Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Jeg var så uheldig å bli tatt med buksa nede av en politimann mens jeg sto og urinerte utenfor en bryggekant i sentrum av en turistby forrige helg. Utrolig nok klarte jeg å være så høflig og ydmyk at politimannen syntes synd på meg, og lot meg slippe den boten på 5000 kr som jeg egentlig skulle fått. Da han hadde gått og jeg kunne puste lettet ut, kom jeg på at jeg faktisk også hadde ett gram med hasj i lomma. Det ironiske er at boten jeg ville fått for dette, hvis det hadde blitt oppdaget, sannsynligvis ville ha vært ca 2-3000 kr. Betyr ikke dette at det er nesten dobbelt så kriminelt å urinere på offentlig sted som å være i besittelse av hasj?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Vel, du skader jo ingen hvis du røyker deg en bønne i fred og ro. Jeg vil derimot ha meg frabedt urinlukt og blotting på bryggekanten.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Vel, du skader jo ingen hvis du røyker deg en bønne i fred og ro. Jeg vil derimot ha meg frabedt urinlukt og blotting på bryggekanten. Enig i denne. Det verste er jo når folk urinerer på fortauskanten, opp mot en vegg o.l. Usj... Man kan selvsagt argumentere med at når man pisser utenfor bryggekanten så havner det i havet, men da blir det en kronglete lov. Ser for meg noe sånt som "det er lov å urinere utenfor bryggekanten dersom ikke en dråpe av urinen havner på brygga (vanskelig å bevise), ingen båter eller badere befinner seg i nærheten (æsj) og ingen vitner (blotting." Men med tanke på sistnevnte så må det jo nødvendigvis være minst ett vitne for at saken skal kunne medføre bot... Så jeg skjønner godt at det kun er en generell regel imot urinering på offentlig sted. Og så kan heller den enkelte politimann/kvinne utvise skjønn, sånn som de gjorde med TS. Og hasjrøking plager vel neppe noen andre enn den som røyker, så lenge det skjer utendørs der det er lov å røyke også vanlige sigaretter. Jeg er likevel enig i at 5000 kr kanskje er vel drøyt. Boten kunne godt vært lavere, med tanke på at for en stakkar med liten blære kan alternativet fort bli å pisse i buksa. Og det er vel heller ikke bra for omgivelsene (lukta sprer seg fort en varm sommerdag, og hvem ville vel sittet på samme bussete som denne personen?) Konklusjon: Jeg aner ikke hva jeg mener!
Gjest _b Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Vel, du skader jo ingen hvis du røyker deg en bønne i fred og ro. Jeg vil derimot ha meg frabedt urinlukt og blotting på bryggekanten. Akkurat det jeg tenkte også.
Gjest TS Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Vel, du skader jo ingen hvis du røyker deg en bønne i fred og ro. Jeg vil derimot ha meg frabedt urinlukt og blotting på bryggekanten. Jeg er forsåvidt helt enig i at urinering i gater og på andre offentlig steder er en uting. Jeg vil ikke kalle mitt tilfelle for blotting, da dette var midt på natten og det det ikke var noen mennesker i nærheten (bortsett fra denne politimannen da). Jeg ble ikke tatt med buksa nede som jeg skrev, men med smekken åpen. Urinlukt ble det heller ikke, siden jeg pisset i vannet. Poenget mitt var vel heller det ironiske i at mange mennesker ser på det å røyke hasj som svært kriminelt, mens det i virkeligheten ikke er halvparten så ille som å urinere på offentlig sted.
Gjest m Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Jeg synes det er fryktelig dumt å bøtelegge narkomane, eller folk som er i besittelse av små mengder av de lette typene narkotika. Jeg kan ikke tenke meg at noen ville sluttet med dette fordi det ikke er lov... Når man bøtelegger folk som virkelig har et rusproblem fører dette ofte bare til at de begår annen kriminalitet for å få tak i penger. Jeg forstår boten mot urinering på offentlig plass, og den må være stor for at den skal ha en viss effekt, det er ikke så veldig koselig med piss rundt omkring. (Må legge til at jeg synes det er mindre alvorlig med "et piss i havet" )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå