Gå til innhold

omskjæring i usa

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet
Omskjæring er veldig utbredt. Både jøder og muslimer gjør det' date=' mange ortodokse kristne, en del katolikker... det er også mange ikke-religiøse, da spesielt i USA. Man begynner jo å lure litt når de på TV serien ''Sex and the city'' synes det er kjempeekkelt at en av venninne hadde sex med en uomskjært mann :o[/quote']

Jeg tror jeg også husker denne episoden, men det var vel ikke bare at han var uomskåret? Det var vel at han hadde så fryktelig mye hud at hele p***** hans så ut som en blodhund - og DET er ekkelt :sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har også hørt at det er veldig vanlig med omskjæring i USA. Jeg er uansett totalt i mot omskjæring' date=' og blir rett og slett irritert over f.eks muslimer som gjør det fordi kvinner ikke skal ha seksuell nytelse... Jeg blir rett og slett så irritert at jeg orker ikke snakke om det en gang :kjempesinna:[/quote']

Bortsett fra at vi her diskuterer mannlig omskjæring?

Gjest gjest1
Skrevet

Imidlertid kan man jo stille seg spørsmålet om hva som egentlig er vitsen med å foreta en helt unødvendig operasjon på ellers friske guttebarn.

Min eldste sønn fikk en svært ubehagelig infeksjon under forhuden sin da han var bitteliten. DET hadde han unngått dersom han hadde vært omskåret. Det var ikke lett å behandle den infeksjonen heller, for forhuden på små gutter er fryktelig trang. Jeg brukte en sprøyte (uten spiss selvfølgelig) som jeg fylte med pyrisept flere ganger daglig som jeg måtte sprøyte innunder forhuden. Ikke moro verken for ham eller meg..

Gjest gjest1
Skrevet

ellers er en omskåret penis ofte vakrere å se på.

Det finnes peniser med så mye forhud at du må lete fram hodet uansett hvor erigert den er...... grøss

Gjest Anonymous
Skrevet

Mysepusen: Ja, jeg skjønte det. Men omskjæring er omskjæring, eller hva? Jeg er i mot omskjæring uansett om det gjelder gutter eller jenter så fremt de gjør pga en sykdom eller noe. Jeg hadde en gutt i klassen min en gang, som måtte opperere bort forhuden fordi han fikk en slags infeksjon der..i sånne tilfeller skjønner jeg det, men når man blir tvunget av sin familie og omgangskrets pga f.eks. religion synes jeg det blir helt feil.

Gjest gjest1
Skrevet

Helt greit Scarlet.

Omskjæring av kvinner er en bestialsk ting og har ingen hensikt overhodet. Det er bare maktmisbruk.

Omskjæring av gutter har neppe mange negative virkninger. Det nedsetter nok følsomheten i hodet litt, men det behøver ikke nødvendigvis være av det onde. En annen ting er det med rensligheten og det var derfor de gjorde det i tidligere tider, og sannsynligvis ennå. Som jeg nevnte så er forhuden fryktelig trang på små gutter og de får lett infeksjoner. Dette unngås helt ved å fjerne årsaken til infeksjonene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan suger man forresten en omskåret en?

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Med munnen, Gjest, med munnen. Resten burde gå av seg selv.

Gjest Poirot
Skrevet

Synes ikke omskjæring av gutter er barbari, forutsatt at det dkjer smrtefritt og hygienisk. Men jeg synes det er helt unødvendig, med mindre det forligger medisinsk indikasjon.

Skrevet

Har man prøvd omskåret, vil man ikke ha annet.

:briller:

Skrevet

Den nasjonale legeforeningen i USA sender for tiden ut informasjon der de fraråder omskjæring av gutter. Fraråder er kanskje litt for sterkt ord å bruke, men de støtter det heller ikke. Jeg er gravid og har allerede mottatt informasjon om omskjæring.

Vi skal ikke omskjære gutten vår som kommer i oktober, selv om det er en liten Amerika-baby.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har også hørt at det er veldig vanlig med omskjæring i USA. Jeg er uansett totalt i mot omskjæring, og blir rett og slett irritert over f.eks muslimer som gjør det fordi kvinner ikke skal ha seksuell nytelse... Jeg blir rett og slett så irritert at jeg orker ikke snakke om det en gang  :kjempesinna:

Det har da ikke noe med muslimer eller islam å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min eldste sønn fikk en svært ubehagelig infeksjon under forhuden sin da han var bitteliten. DET hadde han unngått dersom han hadde vært omskåret. Det var ikke lett å behandle den infeksjonen heller, for forhuden på små gutter er fryktelig trang. Jeg brukte en sprøyte (uten spiss selvfølgelig) som jeg fylte med pyrisept flere ganger daglig som jeg måtte sprøyte innunder forhuden. Ikke moro verken for ham eller meg..

Her er det snakk om en som IKKE er frisk. Lurer forresten på hvor mange som får infeksjoner som resultat av omskjæringen...

Gjest Scarlet
Skrevet

Det har da ikke noe med muslimer eller islam å gjøre.

Vel, om omskjæring ikke har noe muslimer og islam å gjøre, så er det mennesker som har omskjæring som en del av sin religion. Beklager å måtte skrive feil, men da vet du kanskje hvilke religioner det gjelder også, eller?

Gjest Poirot
Skrevet

Vel, om omskjæring ikke har noe muslimer og islam å gjøre, så er det mennesker som har omskjæring som en del av sin religion. Beklager å måtte skrive feil, men da vet du kanskje hvilke religioner det gjelder også, eller?

Har med kultur å gjøre. Prakrtiseres av stammefolk, muslimer, kristne , ortodokse, jøder, katolikker... u name it. Hovedsaklig er den viktigste faktoren i hvilket land man bor, ikke hvilken religion man tilhører. Eks står det i helsetilsynets rapport at det ikke forekommer i Pakistan eller Saudi Arabia, høyst muslimske land som "kjenner sin koran".

Følgende er hentet fra helsetilsynets utredning om omskjæring:

Angivelsene av antallet jenter og kvinner som er omskåret i verden varierer ganske mye.

Dette gjenspeiler både hvor lite vi vet om kvinners helse, og hvor skjult problemet med

kvinnelig omskjæring har vært. Den sudanesiske legen Nahid Toubia har gjennomgått et

omfattende materiale, og kommet til at 130 millioner kvinner er omskåret. Dette er et

høyere tall enn det som tidligere er antatt.

Tabell: Anslag over antall kvinner som er omskåret i Afrika

Land Forekomst Antall

Benin 50 % 1 200 000

Burkina Faso 70 % 3 290 000

Djibouti 98 % 196 000

Egypt 80 % 21 440 000

Elfenbenskysten 60 % 3 750 000

Etiopia og Eritrea 90 % 23 940 000

Gambia 80 % 360 000

Ghana 30 % 2 325 000

Guinea 50 % 1 875 000

Guinea Bissau 50 % 250 000

Kamerun 20 % 1 310 000

Kenya 50 % 6 300 000

Liberia 60 % 810 000

Mali 80 % 3 320 000

Mauretania 25 % 262 500

Niger 20 % 800 000

Nigeria 60 % 36 750 000

Senegal 20 % 750 000

Sentralafrikanske republikk 50 % 750 000

Somalia 98 % 3 773 000

Sudan 89 % 9 220 400

Tanzania 10 % 1 345 000

Tchad 60 % 1 530 000

Togo 50 % 950 000

Uganda 5 % 467 500

Zaire 5% 945 000

Til sammen 129 843 500

Kilde: Toubia, Nahid: A Call for Global Action, Women, Ink., New York 1995

Omskjæring av kvinner foretas i land som ligger i et belte som strekker seg tvers over Afrika,

stort sett sør for Sahara. Men de ulike typer av omskjæring forekommer ikke i like stort

omfang overalt. Anslagsvis 15 % av alle kvinner som er omskåret, er infibulerte. Infibulering

foretas stort sett i land i østlige Afrika, og spesielt på Afrikas Horn, mens klitoridektomi er

vanlig i vestlige deler av kontinentet. Det finnes likevel mange unntak fra denne

tommelfingerregelen: Masaiene i Tanzania og Kenya praktiserer klitoridektomi, mens

infibulering er den vanligste formen i Mali og gjøres dessuten i deler av Gambia og andre

land ved vestkysten. I Øst-Afrika utføres omskjæring av jenter blant folkeslag som hører til

ulike religioner, mens det i Vest-Afrika stort sett er begrenset til muslimske grupper.

Hos noen få folkegrupper utenom Afrika foretas det også kvinnelig omskjæring. Yemen og

Oman er de eneste landene på den arabiske halvøya hvor det foretas omskjæring av jenter.

Videre er det noen få tilfeller i India, Indonesia og Malaysia. Men det er viktig å merke seg at

omskjæring av jenter er helt ukjent i Saudi-Arabia, som regnes for Islams vugge. Det gjøres

heller ikke i Pakistan, et land hvor de aller fleste er muslimer, og hvor Islam preger mye av

samfunnslivet.

Gjest eminel
Skrevet
Har man prøvd omskåret, vil man ikke ha annet.

:briller:

Helt enig :wink:

Skrevet

Hvis han får en infeksjon som følge av at forhuden er for trang, her han jo ikke frisk...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde en amerikansk kjæreste en gang.

Jeg var den første ikke-omskåret kjæreste hun hadde hatt, og hun var så definitvt uenig med dem som mener omskårne gutter er best (heldigvis).

Skrevet

Donpedro - vi snakker da ikke om omskjæring av kvinner!

Gjest - hun sa det nok for å trøste deg. :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...