Gjest Synsoperasjon Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Jeg er nærsynt og har litt skjeve hornhinner. Vet at det kan korrigeres med laser, og det hadde vært veldig fint for å slippe linsene. Er vant med dem, men likevel så hadde det jo vært en befrielse; og ikke nødvendigvis dyrere i det lange løp enn linsene. Jeg er snart 20, har ikke fatalt dårlig syn men nok til at jeg ikke klarer å lese tekst på tv´n to-tre meter unna meg. (Bare for å gi et ca bilde på hvordan synet mitt er.) Noen som vet om alder har noe å si på når man bør gjøre det og ikke? Noen som har erfaringer/kjenner til noen som har gjort dette? Er jo litt skeptisk, siden det er øynene det faktisk handler om...
~banshee Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Glemte forresten å logge inn (er ny her, hehe) Var altså jeg som skrev dette. :rosasmil:
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Heisann! Jeg var også nærsynt før, og hadde rimelig skjeve hornhinner. Synet mitt var helt nede på 3.0 og 3.5. Jeg trivdes ikke med briller, og det gikk med mye penger til kontaktlinser (måtte ha spesielle pga hornhinnene). Når jeg var 22 år, opererte jeg meg. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig hvilken behandling det var, lurer på om det var IPL (...om det heter det...). Jeg fikk utført operasjonen på Haugesunds Medisinske Senter, og der må jeg si at deres behandling av meg var veldig bra. Først var det en vanlig konsultasjon med optiker, så han kunne se om jeg var en egnet kandidat. Neste konsultasjon ble med kirurgen som skulle utføre operasjonen. På selve operasjonsdagen var jeg temmelig nervøs, og bedøvelsen bestod av dråper kirurgen dryppet inn på øynene mine. Det gikk egentlig veldig fort, og kirurgen fortalte meg hele tiden hva han gjorde, og hvordan det gikk. Etter operasjonen så jeg klarere enn jeg hadde gjort på 15 år! Så ble alt tåkete, og jeg så ingenting. Operasjonen jeg hadde, var slik at synet ble bedre og bedre i løpet av 6 måneder, og resultatet da var det endelige. Jeg var sykemeldt i en uke. Oppfølgingen var veldig god, og kirurgen ringte meg samme kveld som operasjonen, pluss morgenen etter for å høre om alt gikk bra. Jeg måtte reise inn til Haugesund for oppfølging ofte i ukene etterpå. På den siste konsultasjonen min for noen måneder siden, (4 år etter operasjonen) hadde faktisk synet mitt blitt ennå litt bedre, til optikerens store overraskelse. Jeg må kunne si at jeg er veldig fornøyd med hele greia! :o) Det viktigste du må tenke på om du vurderer å få en operasjon, er å velge rette personen til å utføre den. Sjekk hva han/hun har gjort før, hvor lenge han/hun har holdt på med slike behandlinger, etc. Du må også høre godt på hva optikeren/legen/kirurgen sier. Sier legen at du ikke egner deg til en operasjon, er det en grunn til det. Det er også et dyrt inngrep, så du må tenke deg godt om. Men med tanke på hvor ung du er, vil det nok kunne lønne seg i det lange løp. Håper du fikk litt mer informasjon nå :o) Lykke til!
~banshee Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Oj, tusen takk! Ja, grundig og Nå vet jeg iallefall litt mer om hva det går ut på og hvordan det føles! Jeg kommer til å ta meg god tid til å tenke meg om, men nå er jeg iallefall mange gode råd rikere, takk!
^^Sunny^^ Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Heisann Jeg har også tatt laserbehandling av øynene, såkalt LASIK.. tror det koster rundt 15 000 per øye (jeg fikk noe dekket siden jeg har hatt masse problemer med øynene, kontaktlinser, betennelser og div.) Jeg var kraftig nærsynt . Hadde - 6 og -6.5. etterpå var resultater ca. -0,5 på begge øyne. jeg har også skjeve hornhinner.. Operasjonen tok jeg i 2003 . Nå for ca ett år siden er synet mitt begynt å bli dårligere igjen, men dog ikke verre enn 0,75 (sjekket for ETT år siden). Kunne få tatt en korrigerings-operasjon, men jeg valgte å avvente å se hvordan det utviklet seg.. Det var jo ikke så dumt for jeg synes jeg ser enda dårligere nå.. Så jeg må snart velge.. ny operasjon eller briller/linser. Hvertfall når jeg kjører bil og div.. Vet jeg blir raskt avhengig av brillene og har lite lyst å begynne med det igjen.. Blir vel operasjon tenker jeg .. får bare håpe det holder seg stabilt etterpå da (ettersom jeg har forstått blir hornhinne tynnere etter slike operasjoner slik at en ikke kan ta uttallige av disse inngrepene- derfor jeg har avventet for å se om synet blir verre).. MEN selv om jeg forsatt ser litt dårlig så er jeg strålende fornøyd. Men nå hadde jeg svært dårlig syn som utgangspunkt..
Gjest Muskat Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Jeg tok operasjon i 2004. Tror det var LASIK også. Kan absolutt anbefale Argus i Oslo, drevet av Willy Pettersen. Han er kjempeflink. Var noen få tusen dyrere enn de andre og hadde litt lenger ventetid, men han var utrolig dyktig og gir god oppfølging også i etterkant. Noe som for meg har vært viktig i alle fall. Og jeg tenkte slik: bedre å betale litt ekstra og komme til den flinkeste enn å betale mindre hos en som kanskje er mindre dyktig. Det er tross alt synet det dreier seg om. (jeg vet selvfølgelig ikke om han er den flinkeste, men spurte en legevenn og han sa at Willy Pettersen var den eneste han hadde hørt om og han visste at han var dyktig). Det som er viktig å huske på før du tar operasjon er at synet har stabilisert seg. Tror man må sørge for at det har vært stabilt i ett år eller noe. Hvis ikke, fortsetter man å få dårligere syn etter operasjon og det er jo litt kjedelig... Men en dyktig øyenlege vil fortelle deg alt dette før han/hun opererer. Hos Argus var det ihvertfall et viktig poeng. En siste ting jeg vil si når det gjelder valg av klinikk er å finne ut av hvordan de stiller seg til "arbeidsuhell". Noen få ganger skjer dette og da kan man få varige synsproblemer. Jeg tror enkelte klinikker vifter dette bort, mens andre tar potensielle operasjonsproblemer svært alvorlig og vil gjøre alt i sin kraft (gratis) for å rette opp feilen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå