miss mickey Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Skal ta eksamen nå rtil jul i hele helse og sosial. Må derfor lese meg opp til dette på egenhånd. Har gått denne linjen før men ble skolelei og sluttet. Siden jeg gjorde det godt på skolen har jeg fått beskjed om at jeg kunne få ta det opp som privatist. Men dette blir altså alle allemene fag og yrkesfagene. Det er et år siden jeg har gått på skole, og husker derfor bare delvis fagene. Er det sånn at vi får vite emnet i de forskjellige fagene litt i forveien, eller må vi huske absolutt alt der og da. Satser på femmer i de fleste fagene og vet at jeg er skoleflink, men det er ikke sjangs at jeg kan klare en femmer visst jeg ikke har litt forbredelses tid til å å huske alt om det spesifike emnet jeg kommer opp i. Men tid i forveien mener jeg en dag eller to. Noen? trenger desperat svar! Tar fra meg nattesøvnen, føler meg deprimert og det tærer på hele meg.
Gjest Serena Skrevet 4. juli 2008 #3 Skrevet 4. juli 2008 Skal ta eksamen nå rtil jul i hele helse og sosial. Må derfor lese meg opp til dette på egenhånd. Har gått denne linjen før men ble skolelei og sluttet. Siden jeg gjorde det godt på skolen har jeg fått beskjed om at jeg kunne få ta det opp som privatist. Men dette blir altså alle allemene fag og yrkesfagene. Det er et år siden jeg har gått på skole, og husker derfor bare delvis fagene. Er det sånn at vi får vite emnet i de forskjellige fagene litt i forveien, eller må vi huske absolutt alt der og da. Satser på femmer i de fleste fagene og vet at jeg er skoleflink, men det er ikke sjangs at jeg kan klare en femmer visst jeg ikke har litt forbredelses tid til å å huske alt om det spesifike emnet jeg kommer opp i. Men tid i forveien mener jeg en dag eller to. Noen? trenger desperat svar! Tar fra meg nattesøvnen, føler meg deprimert og det tærer på hele meg. Mulig jeg er sær, men jeg synes ikke det er særlig prestasjon å få 5 i et fag, dersom en har hatt forberedelsestid med alle hjelpemidler tilgjengelig. Selv har jeg avlagt eksamen i alle VK2, samt en del realfag som privatist uten hjelpemidler. Jeg fikk tjue minutters forberedelsestid, og endte opp med toppkarakterer. Har du lest godt, skal det ikke være noe problem med så kort forberedelsestid. Poenget med å avlegge eksamen som privatist er at du skal holde greie på hele pensum!
miss mickey Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2008 Mulig jeg er sær, men jeg synes ikke det er særlig prestasjon å få 5 i et fag, dersom en har hatt forberedelsestid med alle hjelpemidler tilgjengelig. Selv har jeg avlagt eksamen i alle VK2, samt en del realfag som privatist uten hjelpemidler. Jeg fikk tjue minutters forberedelsestid, og endte opp med toppkarakterer. Har du lest godt, skal det ikke være noe problem med så kort forberedelsestid. Poenget med å avlegge eksamen som privatist er at du skal holde greie på hele pensum! Sant det du sier at vi skal kunne hele pensum, men å klare å kunne det så godt at du får en femmer skal litt til. På prøver når jeg gikk på skolen fikk jeg ofte 6'er men eksamen setter mye høyere krav. Det sies jo at det er nesten umulig å få 6'er på eksamen men har du klart det så er det vell fullt mulig.
Kara W Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Det er mulig at det er endret litt siden jeg tok mine eksamener, men for 6 år siden fikk man ikke vite emnet på forhånd. Når man meldte seg opp til eksamen leverte man samtidig pensumlisten sin. På muntlig kan man da komme opp i alt fra denne listen. Eksaminator valgte da ut 4-6 emner, og man trakk et av dem. Man fikk 20 minutter på å forberede seg med alle mulige hjelpemidler, untatt internett og andre personer. Skriftlig eksamen skal tilpasses alles pensumlister og er derfor gjerne litt mer generelle. Personlig syntes jeg det var mye lettere å få bra karakter på muntlig enn på skriftlig.
Gjest Serena Skrevet 4. juli 2008 #6 Skrevet 4. juli 2008 (endret) Sant det du sier at vi skal kunne hele pensum, men å klare å kunne det så godt at du får en femmer skal litt til. På prøver når jeg gikk på skolen fikk jeg ofte 6'er men eksamen setter mye høyere krav. Det sies jo at det er nesten umulig å få 6'er på eksamen men har du klart det så er det vell fullt mulig. Jeg fikk 6 på alle mine eksamener, og kjenner mange som har gjort det svært bra på privatisteksamener. At det ikke er mulig å oppnå 6 på privatisteksamen stemmer med andre ord overhode ikke. Jeg synes det er mye lettere å få 6 på eksamen, enn i standpunkt. Hvis du ikke kan pensummet godt nok til å få 5, bør du heller ikke ende opp med en 5'er. Leser du jevnt og trutt, oppdaterer deg på andre kilder enn læreboka, løser tidligere eksamensoppgaver, og tar utgangspunkt i læreplanen går det nok bra. Mitt råd til deg er å spørre privatistkontoret hvordan eksamen er lagt opp. Veldig dumt om du har forberedt deg på 2 dagers forberedelsestid (jeg trodde det var kun 2 dager som var tillatt, ikke 1?), også viser det seg at du kun har 20 minutter. Et annet godt tips er å lese pensum med utgangspunkt i læreplanmålene. Kjenner du til læreplanen og kan svare med utgangspunkt i læreplanmålene er du så å si sikret en god karakter. De er veiledende for både utspørring og vurdering. Lykke til med eksamen! EDIT: Endret en dårlig formulert setning. Endret 4. juli 2008 av Serena
Rosalie Skrevet 4. juli 2008 #7 Skrevet 4. juli 2008 Tror det er veldig opp til faglærer å bestemme form på muntlig eksamen, men det virker som om det ofrtsatt er mest vanlig med 20 minutter forberedelsestid etter trekk av oppgave. Jeg syns for øvrig det var mye enklere å oppnå gode karakterer på den type muntlig enn de hvor man får oppgaven i god tid på forhånd, for da kreves det veldig mye mer av innholdet av det du presenterer. Det kreves altså veldig mye mer forståelse. 2 døgn er vel for øvrig fristen man har fra man får vite om man er trukket opp til eksamen og til eksamen avholdes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå