Gjest M Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 Når er egentlig barn klare for å være med på restaurant? Jeg er ikke ute etter en alder, for barn utvikles jo i forskjellig takt. Men hvordan bør oppførselen deres være? Små babyer kan jo såklart være med på restaurant, så lenge foreldrene roer barnet ned eller tar barnet med seg ut når det begynner å vræle. Men hva med de litt større barna? De som ikke klarer å sitte stille og som ender opp med å løpe rundt i restauranten, klatre på stoler, hyle frydefullt når foreldrene prøver å "fange" dem igjen, går bort til andre gjester for å studere dem og maten deres osv. Hvor mang er det som synes det er greit å ta med sånne barn på restaurant? Jeg mener at barn ikke på død og liv må være med på restaurant før de er modne nok til å sitte på stolen sin til måltidet er over. Jeg skjønner det er vanskelig, men hvis barnet ikke takler det så kan man vel heller gå på kafé med lekerom inntil barnet har lært at man ikke løper rundt i en restaurant? I går kveld var jeg ute og spiste, og opplevde da dette barnet som løp rundt omkring, med faren diltende etter. Servitørene prøvde diskret å lose dem tilbake til bordet sitt, men det tok ikke lang tid før far og sønn var på ny runde i lokalet. Hadde det vært min sønn ville jeg ventet til han kunne sitte stille ved middagsbordet hjemme, eller så hadde jeg tatt han ut av restauranten når han ble urolig. Det er jo ikke barnets feil! Men de voksne bør vel ta ansvar? Eller?
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 4. juli 2008 #2 Skrevet 4. juli 2008 jeg skjønner ikke problemet! Mine barn har alltid vært med på resturant! Stort sett har det gått bra! De fleste unger oppfører seg helt greit på restaurant. Selvfølgelig er det noen som ikke klarer å oppføre seg men slik vil det alltid være! Hvis man lar seg irritere så er det kun en selv det går utover!
Gjest Purple Haze Skrevet 4. juli 2008 #3 Skrevet 4. juli 2008 Selvfølgelig skal de voksne ta ansvar. Det er i bunn og grunn det barneoppdragelse handler om. Jeg syns selv det er en uting med foreldre som lar ungene herje fritt i en sånn setting. Og det er der problemet ofte ligger, at foreldrene ikke tar det ansvaret. Når servitøren tar affære, ville hvert fall jeg tatt hintet, og fått barna på plass på stolen.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 Jeg mener barna må kunne sitte rolig og prate med "inne stemme". Hvis barnet begynner å skrike eller går undt i restauranten mener jeg foreldrene må ta med barnet ut eller avslutte måltidet og dra hjem. På typiske familierestauranter (Peppes, Dolly Dimples, McDonalds) ville jeg toelrert mer. Jeg synes det er veldig forstyrrende hvis barn skriker, roper, løper rundt eller kommer bort og ser på oss når vi spiser. De gangene vi går ut for å spise, er det ikke bare for å spise god mat - det er også for å oppleve en god stemning.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Om barnet ikke kan være på restaurant uten at det ender med hyling og løping og plaging av gjester og kelnere (som faktisk skal klare å balansere maten omkring uten å snuble i/bli nedløpt av unger), så er ikke barnet modent nok til å være med. På reatauranter hvor det er lekerom eller annen måte å aktivisere barn som kjeder seg er det greit, men om det ikke er det, og barnet ikke klarer oppføre seg, så bør man holde seg unna restauranten til barnet er mer modent.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #6 Skrevet 4. juli 2008 Vi går aldri på restaurant hvis det ikke er lekerom. Det er klin umulig å få barna våre til å sitte stille så lenge som det er forventet (altså til maten er spist opp). Det ene barnet vårt har ADHD, og selv med medisiner sitter h*n ikke stille, h*n må ut å løpe rundt (6 år) og vårt andre barn er i en meget aktiv alder (3 år) og h*n klarer heller ikke å sitte stille. Og det mangler ikke på oppdragelse, da vi har denne læringen på programmet fra de begynner å sitte for seg selv. Dessverre kan vi ikke gå på restauranter uten lekerom. Da blir det Dolly Dimples, Peppes, eller MCDonalds og Burger King.. Hvis det er andre som vet om flere restauranter med lekerom, vær så snill å komme med tips.. Jeg begynner å bli ganske lei Pizza og burgere de gangene vi endelig skal ut å kose oss.. Ellers syns jeg det er en uting at barn løper rundt på restauranter det er forventet at folk skal kunne kose seg uten at barn leker og hoier løpende rundt bordet der andre sitter å spiser. Så er jeg ganske misunnelige på de foreldrene som har barn 3-6 år som sitter stille før måltidet, gjennom hele måltidet, og kanskje litt etter måltidet, hvordan får de det til? phuu..
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #7 Skrevet 4. juli 2008 Små babyer kan jo såklart være med på restaurant, så lenge foreldrene roer barnet ned eller tar barnet med seg ut når det begynner å vræle. Muligens som å banne i kirken her inne, men jeg synes ikke babyer har noe på en restaurant å gjøre. Når barna er store nok til å sitte rolig kan de være med.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #8 Skrevet 4. juli 2008 (endret) Selv syns jeg barn kan være med på restaurant i alle aldre og grad av oppdragelse på spisesteder hvor det er tilrettelagt for barn, som f.eks. McD, Peppes osv. Er man ikke spesielt glad i barn og spiser på slike steder, så har man bæsja på leggen, da må man bare tåle det. Men andre steder, litt mer voksne restauranter, bør man kunne vente at foreldre har lært barna å sitte rolig en god stund, bruke innestemme... Men også her må man kunne ta høyde for at barn kan fort glemme seg, så lenge foreldrene ikke har tatt seg totalt ferie bare fordi at de ikke er hjemme bryr jeg meg ikke så mye. På trange spisesteder ser jeg ikke poenget i å komme drassende med diger barnevogn, kan jo umulig være koselig for noen. Endret 4. juli 2008 av Helen
HeleneHarepus Skrevet 4. juli 2008 #9 Skrevet 4. juli 2008 Egons har barnekrok iallefall. Og som allerede nevnt; McDonalds, Peppes, Dolly Dimple, Burger King og enkelte cafèer. Jeg er også en av dem som ikke tar med barna på restaurant dersom de ikke kan oppføre seg. Men om andres barn får løpe fritt er det vanskelig for meg å være håndfast med våre; derfor er det et problem for meg med andres uoppdragne barn. Skal mannen og jeg ha en romantisk middag; velger vi steder uten en barnevennlig profil. Skal en venninne og jeg spise; er det hips som happ hva vi velger; og vi begge er bare lettet over uoppdragne barn som ikke tilhører oss.
Fakse Skrevet 4. juli 2008 #10 Skrevet 4. juli 2008 Jeg har jobbet som kelner, og vil si at det viktigste her er at barna kan oppføre seg sånn at de ikke plager andre gjester, og sånn at de ikke er til fare for seg selv og andre. En liten tass som løper rett inn i bena på deg når du bærer varm saus eller fresende gryter er kjempeskummelt. I praksis vil det si at ungene bør sitte rolig med bordet mesteparten av tida, og at om de går rundt for å se, så bør de enten være i følge med voksne, eller være i stand til å skjønne at de ikke får lov til å løpe/bråke/røre. Tror ikke alder har så mye å si, men heller personlighet og oppdragelse. Noen klarer fint å sitte rolig ved bordet om de får litt tegnesaker eller en liten leke, samt beskjed om at "Sånn oppfører man seg når man er på restaurant", mens andre ikke klarer dette, og da heller ikke bør tas med, rett og slett fordi det kan være farlig i tillegg til at det er plagsomt. 1
Trampe Skrevet 4. juli 2008 #11 Skrevet 4. juli 2008 Vi går aldri på restaurant hvis det ikke er lekerom. Det er klin umulig å få barna våre til å sitte stille så lenge som det er forventet (altså til maten er spist opp). Det ene barnet vårt har ADHD, og selv med medisiner sitter h*n ikke stille, h*n må ut å løpe rundt (6 år) og vårt andre barn er i en meget aktiv alder (3 år) og h*n klarer heller ikke å sitte stille. Og det mangler ikke på oppdragelse, da vi har denne læringen på programmet fra de begynner å sitte for seg selv. Det burde vært flere foreldre som dere! Jeg synes det er irriterende med barn som løper rundt når jeg skal spise. Enig med de som sier at barn skal sitte stille eller bli igjen hjemme... Jeg har hatt sønnen min med på restaurant, og gikk da han begynte å hyle og jeg ikke greide å roe ham ned. Vi var ferdige å spise, da. Har man barn skal man ta vare på dem.
sommerglede Skrevet 4. juli 2008 #12 Skrevet 4. juli 2008 Muligens som å banne i kirken her inne, men jeg synes ikke babyer har noe på en restaurant å gjøre. Når barna er store nok til å sitte rolig kan de være med. MENER DU VIRKLEIG DET??? mine barn har vært med på resturang fra de var nyfødt og ser ingen problemer med det.... nå er den minste 11 mnd og den elste 8 år.. midtereste er 6 år. og har ingen problemer med å ha dem med på resturang....... vel...... sånn som sist vi var på kinaresturang måtte vi vente 1 time på maten og der gikk grensa... da ble de selvsagt utolmodige... og vi tok dem med ut en tur på havna og kikka på båtene for å få tida til å gå..... unger har vel like stor rett til å gå på resturanng akuratt like mye som deg?????
Kykkelikokos Skrevet 4. juli 2008 #13 Skrevet 4. juli 2008 Muligens som å banne i kirken her inne, men jeg synes ikke babyer har noe på en restaurant å gjøre. Når barna er store nok til å sitte rolig kan de være med. Hva er forskjellen på om de ligger rolig i vognen, enn om de sitter rolig på stolen?
lillesky Skrevet 4. juli 2008 #14 Skrevet 4. juli 2008 Jeg har jobbet som kelner, og vil si at det viktigste her er at barna kan oppføre seg sånn at de ikke plager andre gjester, og sånn at de ikke er til fare for seg selv og andre. Enig med Fakse! Jeg har ikke barn selv, men synes det er en selvfølge at både babyer og barn taes med på spisesteder.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #15 Skrevet 4. juli 2008 MENER DU VIRKLEIG DET??? mine barn har vært med på resturang fra de var nyfødt og ser ingen problemer med det.... nå er den minste 11 mnd og den elste 8 år.. midtereste er 6 år. og har ingen problemer med å ha dem med på resturang....... vel...... sånn som sist vi var på kinaresturang måtte vi vente 1 time på maten og der gikk grensa... da ble de selvsagt utolmodige... og vi tok dem med ut en tur på havna og kikka på båtene for å få tida til å gå..... unger har vel like stor rett til å gå på resturanng akuratt like mye som deg????? Jada, det kunne jo for all del ikke unngås at noen måtte begynne å hyle ut om barns rett nå heller! Det er snakk om å drasse med barn på restaurant når du veit at de ikke kommer til å sitte rolig, og du veit at de kommer til å lage et baluba uten like, og ergre mange andre gjester. Barn har gjerne ikke tålmodighet til å sitte pent time ut og time inn, hvorfor da pine de med på fine voksne restauranter hvor du kommer til å bli uglesett av folk som ikke har gått ut for å få kvelden ødelagt av unger med maur i buksa. Da går man heller til spisesteder hvor barn gjerne kan løpe fra seg litt. Ja, barn har også rett til å spise på restaurant, men skulle ønske foreldrene av og til kunne ta litt andre valg i stedet for å drasse med unga på et sted hvor de blir nødt til å kjede seg og det ikke er mange muligheter til å få gjort noe med det annet enn å gå fra maten som man ikke har særlig lyst til. Sånn som med besøket deres på kinarestauranten, dere kunne gå ut på havna og titte på båter, da løste dere den floka, og ergo ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #16 Skrevet 4. juli 2008 Muligens som å banne i kirken her inne, men jeg synes ikke babyer har noe på en restaurant å gjøre. Når barna er store nok til å sitte rolig kan de være med. Så når men har en liten baby som må ammes, så mener du at man ikke skal få lov til å gå på restaurant i det hele tatt på månedsvis duda?
Gjest Ran Skrevet 4. juli 2008 #17 Skrevet 4. juli 2008 Så når men har en liten baby som må ammes, så mener du at man ikke skal få lov til å gå på restaurant i det hele tatt på månedsvis duda? Hvis man tror man ikke overlever å ikke kunne gå på resturant frem til ungen kan være hjemme med barnevakt... vel, da tror jeg ikke man er moden nok til å få barn. Når jeg reiser med kona på en koselig resturant for å sitte og holde hender og være romantiske over en god middag så setter jeg pris på at vi slipper ungeskrik.
Gjest Serena Skrevet 4. juli 2008 #18 Skrevet 4. juli 2008 Jeg synes det er forstyrrende at unger løper rundt og bråker på restaurant. På lik linje blir jeg plaget av høyrøstede (som regel fulle) voksne. Når jeg går på restaurant (nei, da snakker jeg ikke om familierestauranter som Peppes, Egon og Dolly hvor en bør forvente å møte småbarn), er det ikke bare for å nyte den gode maten, men også for å nyte atmosfæren. Jeg spiser sjelden på restauranter jeg synes har dårlig atmosfære, og det verste jeg vet er småbarn som skriker. Heldigvis er ansatte ved de restaurantene jeg har vært på, oppmerksomme på innpåslitne barn og gir beskjed til foreldrene om at de må få ungene til å roe seg ned. Jeg har ingenting i mot barn, synes de er verdens skjønneste, og de må gjerne komme å hilse på meg/se på bordet vårt. Men når de begynner å skrike, rope, og nekter å sitte stille, er tålmodigheten nådd. Foreldre som synes det er helt greit å ta med barn på restaurant burde tenke på hensynet til andre gjester. En romantisk middag for to blir plutselig ikke fullt så romantisk lenger dersom en liten krabat løper rundt i gangen, kommer bort til bordet ens, løper enda mer, gjerne mens h*n hyler av trass eller begeistring.
lillesky Skrevet 4. juli 2008 #19 Skrevet 4. juli 2008 Er forskjell på ungeskrik og amming. De fleste babyer som skriker slutter veldig fort. Men de barna som hyyyyyler og aldri stopper, det er de som kanskje burde være hjemme til foreldrene kan roe dem?
Gjest Serena Skrevet 4. juli 2008 #20 Skrevet 4. juli 2008 MENER DU VIRKLEIG DET??? mine barn har vært med på resturang fra de var nyfødt og ser ingen problemer med det.... nå er den minste 11 mnd og den elste 8 år.. midtereste er 6 år. og har ingen problemer med å ha dem med på resturang....... vel...... sånn som sist vi var på kinaresturang måtte vi vente 1 time på maten og der gikk grensa... da ble de selvsagt utolmodige... og vi tok dem med ut en tur på havna og kikka på båtene for å få tida til å gå..... unger har vel like stor rett til å gå på resturanng akuratt like mye som deg????? Hvis en voksen person hadde oppført seg slik (løpt rundt, skreket og nektet å sitte stille), hadde nok vedkommende blitt kastet ut. Så jo, barn og voksne går på restaurant med ulikt utgangspunkt, og på ulike premisser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå