Gjest Lille-pus Skrevet 18. desember 2009 #21 Skrevet 18. desember 2009 Det kommer an på hvor man bor mener nå jeg. Vi bor i en liten utkantkommune, få katter i omegn. Har aldri vaksinert noen av kattene vi har hatt og de har levd lenge og fått en naturlig død (en druknet dessverre i møkkakjelleren ca 10 år gammel). Men sterilisering er jeg for, både av hann og ho! Vaksinering er viktig, både for den enkelte katt og for å forhindre spredningen av både kattepest og "katteinfluensa". Majoriteten (dóg ikke 100%) av individene som får kattepest dør en pinefull død. Det finnes forøvrig ingen kur mot kattepest så vaksine er den beste måten å sikre katten sin på. De få individene som overlever vil være imune etterpå. Mange av vaksinetypene som benyttes er også mot herpes, calicivirus og klamydia. Sterilisering av både han- og hunkatter er man for (spesielt om man har tatt ansvar for hjemløse små-puser, og hjemløse store-puser).
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 27. januar 2010 #22 Skrevet 27. januar 2010 Dette er et grovt tilfelle av uvitenhet. Det er selvsagt MYE bedre at hankattene kastreres, hvis det var slik at man kunne velge å bare kastrere ett kjønn! For hunkatter er det et MYE større inngrep. P-piller burde være utelukket, det gir kreft. Kastrer både hunkatter og hankatter, så blir verden et mye bedre sted å være for kattene våre. Mindre slossing, mindre sykdommer, og ikke minst; færre kattunger som fødes i kulden, fryser og sulter ihjel og havner i feil hender. Hunkattene har vi tross alt litt mer kontroll på, eieren kan velge å fjerne fostrene før de blir født hvis eieren oppdager magen før det er for sent, mens hankattene flyr rundt og reproduserer seg, mens eieren sitter hjemme og aner ingenting. Det later ikke til at du vet så mye om dette selv, så unyansert som du er. Jeg synes ikke det er riktig å kasterere hannkatter allerede ved 12 ukers alder. De fleste dyrleger anbefaler å vente til 6-8 mnd alder slik at den har mulighet til å vokse seg til en riktig hannkatt. Hvis ikke blir pusen din til en liten androgyn skapning som ingen andre katter har respekt for. Det dere prater om er dyremishandling. I tillegg ser jeg ikke poenget da den ikke blir kjønnsmoden før allikevel. Jeg er 100% for kasterering av hannkatter og sterilisering av hunnkatter, men timingen bør være bedre gjennomtenkt enn å bare gjøre det så tidlig som mulig Så kommer vi til punktet med hann- eller hunnkatt. Dette med større inngrep på hunnkatter er også HELT feil. Klinisk sett er inngrepet for dyrlegen gjør mye enklere for han på en hannkatt, men nå er det vel ikke dyrlegen vi først og fremst skal tenke på. En hannkatt blir karsterert, det vil si at testiklene blir fjernet. Han vil ikke lenger produsere sæd eller mannlige hormoner. Dette påvirker hele kattens liv, og ikke bare forplantningsevnen. Det er en grunn til at det aldri blir gjort på mennesker. En hunnkatt blir sterilisert. Det vil si at eggstokkene bilr fjernet, og etter en uke er katten sitt gamle jeg igjen med unntak av forplantningsevnen.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #23 Skrevet 31. januar 2010 Det later ikke til at du vet så mye om dette selv, så unyansert som du er. Jeg synes ikke det er riktig å kasterere hannkatter allerede ved 12 ukers alder. De fleste dyrleger anbefaler å vente til 6-8 mnd alder slik at den har mulighet til å vokse seg til en riktig hannkatt. Hvis ikke blir pusen din til en liten androgyn skapning som ingen andre katter har respekt for. Det dere prater om er dyremishandling. I tillegg ser jeg ikke poenget da den ikke blir kjønnsmoden før allikevel. Jeg er 100% for kasterering av hannkatter og sterilisering av hunnkatter, men timingen bør være bedre gjennomtenkt enn å bare gjøre det så tidlig som mulig Så kommer vi til punktet med hann- eller hunnkatt. Dette med større inngrep på hunnkatter er også HELT feil. Klinisk sett er inngrepet for dyrlegen gjør mye enklere for han på en hannkatt, men nå er det vel ikke dyrlegen vi først og fremst skal tenke på. En hannkatt blir karsterert, det vil si at testiklene blir fjernet. Han vil ikke lenger produsere sæd eller mannlige hormoner. Dette påvirker hele kattens liv, og ikke bare forplantningsevnen. Det er en grunn til at det aldri blir gjort på mennesker. En hunnkatt blir sterilisert. Det vil si at eggstokkene bilr fjernet, og etter en uke er katten sitt gamle jeg igjen med unntak av forplantningsevnen. Oisann, du kan lite om dette. Mange veterinærer begynner å bli oppdatert på tidlig kastrering av katt, og stadig flere blir klar over at katter fint kan kastreres fra 12 ukers alder. Hos dyrebeskyttelsen der jeg jobber blir alle kattungene kastrert ved tolv ukers alder (hunner og hanner). De blir ikke androgyne svake katter. De har helt normale vekstkurver og har normal katteatferd (bortsett fra den kjønnsbetingede da selvsagt). Fordelen med å ta det så tidlig er at de kommer seg mye fortere enn eldre katter gjør, den kjønnsbetingede atferden får aldri sjanse til å sette seg, og de rekker ikke å bli drektige ved et uhell. Det er kun fordeler. Du har misforstått når det kommer til kastrering/sterilisering. Begge kjønn kastreres, som innebærer at man fjerner reproduksjonsorganene (testikler hos hanner, eggstokker og livmor hus hunner). Det at noen kaller kastrering hos hunnkatter sterilisering handler kun om uvitenhet. Ingen hunnkatter steriliseres. Da sier det seg selv at det er et mye større inngrep hos hunner siden man da går inn i buken, mens man hos hanner kun gjør et lite snitt i hver testikkel.
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 3. februar 2010 #24 Skrevet 3. februar 2010 Oisann, du kan lite om dette. Mange veterinærer begynner å bli oppdatert på tidlig kastrering av katt, og stadig flere blir klar over at katter fint kan kastreres fra 12 ukers alder. Hos dyrebeskyttelsen der jeg jobber blir alle kattungene kastrert ved tolv ukers alder (hunner og hanner). De blir ikke androgyne svake katter. De har helt normale vekstkurver og har normal katteatferd (bortsett fra den kjønnsbetingede da selvsagt). Fordelen med å ta det så tidlig er at de kommer seg mye fortere enn eldre katter gjør, den kjønnsbetingede atferden får aldri sjanse til å sette seg, og de rekker ikke å bli drektige ved et uhell. Det er kun fordeler. Du har misforstått når det kommer til kastrering/sterilisering. Begge kjønn kastreres, som innebærer at man fjerner reproduksjonsorganene (testikler hos hanner, eggstokker og livmor hus hunner). Det at noen kaller kastrering hos hunnkatter sterilisering handler kun om uvitenhet. Ingen hunnkatter steriliseres. Da sier det seg selv at det er et mye større inngrep hos hunner siden man da går inn i buken, mens man hos hanner kun gjør et lite snitt i hver testikkel. Hmm. Godt å få litt kjøtt på beinet. Men jeg er fremdeles uenig med deg. Dyrebeskyttelse eller ei. Vi ble sterkt frarådet å sterilisere Mons når vi fikk han (12 uker gammel), nettopp av grunner jeg nevnte. Snakket med klinikken senest i dag, og vi ble igjen igjen rådet til å vente en måned til slik at han ble 7 mnd. Evt med en gang han viste tegn til å ville markere eller fikk stramt luktende urin. Jeg må repetere mitt argument når det gjelder inngrepet: Klinisk er inngrepet "selvfølgelig" mye større på hunner, men å fjerne eggstokkene forandrer ikke en katts adferd da kjønnshormonene til katten ikke blir produsert der, mens fjerning av testikler gjør nettopp det. Derfor mente jeg å si at inngrepet i kattens liv er større ved kastrering av hannkatter. Jeg er klar over at jeg som mann er litt irrasjonell når det kommer til hannkatter og deres testikler, da jeg er meget glad jeg har mine egne i behold :-) Og jeg mener selvfølgelig at en hankatt kan bli lykkelig selv om han blir kastrert, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så viktig å gjøre det så tidlig så lenge du gjør det før han blir kjønnsmoden. Jeg bor på landet og katten kommer til å få være en del ute når kulda gir seg. Da mener jeg at katten har godt av å ha vost på seg litt manke og muskler som den ikke ville fått ved tidlig kastrering. Dette er et emne som professorer og dyrleger verden over debatterer og er uenige i, så husk at du ikke kan hevde at du sitter med sannheten her, - bare din mening. H
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #25 Skrevet 4. februar 2010 Hmm. Godt å få litt kjøtt på beinet. Men jeg er fremdeles uenig med deg. Dyrebeskyttelse eller ei. Vi ble sterkt frarådet å sterilisere Mons når vi fikk han (12 uker gammel), nettopp av grunner jeg nevnte. Snakket med klinikken senest i dag, og vi ble igjen igjen rådet til å vente en måned til slik at han ble 7 mnd. Evt med en gang han viste tegn til å ville markere eller fikk stramt luktende urin. Jeg må repetere mitt argument når det gjelder inngrepet: Klinisk er inngrepet "selvfølgelig" mye større på hunner, men å fjerne eggstokkene forandrer ikke en katts adferd da kjønnshormonene til katten ikke blir produsert der, mens fjerning av testikler gjør nettopp det. Derfor mente jeg å si at inngrepet i kattens liv er større ved kastrering av hannkatter. Jeg er klar over at jeg som mann er litt irrasjonell når det kommer til hannkatter og deres testikler, da jeg er meget glad jeg har mine egne i behold :-) Og jeg mener selvfølgelig at en hankatt kan bli lykkelig selv om han blir kastrert, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så viktig å gjøre det så tidlig så lenge du gjør det før han blir kjønnsmoden. Jeg bor på landet og katten kommer til å få være en del ute når kulda gir seg. Da mener jeg at katten har godt av å ha vost på seg litt manke og muskler som den ikke ville fått ved tidlig kastrering. Dette er et emne som professorer og dyrleger verden over debatterer og er uenige i, så husk at du ikke kan hevde at du sitter med sannheten her, - bare din mening. H Nei, du tar feil igjen, som viser hvor lite du kan om dette. Kastrering av hunnkatter påvirker selvfølgelig produksjonen av kjønnshormoner. Hunnene blir påvirket i like stor grad som hannene. De mister kjønnsdriften og hormonelt betinget atferd de også. Katten din vil ikke få mindre manke og muskler om du kastrerer nå. Det har absolutt ingenting å si for vanlig vekst. Og jeg må si det er fryktelig uansvarlig av deg å slippe ut en ukastrert katt! Du er tydeligvis ingen kattevenn. Det er viktig med tidlig kastrering siden det er uhorvelige mengder katter som dumpes, avlives og neglisjeres bare fordi sånne som deg ikke tar ansvar og kastrerer katten sin. Jeg hadde byttet veterinær dersom jeg hadde hatt en som var så utvitende om kastrering! De tingene jeg sier her er ikke spesielt kontroversielle for de som er oppdatert på forskningsfronten. Du kan jo lese litt her: http://norskhuskattforening.net/kastrering...ring%20generelt 1
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 23. februar 2010 #26 Skrevet 23. februar 2010 Nei, du tar feil igjen, som viser hvor lite du kan om dette. Kastrering av hunnkatter påvirker selvfølgelig produksjonen av kjønnshormoner. Hunnene blir påvirket i like stor grad som hannene. De mister kjønnsdriften og hormonelt betinget atferd de også. Katten din vil ikke få mindre manke og muskler om du kastrerer nå. Det har absolutt ingenting å si for vanlig vekst. Og jeg må si det er fryktelig uansvarlig av deg å slippe ut en ukastrert katt! Du er tydeligvis ingen kattevenn. Det er viktig med tidlig kastrering siden det er uhorvelige mengder katter som dumpes, avlives og neglisjeres bare fordi sånne som deg ikke tar ansvar og kastrerer katten sin. Jeg hadde byttet veterinær dersom jeg hadde hatt en som var så utvitende om kastrering! De tingene jeg sier her er ikke spesielt kontroversielle for de som er oppdatert på forskningsfronten. Du kan jo lese litt her: http://norskhuskattforening.net/kastrering...ring%20generelt Testosteron har selvfølgelig noe å si for en hankatts vekst. Jeg har lest mange forskningsrapporter og om du ikke bare har lest dette utdraget så vet du like godt som meg at rapportene går begge veier. Og for tredje gang: Mons er en kattunge. Han er ikke voksen og heller ikke kjønnsmoden. Om han får lov til å gå ut i hagen sammen med mammaen sin en gang i mellom, på en gård langt ute på landsbygda så synes faktisk det forteller at jeg ER en dyrevenn. Jeg synes du bør tenke gjennom hvordan du ordlegger deg. Du er du ufin, og om du ikke moderer deg så har jeg ikke tenkt å fortsette dette lenger.
Gjest Glør Skrevet 24. februar 2010 #27 Skrevet 24. februar 2010 Katten din vil ikke få mindre manke og muskler om du kastrerer nå. Det har absolutt ingenting å si for vanlig vekst. Muskuløse kan hannkatter bli uansett, men de typiske kinnposene og manken vil ikke utvikle seg like mye dersom de tas før de er kjønnsmodne. Norsk Skogkatthanner som skal stilles ut ble ihvertfall før ikke kastrert før etter de var kjønnsmodne, fordi manke og kinn er en viktig del av rasestandarden, som måtte utvikles først. Jeg har en hannkatt som ikke ble kastrert før han var fem år gammel, og han skiller seg såpass ut at alle som ser han kommenterer at han ble kastrert sent. Jeg er også for kastrering av katter, men å benekte at kastrering påvirker slike ting gavner ingen. Å kastrere tidlig gir en forskjell, men siden den hovedsaklig er kosmetisk bør man prioritere den enkelte kattens helse, og bestanden generelt foran dette.
Gjest Anne L Skrevet 11. mars 2010 #28 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er helt enig med deg der Harald, Du er ikke noe mindre dyrevenn fordi om du lar katten din gå ukastrert når den ikke en gang er kjønnsmoden. Men det viser seg det at en forsknings analyse fra 09 viser hvordan ingen forskjell er skjedd om man kastrerer katten når den er 12 måner eller 6-8 måner. men jeg vill legge vekt på at jeg er sterkt imot å kastrere en katt når den er 12 måner. synes det er hårreisende. de er bare små babyer enda. Katten min (Som jeg elsker mer en alt) er oppe til kastrering nå, han er 1 år og 3 måner nå, burde kanskje ha kastrert han før, men jeg er 18 år og har ikke verdens beste lønn. men nå blir han øremerket og chipet. grunnen til at jeg gjør det er ikke i hovedgrunnen på grunn av kattunger, jeg vill bare ikke at pysen min skal forsvinne. Synes det er uhørt at at de sier at du ikke er noe dyrevenn. jeg synes du virker som om du bryr deg nok om katten din til og sitte her og diskutere. det sier jo noe. synes du virker som en God dyrevenn jeg :D
Tabris Skrevet 11. mars 2010 #29 Skrevet 11. mars 2010 Jeg ser selvsagt for at man skal kastrere katter, nettopp med tanke på alle de kattungene som lider og ikke har noe hjem. (Men jeg anser det som et nødvendig onde, og skulle ønske jeg slapp). Men jeg er litt bekymret for kattens fremtid om det om en del år viser seg at de aller fleste som har huskatter kastrerer dem. For da betyr det at de fleste nye katter vil komme fra kontrollert avl på rasekatter. Jeg skal innrømme at jeg ikke er like oppdatert på rasekattavl som hunderaseavl, men jeg frykter at katteavl vil gå samme veien om det blir større: Små genpooler, fokus på "pent utseende" fremfor et sunt utseende, matadoravl, avl på statusdyr selv om de bærer på sykdommer osv. Joda, mange seriøse oppdrettere sier at de er mot alt dette - likevel er alt dette svært utbredte problem innenfor hundeavl. Nå er ikke dette et problem hos katter enda i den utstrekning da langt over 90 % av all katteparring fortsatt foregår naturlig. Noe jeg mener er det sunneste for katten som art, i det lange løp.
Gjest Gjest_Harald_* Skrevet 15. mars 2010 #30 Skrevet 15. mars 2010 Jeg er helt enig med deg der Harald, Du er ikke noe mindre dyrevenn fordi om du lar katten din gå ukastrert når den ikke en gang er kjønnsmoden. Men det viser seg det at en forsknings analyse fra 09 viser hvordan ingen forskjell er skjedd om man kastrerer katten når den er 12 måner eller 6-8 måner. men jeg vill legge vekt på at jeg er sterkt imot å kastrere en katt når den er 12 måner. synes det er hårreisende. de er bare små babyer enda. Katten min (Som jeg elsker mer en alt) er oppe til kastrering nå, han er 1 år og 3 måner nå, burde kanskje ha kastrert han før, men jeg er 18 år og har ikke verdens beste lønn. men nå blir han øremerket og chipet. grunnen til at jeg gjør det er ikke i hovedgrunnen på grunn av kattunger, jeg vill bare ikke at pysen min skal forsvinne. Synes det er uhørt at at de sier at du ikke er noe dyrevenn. jeg synes du virker som om du bryr deg nok om katten din til og sitte her og diskutere. det sier jo noe. synes du virker som en God dyrevenn jeg :D Takk for sårt tiltrengt støtte, Anne :-) Enig i at 12 uker er unødvendig tidlig, men i dag er Mons 8 måneder og på onsdag bærer det i vei til dyrlegen. Tror småjentene her i huset gruer seg mer enn han... -"Skjære i han liksom???" H
Realist Skrevet 18. august 2010 #31 Skrevet 18. august 2010 Nei, jeg mener at hunkatten din ikke bør parres i det hele tatt, siden hun ikke har stamtavle. Punktum! Hvis man vil ha kattunge mener jeg at man bør kjøpe en rasekatt hvor man vet hva man får mht sykdommer og genetikk, ELLER redde en katt som allerede er født, og så kastrere den! Huskatter bør aldri avles på! Det er NOK av de fra før! For hver eneste kattunge som blir født i private hjem, må de som allerede er født og bor hos DB rykke bakover i køen! Haha!!!!!! Gammelt innlegg, men må kommentere siden det er noe av det mest latterlige jeg har lest. En rasekatt fordi man vet hva man får mht sykdommer og genetikk??? Det eneste man vet er at det er økt sannsynlighet for sykdommer og uønskede genkombinasjoner. De eneste kattene som burde avles på er huskatter, rasekatter burde ikke være lov, det samme med hunder. Man får varianter med i utgangspunktet svært sjeldne sykdommer bare for å tilfredstille noens ønske om å leke gud. Hvis de aller fleste hadde kastrert kattene sine når de var 10-12 måneder ville det ikke være altfor mange kattunger. Like uansvarlig å operere en 5 måneder gammel katt som å la den få p-piller i noen måneder. Operasjoner er risikable, mer for mindre dyr. Så slutt å kritisere eiere som venter til dyret er ett år med kastrering. Det er ikke deres feil at det er for mange kattunger. Dyr dør. Mennesker dør. Det er ikke vakkert. Sånn er livet. Det er fælt for oss som har puter under armene, men ta deg sammen og aksepter virkeligheten. Litt hjelp til å se hvordan det går når mennesker prøver få viljen sin mtp gener: http://www.dailymotion.com/video/x6l7hl_pedigree-dogs-exposed-part-1-of-6_animals http://www.dailymail.co.uk/news/article-1162118/Inbreeding-makes-pedigree-cats-diseased-deformed-animal-welfare-groups-warn.html
Gjest BabyBlue Skrevet 22. august 2010 #32 Skrevet 22. august 2010 Så tidlig som mulig! Kastrerte min i 4 måneders alderen, og gikk kjempefint. Han blødde ingenting, og var oppe og sprang dagen etter. Ungt vev heles fort, så ikke vent til den er gammel og svak : )
Gjest BabyBlue Skrevet 22. august 2010 #33 Skrevet 22. august 2010 Haha!!!!!! Gammelt innlegg, men må kommentere siden det er noe av det mest latterlige jeg har lest. En rasekatt fordi man vet hva man får mht sykdommer og genetikk??? Det eneste man vet er at det er økt sannsynlighet for sykdommer og uønskede genkombinasjoner. De eneste kattene som burde avles på er huskatter, rasekatter burde ikke være lov, det samme med hunder. Man får varianter med i utgangspunktet svært sjeldne sykdommer bare for å tilfredstille noens ønske om å leke gud. Hvis de aller fleste hadde kastrert kattene sine når de var 10-12 måneder ville det ikke være altfor mange kattunger. Like uansvarlig å operere en 5 måneder gammel katt som å la den få p-piller i noen måneder. Operasjoner er risikable, mer for mindre dyr. Så slutt å kritisere eiere som venter til dyret er ett år med kastrering. Det er ikke deres feil at det er for mange kattunger. Dyr dør. Mennesker dør. Det er ikke vakkert. Sånn er livet. Det er fælt for oss som har puter under armene, men ta deg sammen og aksepter virkeligheten. Litt hjelp til å se hvordan det går når mennesker prøver få viljen sin mtp gener: http://www.dailymotion.com/video/x6l7hl_pedigree-dogs-exposed-part-1-of-6_animals http://www.dailymail.co.uk/news/article-1162118/Inbreeding-makes-pedigree-cats-diseased-deformed-animal-welfare-groups-warn.html Er du helt sprø eller? Ta en titt på finn.no, du: se hvilken status huskatter har fått i vårt lille land pga. folk som er for dumme til å kastrere huskattene sine. Hvor mange av de kattungene får egentlig et godt hjem? Huskatter kunne ha blitt avlet på om de bare fikk samme status som rasekattene. At det bare er oppdrettere som har rett til å avle på huskatter, at de skal koste en slump osv, osv. Katter blir allikevel mulige å få tak i, men det er bare de med penger nok til å ta seg av katten som får tak i de. Noe som for min del er helt ok. Folk som ikke har råd til å betale dyrlegeregningen sine skal ikke ha dyr i utgangspunktet. Blir det strengere lover angående kastering av katter blir de mer verdifulle, noe som gjør at dyrebeskyttelsen slipper å streve vettet av seg året rundt kun pga. uansvarlige dyre"elskere". Greit at du ikke liker rasekatter, men å si at de er sykere enn huskatter er bare tull. Ja, noen raser er sykere enn andre, men oppdrettere flest kjenner linjene sine, og er derfor i stand til å luke vekk de genene som kan føre til uønskede sykdommer. Huskatters parring har man ikke kontroll over, så de kan like godt ende opp å parre seg med en nær slektning. Høy incest prosent er ikke ønskelig i huskatter eller rasekatter, noe man heldigvis kan kontrollere om man er en annerkjent avler av en eller annen rasekatt. Du kjenner åpenbart ikke til hvordan dyrlegene sin ekspertise har utviklet seg opp gjennom årene, for å si at det er uansvarlig å kastrere en katt på 5 måneder er helt hinsides. Katten min ble kastrert da han var fire måneder gammel, og var helt fin dagen etter. En minimal operasjon.
Realist Skrevet 24. august 2010 #34 Skrevet 24. august 2010 (endret) Er du helt sprø eller? Ta en titt på finn.no, du: se hvilken status huskatter har fått i vårt lille land pga. folk som er for dumme til å kastrere huskattene sine. Hvor mange av de kattungene får egentlig et godt hjem? Huskatter kunne ha blitt avlet på om de bare fikk samme status som rasekattene. At det bare er oppdrettere som har rett til å avle på huskatter, at de skal koste en slump osv, osv. Katter blir allikevel mulige å få tak i, men det er bare de med penger nok til å ta seg av katten som får tak i de. Noe som for min del er helt ok. Folk som ikke har råd til å betale dyrlegeregningen sine skal ikke ha dyr i utgangspunktet. Blir det strengere lover angående kastering av katter blir de mer verdifulle, noe som gjør at dyrebeskyttelsen slipper å streve vettet av seg året rundt kun pga. uansvarlige dyre"elskere". Greit at du ikke liker rasekatter, men å si at de er sykere enn huskatter er bare tull. Ja, noen raser er sykere enn andre, men oppdrettere flest kjenner linjene sine, og er derfor i stand til å luke vekk de genene som kan føre til uønskede sykdommer. Huskatters parring har man ikke kontroll over, så de kan like godt ende opp å parre seg med en nær slektning. Høy incest prosent er ikke ønskelig i huskatter eller rasekatter, noe man heldigvis kan kontrollere om man er en annerkjent avler av en eller annen rasekatt. Du kjenner åpenbart ikke til hvordan dyrlegene sin ekspertise har utviklet seg opp gjennom årene, for å si at det er uansvarlig å kastrere en katt på 5 måneder er helt hinsides. Katten min ble kastrert da han var fire måneder gammel, og var helt fin dagen etter. En minimal operasjon. Jeg sier jo ikke at man ikke bør kastrere katten sin, jeg sier bare at det ikke er noen grunn til å hevde at katteeiere som ikke kastrerer katten sin når den er 4-5 måneder er dyremishandlere og uansvarlige. Det er de som aldri gidder å gjøre det som er uansvarlige. Og når du sier at jeg ikke kjenner til dyrlegene sin ekspertise, så har du litt rett, men jeg er faktisk menneskelege, så jeg vet litt om hvor risikable operasjoner kan være. Narkose er ingen spøk. Selv om din katt var helt fin dagen etter betyr ikke det at alle er det. Se linkene om rasehunder og katter, og les litt om genetikk så skal du se at jeg har helt rett i at rasedyr generelt er sykere, og at det ikke er bare-bare å luke vekk uønskede gener. Og at avlsindustrien ikke akkurat er vakker, og absolutt ikke burde ha den "statusen" den har. Endret 24. august 2010 av Realist
Gjest Yellowrose Skrevet 13. mars 2016 #35 Skrevet 13. mars 2016 (endret) Hunnkatter blir kjønnsmodne fra 6 måneders alder (eller ved oppnådd 80 % av voksen vekt; ca 2,5 kg), mens hannkatten modnes litt senere - ved ca 8 måneders alder (ved 80 % av voksen vekt; ca 3 kg) så jeg anbefaler alle å gjøre det ved 8 måneders alder. Endret 13. mars 2016 av Yellowrose
Tvist Skrevet 13. mars 2016 #36 Skrevet 13. mars 2016 3 timer siden, Yellowrose skrev: Hunnkatter blir kjønnsmodne fra 6 måneders alder (eller ved oppnådd 80 % av voksen vekt; ca 2,5 kg), mens hannkatten modnes litt senere - ved ca 8 måneders alder (ved 80 % av voksen vekt; ca 3 kg) så jeg anbefaler alle å gjøre det ved 8 måneders alder. Da må de i så fall holdes inne til de er kastrerte, ellers kan du regne med at hokatten er drektig. 5 mnd går fint, de trenger ikke være kjønnsmodne for å kastreres
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #37 Skrevet 29. november 2016 På 11.07.2008 den 16.51, NovaFlare skrev: Nei, jeg mener at hunkatten din ikke bør parres i det hele tatt, siden hun ikke har stamtavle. Punktum! Hvis man vil ha kattunge mener jeg at man bør kjøpe en rasekatt hvor man vet hva man får mht sykdommer og genetikk, ELLER redde en katt som allerede er født, og så kastrere den! Huskatter bør aldri avles på! Det er NOK av de fra før! For hver eneste kattunge som blir født i private hjem, må de som allerede er født og bor hos DB rykke bakover i køen! Mener du det samme om mennesker? Kun visse mennesker burde få lov til å få avkom? Og, det er det folk med fascistisk-rasistiske holdninger som deg som skal avgjøre? Dream on. For mange katter er et problem, ja, men rasekatter er jo ofte stygge (f.eks. stygge perserkatter, ekle nakenkatter etc.), da er det mye bedre med sunne, normale katter som er friske og SØTE. Anonymkode: 8a63c...20b
Tvist Skrevet 30. november 2016 #38 Skrevet 30. november 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du det samme om mennesker? Kun visse mennesker burde få lov til å få avkom? Og, det er det folk med fascistisk-rasistiske holdninger som deg som skal avgjøre? Dream on. For mange katter er et problem, ja, men rasekatter er jo ofte stygge (f.eks. stygge perserkatter, ekle nakenkatter etc.), da er det mye bedre med sunne, normale katter som er friske og SØTE. Anonymkode: 8a63c...20b Tviler på at du får svar fra noen som skrev i 2008. Men hvorfor i alle dager blander du mennesker inn i dette? Mennesker kan bestemme selv, og vurdere om de vil ha barn. Det finnes mange sunne, normale, friske rasekatter, og det finnes titusenvis av friske huskattunger som desperat trenger et hjem fordi de blir forlatt eller født utendørs. Mange dør, mange blir drept eller avlivet av mennesker. Det er grunnen til at man ikke anbefaler tilfeldig "avl" på huskatter, ikke fordi man er facistisk-rasistisk som du så fint kaller det. 1
PaperFlower Skrevet 30. november 2016 #39 Skrevet 30. november 2016 En 8 år gammel tråd, er det mulig? Hvor gammelt er KG-forumet egentlig?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #40 Skrevet 30. november 2016 Hvor finner folk flere år gamle tråder egentlig? Anonymkode: cf4eb...cd8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå