Gå til innhold

Og og også

The Kitten

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :hallo:

Er det noen som kan være så snill og forklare meg reglene for når en skal bruk "og" og når en skal bruke "også"? Er dette valgfritt kanskje?

Takker på forhånd.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Ikke helt sikker på hvordan reglen er, men jeg bruker "og" enten når jeg ramser opp noe (hund, katt og hest), eller når jeg bruker to adjektiv/substantiv/verb etter hverandre i en setning. F.eks Huset er hvitt OG blått / Han har en penn og en blyant / hun hopper og spretter.

"Også" bruker jeg i setninger hvor jeg trekker paralleller/ likheter mellom noe. F.eks. Hun har også røde bukser. Hunden har også hale.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da feil å si:

A: "Jeg skal til byen"

B: "Jeg og"

Eller er det bare muntlig man kan si det? (Dvs forkorte også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke og/å reglene. Uff, blir litt usikker til tider - men tror det kommer ganske naturlig hos meg, selv om jeg kanskje bommer noen ganger. Ikke vet jeg.

A: "Jeg skal til byen"

B: "Jeg og"

Jeg og blir riktig, ikke jeg å. Fordi det er snakk om at A skal til byen, og det skal B også. Å setter man forran verbbbb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke og/å reglene. Uff, blir litt usikker til tider - men tror det kommer ganske naturlig hos meg, selv om jeg kanskje bommer noen ganger. Ikke vet jeg.

Jeg og blir riktig, ikke jeg å. Fordi det er snakk om at A skal til byen, og det skal B også. Å setter man forran verbbbb...

Jeg mente ikke å/og regelen, den er jeg kjent med ;)

Det jeg lurte på var om det var riktig å si "Jeg og" eller "Jeg også", eller om begge var riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Gjest Eurodice

"Å" er infinitivsmerke og brukes bare foran verb i infinitiv, for å ha presisert det. "Å" kan selvfølgelig også brukes som et utrop, uttrykk for forbauselse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

For fremtidig Googlings skyld:

På spørsmålet om det finnes noen regler for bruken av "og" eller "også" er svaret; nei - for det betyr det samme. Men o'en må i så tilfelle skrives med grav aksent (ò), for å skille den fra konjunksjonen "og". Det står masse nyttig om alt dette og mer på Språkrådets hjemmesider:

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Rettskri..._og_grammatikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...