Gå til innhold

HVA FORVENTES AV EN 5 ÅRING?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tro meg vi har prøvd alt. Det er jo akkurat det jeg mener at samme oppskrift går ikke på barn. Barn er forskjellige og noen er lette og legge og andre spiser pent. Noen har raseri anfall i en alder av 1.5 slik som min datter mens min sønn på 4.5 har kun hatt 1 raserianfall hittill i sitt liv. Mens datteren min har det daglig.

Så det jeg mener at alle kan syns at jeg må være kjempeflink med sønnen min som er så rolig og aldri skriker eller slår mens sannheten er at jeg aldri har gjort noe for at han er slik. Mens datteren min som har raserianfall har jeg og gjør jeg masse for at hun skal oppføre seg mens hun alikevel får slike raserianfall.

Videoannonse
Annonse
Gjest Utlogget nå
Skrevet

Jeg blir utrolig provosert av denne generaliseringen her. Ofte er det mangel på tydelige grenser som ligger til grunn for ungenes oppførsel, og barn kan som regel fint lære alle disse tingene som vi synes viktige. Men det er faktisk ikke alltid det er "bare å lære barnet". Ikke alle barn har samme forutsetninger!

Selv har jeg tre barn, de to eldste har alltid oppført seg som forventet etter alder, og det har aldri vært noe problem å sette grenser, så våre oppdragelsesmetoder kan umulig være helt på jordet. Den minste, derimot - herre min hatt. H*n er ikke vårt biologiske barn, men har vært hos oss i mange år. Nå er h*n 6, og kan fortsatt ikke sitte stille ved matbordet, spise pent, følge enkle husregler, rette seg etter tilsnakk, sitte stille på skolen osv. Det er hurramegrundt fra h*n står opp til h*n legger seg, og her er det meste forsøkt for å få ting på plass. Når de metodene vi med stor suksess har brukt på våre biologiske barn ikke har fungert, har vi måttet ty til veiledning, Marte-Meo, PMT, you name it. H*n ble utredet som 4-åring, men har foreløpig ingen diagnose. Men hvis andre året på skolen tegner til å gå omtrent som det første, er det vel bare et tidsspørsmål.

Det er faktisk ikke alltid det kommer an på foreldrene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...