg gjøre det. Da ville jeg ringt en tannlege mandag morgne og bestilt meg time.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå