lillemy8808 Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Lørdag var jeg og trakk en tann (ja tannlegen er åpen om lørdagen her for de som stusser, vet mange har gjort det). Visdomsjævel som tvang seg fram, var ikke noe annet å gjøre enn å trekke den også. Trakk den på motsatt side for 3 år siden. Idag, 5 døgn etter jeg trakk, har jeg ennå vondt.. Trør i meg minst 3 ibux daglig, og jeg finner meg i litt smerte, kan jeg legge meg og sove heller så gjør jeg det heller enn å dytte i meg piller.. men jeg må! Paracet hjalp ikke da tanna verket, merket absolutt ingen forskjell. Så nå når jeg har enda mer vondt så "tørr" jeg rett og slett ikke å se om paracet fungerer, så vi har kun hatt ibux i hus siden jeg fikk vite at jeg skulle trekke 2 uker etter at jeg var hos tannlegen (måtte jo til spesialist..) Noen sier at ibux + paracet ville vært det beste, men det GÅR jo med ibux og jeg vil ikke ha i meg mer piller enn jeg må.. Lørdag var jeg naturlig nok hoven, men det som skjedde etterpå var rett og slett grusomt. Når jeg merket at bedøvelsen (de FEM sprøytene tannlegen satt) begynte å gå ut, kom noen av de verste smertene jeg noen gang har kjent. 2 ibux på kort tid hjalp null... Virket som bedøvelsen gikk ut noen steder før resten, og der begynte det å verke skikkelig... jeg hovnet også veldig opp. Dette gikk vel over 1-1,5 time etterpå, jeg gråt i smerter så føltes som evigheter. Kan ikke huske at jeg hadde det så sykt vondt sist gang! (annen tannlege) Mandag, første dag i ny jobb.. hurra.. Så ut som en fotball i ansiktet.. Klarte å prate litt, søndagen klarte jeg knapt å prate i det hele tatt. Hovenheten gikk ned litt tirsdag, onsdag var den nedi "tennisball", men jeg var skikkelig gul utover hele kulen! Sist trakk jeg tann en fredag, og var på skolen allerede mandag, i fin form. Kunne jeg ringt jobben og tatt meg fri, skulle jeg gjort det.. Så jeg hadde holdt meg hjemme fra skolen, garantert, om det var slik sist. Det verker ikke så mye der tanna var, der er det ikke vondt å ta på (smører på corsodyl et par ganger daglig) Men hjørnetanna og nærmeste "vanlige" tann til den, verker noe helt sykt!! Føles ut som det iser i dem... Ibux demper smertene der, til en viss grad. MEN, så kommer jo da problemet: Jeg tror jeg begynner å merke at jeg har tatt mye ibux, og prøvde å la være å ta igår.. så gjorde det så inni helvetes vondt at jeg måtte (var på jobb), og samme idag. Det begynte å gjøre vondt, så tar jo ibuxen litt tid å virke, så jeg ville heller ta en "for sikkerhets skyld" enn å få det slik som dagen før. Er småkvalm i blant, tung i hodet, og sløv.. igår fikk jeg magesjau etter middagen (antar at det var fordi jeg spiste skikkelig middag for første gang siden fredag, kun småspist brød og frukt, men står jo at mageproblemer kan komme av ibux også). I helga vil jeg gjerne prøve uten ibux, siden jeg har fri. Noen som har måttet gå på ibux i lengre tid, og har fått problemer av det? Og hva synes dere om at jeg ser og føler meg så dårlig (har enda en tennisball, dog mindre idag) ennå? Tanna måtte borres i to og så dras ut, hele tanna syntes men den var ikke så langt oppe av tannkjøttet, derfor spesialist. Skal nevnes at tannlegen var en stygg gammel gubbe som SKALV mens han satte sprøyter, så overrasker meg ikke om han virkelig har mishandlet kjeven min. Jeg kjente jo ikke om han var drøyt hardthendt.. Ikke sa han noe etterpå om hva jeg burde gjøre, corsodyl tenkte jeg på selv siden forrige tannlegen jeg var hos anbefalte det mot betennelsen jeg hadde da. Er ikke noe betennelse nå, ikke mye ihvertfall.
Bokormen Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Du burde ringe den vanlige tannlegen din og få en konsultasjon der, de kan sikkert hjelpe deg. Når det gjelder Ibux: Er det 600 mg, 300 mg eller 200 mg du tar? 3 om dagen er jo ikke mye uansett, egentlig, og ikke når du har tatt det under en uke.
lillemy8808 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2008 400 mg (ja de finnes også, reseptfrie om man kjøper esker på 10 eller 20 så vidt jeg har hørt, noen har ment at de ikke finnes reseptfrie men jeg har jo eska foran meg her). Så tok jeg 4 lørdag og søndag ihvertfall, lurer på om jeg tok 4 mandag også.. 2 idag og 3 igår tror jeg er riktig.. Eller så ble det 4 da også. Håper på kort arbeidsdag i morgen, så kan ligge i senga og slappe av heller, uten ibux.. magen føles rar, jeg er svimmel og liksom litt ustø.. så bør kutte ned. Ang konsultasjon så koster det penger.. og i verste fall så sender de meg til gamle knarken på spesialtkontoret igjen (er kun en kjevekirurg eller hva han het her i byen, og jeg har vel ikke krav på å bli henvist utav byen? eller er det fritt tannlegevalg slik det er sykehusvalg?) Er det ikke bedre til neste helg så skal jeg gjøre noe ihvertfall.
Bokormen Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Ja, du må nok betale for en konsultasjon hos fasttannlegen din, men er ikke det bedre enn å gå med vondt? Og du kan fritt gå til hvilken kirurg du vil, bare si at du ikke trivdes hos han du ble sendt til og ønsker å dra til en annen, om det skulle være nødvendig.
lillemy8808 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2008 Ja alt er jo bedre enn smerter, men nå er det jo sånt at pappa har måttet betale 450 + 1800 allerede .. jeg har ikke egen lønn ennå (endelig fått meg jobb, så klart rett etter trekkinga da). Så lenge jeg merker forskjell fra dag til dag, og at samboer og venner ser at hevelsen går nedover også, så går det jo rett vei. Er bare disse merkelige smertene i "feil" tenner som kommer og går, som er verst. Fatter ikke hva den gale fyren har gjort med meg..
Bokormen Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Det er jo for å finne ut av disse merkelige smertene du bør gå til tannlegen... Men bare så det er sagt: At det iser i tannen forann tannen som er trukket, kan være ganske normalt, fordi den bakre flaten på denne nå er mer eksponert i munnen og vil være ganske sensitiv.
lillemy8808 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. juli 2008 Ja det kan jeg tro på, men det er snakk om lengre framme. Altså visdomstanna er ute, og den første "vanlige" tanna, altså ikke jekslene, + naboen iser. Jeg vet at motsatt tann ble skjeiv når den forrige visdomstanna herjet (aner ikke om det skjedde hos tannlegen eller om det var tanna selv... jeg så det plutselig etterpå at den var småskjeiv). Har iset litt denne gangen også, så jeg fryktet jo at jeg skulle ende opp med ei småskjeiv tann til, men klarte å unngå det. Så er jo redd for at tannlegen har greid å flytte på tennene også.. Noe jeg ikke helt forstår hvordan, for sist måtte tannlegen røske og dra i 6-7 minutter.. denne gangen var det bare borre-dele-dra ut.. ferdig.. selv om det virkelig ikke føles sånn nå. Jaja, tenner er merkelige greier. Tror jeg legger meg så du får ikke noe mer svar nå
Gjest Tannlege Skrevet 4. juli 2008 #8 Skrevet 4. juli 2008 Heisann! Jeg synes du absolutt burde søke opp en tannlege selv om du må betale for konsultasjonen. Det er normalt med smerter de første dagenen, men sjelden 1 uke etterpå... Røyker du? Hvor gammel er du? Tok operasjonene lang tid? Tror det er lurt å få en tannlege til å ta en titt på såret, der vil det sikkert bli skylt litt lokalt og mulig lagt oppi noe lokal antibiotika. Dette skal ikke være så dyrt! Har du forresten få refundert noe av beløpet fra trygdekontoret? Dette har du krav på hvis den var en mini-operasjon,men dette brude tannlegen vite...
lillemy8808 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. juli 2008 Ja jeg har levert sånt ark på trygdekontoret fra spesialisten, jeg skal få igjen. Men det er tross alt NAV.. ting tar tid! Er ikke såret som verker, det merker jeg knapt. Er de andre tennene. Tenkte å gå i dag likevel, nå orker jeg ikke mer. Jeg verken røyker eller har drukket alkohol på ei god stund, og det blir nok ei stund til neste gang (siden jeg spiser så mye ibux nå). Orka ikke å gå på jobb idag pga så mye smerter i natt, og det faktum at jeg lå og svimlet og hallusinerte (tror jeg :S) av ibuxen.. som jeg så klart måtte ta.. kan jo ikke ha det sånt!
lillemy8808 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. juli 2008 Om noen skulle lure: Jeg var hos tannlegen idag, etter i nat så orket jeg ikke mer. Jeg trodde ikke det var betennelse pga jeg ikke fikk vondt av å ta på tannkjøttet... Men neeeida, INNI hullet som var en tann engang... DER var det jo betennelse... og den stråler framover og treffer nerver og drit så smertene kommer nok derfra. Fått pencillinkur. Men da kan jeg nok kutte ned på ibuxen etterhvert, dette skulle virke fort + han sprøyta inn litt saltvann og tok ut litt grums, så da blir jeg vel normal etterhvert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå