Gå til innhold

Edinburgh eller Glasgow


Gjest Gjest CW

Anbefalte innlegg

Det blir forresten Edinburgh.

Jeg har vaert inne på visitscotland og noen andre sider og kikka, men der er det jo ofte de som betaler mest som syns best, så jeg var litt ute etter folks personlige meninger om hva som er verdt å se, hvor det er bra å bo osv.

Det blir i juli siden vi har ferie da, men vi har ingen andre planer enda, så vi er fleksible på når.

Vi er ganske alltetende når det gjelder aktiviteter, spesielt om det er sånt som er spesielt for stedet vi besoeker.

Siden dere ville ha bad på rommet foreslo jeg Brodies, det eneste hostelet jeg kommer på som har det på rommet. Veldig mulig noen av de andre har det også, men macbackpackers og budgetbackpackers som jeg vanligvis bor på har 6-13 mannsrom og do og dusj i gangen. Hoteller og b&b's har jeg styrt langt unna, for dyrt og standarden er ikke noe å skryte av til den prisen.

Når det gjelder hva man bør gjøre så har dere jo allerede fått en haug med tips tidligere i tråden, det er lite spesielt som skjer akkurat i juli i det området, bortsett fra T in the Park (skal dit selv). Gidder ikke gjenta meg selv når det gjelder forslag på hva dere kan gjøre da jeg skrev lange innlegg om det tidligere ;) Det er ikke så stor forskjell på vinter og sommer. Shopping i Glasgow er et must, tar dere tog til riktig stasjon (husker aldri hvilken stasjon man bør dra til før jeg ser den) trenger det ikke ta mer enn 40 min med toget. Beregn mellom 40 og 55 min alt ettersom når dere drar og hvilket tog dere tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glasgow er heftig, Edinburgh er kultivert. Glasgow er shopping og pulserende byliv, Edinburgh er vakker og rolig (men med utallige puber og restauranter også, for all del).

Som flere andre, venter jeg også spent på mer innsiktsfulle svar. I mellomtiden vil jeg bare si: Gå for Glasgow! Ikke fordi jeg foretrekker den byen, faktisk tvert imot, men fordi da jeg sist reiste til Edinburgh på en langhelg, måtte vi lande i Glasgow og kaste bort fire-fem timer på transfer hver vei. Og selv om Edinburgh er min favoritt, så bør man ikke kaste bort timene når man kun har en langhelg.

Men det er vel flights direkte til Edinburgh nå...? :klø:

Enig, Glasgow er mer "rock'n roll", mens Edinburgh er mer kultivert. Når det er sagt, Edinburgh er en mye finere by, men Glasgow har mer utadvendte mennesker og er mer "gøy" Det er bare en times tid med buss mellom byene, så det går fint an å ta en dagstur til et av stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

*Enigma*, takk igjen for tips. Om du leser det jeg har skrevet så ber jeg om tips på flere steder å bo, er alltid bra å kunne sammenligne. Jeg vet om mange steder å soeke etter hoteller og hostels, men syns det er mye verdt å få tips fra folk som har personlige erfaringer med steder. Har også bedt om utfyllende tips når det gjelder Whiskeyaktiviteter og mulighet til utflukter ut i naturen utenfor byen. Om du ikke har mer å tillegge så går det kanskje å håpe at det er noen andre som kan komme med tips!

Pjukset: har du vaert i Edinburgh nå? Hvordan var reisa og stedet dere bodde på? Noen ferske tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ba om presisering ;) Det er litt enklere å anbefale nøyaktig når dere ber om spesifikke tips.

Da kommer det helt an på hva slags Whisky dere liker, for Whisky er ikke Whisky ;). Det er veldig stor forskjell på Whiskyer fra de forskjellige distriktene. Skal dere holde dere i nærheten av Edinburgh blir det lowland whisky som er forholdsvis lette whiskyer,uten den samme torvsmaken som f.eks Islay-whiskyer. Dere kan besøke Glenkinchie distilleriet, hit kommer dere med First buss 44 fra Edinburgh. (NB! Det finnes to busselskaper i Edinburgh, Lothian og First, First er de hvite og lilla bussene!). Det koster vel £5 tror jeg, å komme inn.

Du har også Auchentoshan som ligger i nærheten av Glasgow. Her har de to typer turer, en standardtur som koster rundt £4-5 og en "VIPtur" til rundt det dobbelte. I denne turen inngår en sammenligning mellom Auchentoshan, Bowmore og en whisky til.

Jeg vil først og fremst anbefale dere å gå på Arthur's Seat, og rundt the Craigs, fordi da får dere nydelig utsikt over Edinburgh og store deler av områdene rundt. Dere starter ved Holyrood house, nederst på Royal mile, går opp til St. Anthony's chapel, går den bratte veien opp (jeg vil ikke anbefale å gå den bratte ned igjen) til toppen av Arthur's Seat, stien går så ned til en liten Loch, og tilbake til Holyrood House. Turen er vel på en 6 km.

Blackford og Braid Hills kan også anbefales ettersom det er lett tilgjengelig med buss fra Edinburgh. Reis ut til Morningside og gå langs elva til the Hermitage of Braid (her har du et besøksenter, jeg har ikke vært inne der), videre til Blackford Hill (i nærheten her ligger The Royal Observatory, verdt et besøk hvis du er litt interessert i astronomi), Howe Dean path, Liberton, langs Braid Hills golfbane og opp til Braids Hills. Deretter går turen tilbake til Morningside.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for whiskytipsene. Vi er vel bevandret i den skotske whiskyverden når det gjelder kunskap og smak, men har aldri vaert i naerheten av ett destilleri... Har pratet om en whiskyreise sammen med noen venner, men har ikke begynt researchen enda. Tenkte det kunne vaere moro å få med seg om turen i sommer blir over nok dager.

Er det bare å dra til destilleriene og håpe at det fins en visning/proevesmaking eller kan det loenne seg å bestille foer man drar. Fins det gruppeturer man kan ta med utgangspunkt i en av byene?

Skal sjekke om de destilleriene du nevner har hjemmesider mm når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en kikk på Scotlandwhisky.com Der vil du finne en god del info. Du finner mange turoperatører som arrangerer fleredagersturer til diverse whiskyområder med besøk på destilleriene osv, jeg har ikke vært på noen av dem selv, så da må du eventuelt søke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Var i edinburgh i fjor sommer. Tok en dagstur (det tar en time med tog fra edinburgh til glasgow) til glasgow. Var glad vi bodde i edinburgh, selv omd et var moro å se glasgow også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i edinburgh i fjor sommer. Tok en dagstur (det tar en time med tog fra edinburgh til glasgow) til glasgow. Var glad vi bodde i edinburgh, selv omd et var moro å se glasgow også

vi bodde litt utenfor byen (tok ¨rutebuss i timinutt) på north haven eller noe slikt. `Helt greit

Anbefaler tur i mary kings close og guidet tur på slottet. Highlands er også fint å få med seg, det går faktisk dagsbussturer dit. Var oppe ved loch ness- alt på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to venninner på 21/22 år som planlegger en langhelg i Edinburgh og Glasgow. Vi vet sånn ca. hva vi vil få med oss, men er usikre på hvilken ghost tour vi skal velge. Har noen av dere prøvd noen av disse?www.mercattours.com/scheduled-tours.asp Når det gjelder uteliv. Er det best i Edinburgh eller Glasgow? Tar gjerne imot tips til steder med god musikk, stemning og stort dansegulv.

Edit: Glemte noe.. Hva med beach. Er det lett å komme seg dit? Noen erfaringer der? Nice or not? :)

Endret av Myztical
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to venninner på 21/22 år som planlegger en langhelg i Edinburgh og Glasgow. Vi vet sånn ca. hva vi vil få med oss, men er usikre på hvilken ghost tour vi skal velge. Har noen av dere prøvd noen av disse?www.mercattours.com/scheduled-tours.asp Når det gjelder uteliv. Er det best i Edinburgh eller Glasgow? Tar gjerne imot tips til steder med god musikk, stemning og stort dansegulv.

Edit: Glemte noe.. Hva med beach. Er det lett å komme seg dit? Noen erfaringer der? Nice or not? :)

Mercattours er veldig bra, de har utrolig dyktige guider! Nå har jeg ikke vært ute i Glasgow, vil tro det er veldig bra, selv trives jeg godt ute på byen i Edinburgh. Da kommer det litt an på hva du ønsker og hvilken dag dere skal ut. Espionage en klubb over flere etasjer, med forskjellig type musikk i hver etasje, ellers har du mer fancy klubber i George street, der drinkene er dyre, det er cover for å komme inn, og klientellet har stort sett mer penger, eller liker å framstille seg som om de har det.

Du har også en haug med koselige puber. The Last Drop på Grassmarket er veldig koselig!

Når det gjelder strand i Glasgow så vet jeg dessverre ikke. Stranda i Edinburgh er jo forsåvidt fin, men dere skal være ganske heldige om det skal være verdt å dra på stranda der :gjeiper: Det er ikke det du drar til Skottland for å gjøre, selv om Portobello Beach er hyggelig nok. Dit kan du blant annet ta buss 26 med Lothian Buses fra sentrum av Edinburgh. Busstilbudet i og rundt Edinburgh er veldig bra, så de fleste stedene kan du ta buss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg å mammaen min reiser dit en langhelg midt i februar. Noen som har erfaringer med været da? Er litt usikker på hva jeg skal ha med av klær (ikke at vi skal ha med så mye) men kjekt å vite. Åssen temperaturer er det sånn ca?

Og en annen ting, er butikkene oppe på søndager?

Ellers mange fine tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Since you would have asked for the room I suggested Brodies, the only hostel I get on with it in the room. Very possible some of the others have it too, but MacBackpacker and budgetbackpackers that I usually live at the 6-13 Triple and toilet and shower in the corridor. Hotels and b & b's I have managed far away, too expensive and the standard is not something to Brag about the price.

When it comes to what to do so have ye already received a bunch of tips earlier in the thread, it is not very special is happening right in July in the area, but T in the Park (to be there yourself). Can not be Bothered two repeat myself when it comes to suggestions Wed what you can do when I wrote a long post about it earlier;) It is not so big difference between winter and summer. Shopping in Glasgow is a must, do you take the train to the right station (never remember which station we should go to before I see it) need not take more than 40 minutes by train. Calculate between 40 and 55 min depending on when you go and which train you take.

[/ Quote]

I have been to Edinburgh a few times and had a plea lazy stay at the Ramada Jarvis hotel in Edinburgh city center. I have also stayed at Glasgow but I found Edinburgh to be the best city.

Endret av gavelect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...