Gjest Gjest CW Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Planlegger en langhelg i slutten på november. Det blir sannsynligvis Edinbugh eller Glasgow. Vil gjerne ha tips på hva man bare må se i disse byene, billige men bra steder å bo, bra steder å spise, aktiviteter osv. Er det noen som har vaert i begge byene og kan si hvorfor dere likte den ene bedre?
Gjest Gjest_b Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Har vært på ferie i begge. Foretrakk Edinburgh. Nydelig nydelig by, spesielt gamlebyområdet med slottet som ruver over det hele. Koselig å gå rundt der, sjekke ut spisesteder med masse god vegetarmat, halvmystiske butikker og koselige puber. Glasgow var også fin, men mer moderne og storby. Kanskje bra for shopping? Likte godt deres museum for moderne kunst. Men jeg var som sagt bare turist, hvis noen har vært der lenge, eller bodd der, har de sikkert enda bedre anbefalinger. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Edinburg, definitivt. Arthur's Seat, Holyrood house, Edinburgh Castle, Prince's street og en spøkelsestur er blant tingene du bør få med deg.
Nigo-san Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Glasgow er heftig, Edinburgh er kultivert. Glasgow er shopping og pulserende byliv, Edinburgh er vakker og rolig (men med utallige puber og restauranter også, for all del). Som flere andre, venter jeg også spent på mer innsiktsfulle svar. I mellomtiden vil jeg bare si: Gå for Glasgow! Ikke fordi jeg foretrekker den byen, faktisk tvert imot, men fordi da jeg sist reiste til Edinburgh på en langhelg, måtte vi lande i Glasgow og kaste bort fire-fem timer på transfer hver vei. Og selv om Edinburgh er min favoritt, så bør man ikke kaste bort timene når man kun har en langhelg. Men det er vel flights direkte til Edinburgh nå...? :klø:
Nigo-san Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 (endret) Edinburg, definitivt. Arthur's Seat, Holyrood house, Edinburgh Castle, Prince's street og en spøkelsestur er blant tingene du bør få med deg. Og John Rebus's stambar- Oxford! Edit: og i tillegg må man ta en frokost på the Elephant cafe, som er stedet der Harry Potter ble født, med en flott utsikt over Edinburgh Casle. Endret 2. juli 2008 av Nigo-san
Grooo Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Glasgow, uten tvil! Vi reiser dit igjen på lørdag, for sjette gang på like mange år. Skal bo på EuroHostel denne gang, rett under 300 pund for to rom (2 + 1 person) i fem netter. Ikke noe å si på den prisen...
*Enigma* Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Jeg bodde i Edinburgh, og vil selvfølgelig anbefale den byen. Arthur's Seat, Royal Mile, The Castle, Prince's garden, museer, masse puber og et bra uteliv. Uansett så drar du innom begge byene. Det tar 40 min med toget fra Edinburgh til Glasgow. Glasgow er shopping og en travel storby. Edinburgh gir deg småbyfølelsen. Vent til desember og du får med deg julelysene, markedet, isbanen i Prince's garden og pariserhjulet. Det er helt utrolig vakkert der da. Hvor du skal spise kommer helt an på hva slags mat du liker. Jeg slår definitivt et slag for verdens beste hamburgerrestaurant, Wannaburger. De har 2 filialer i Edinburgh, jeg har vært i den på Royal Mile. De har fantastiske burgere, og har gjort hamburger til noe tilnærmet et gourmetmåltid i den grad burgere kan bli det Det er også en veldig bra italiensk restaurant, Bar Roma i Queensferry street. Den er på West end, enden av Prince's street hvor Hilton ligger. God mat, ypperlig service. Frankenstein er også verdt et besøk hvis du liker sånt. Det er en bar med matservering og show på kvelden. Frankenstein våkner til live. Kanskje morsomst hvis man har fått litt innabords, men absolutt verdt det hvis man ikke er for høytidelig. Det blir også arrangert en masse "walks" i Edinburgh. Du har både tur på dagtid nede i katakombene under byen, du har spøkelsesturene på kvelden i forskjellige varianter og tur gjennom alle smugene eller closes som de kalles. Zoo er også verdt å få med seg, vet ikke hvordan det er på vinteren, men åpent er det. Edinburgh Castle er verdt å få med seg hvis dere er litt interessert i historie, da du får en gjennomgang av mesteparten av Edinburghs historie når du går der, The Castle og en av de arrangerte walks og du har det historiske på plass. Glasgow har vel Glasgow Science Centre, går du dit kan du få en "pakke" slik at du for £2 ekstra pr attraksjon kan komme inn på Glasgow Tower, Planetarium og Imax. Restauranter tror jeg kanskje Groo er bedre på enn meg, jeg har aldri spist på en virkelig bra restaurant i Glasgow, jeg har bare vært der på dagsturer mens jeg bodde i Edinburgh og når jeg er på besøk i Edinburgh. :klø: Hva mer skal jeg si om Edinburgh da? Spør litt mer konkret, det er enklere Glasgow har utrolig bra shopping, det må jeg innrømme, Edinburgh er ikke så bra der, selv om de har George street som har dyre designerbutikker, det er også der de dyreste og mest fancy klubbene ligger stort sett. Relativt dyrt til Edinburgh å være, og mange tar cover. Gaten mellom Prince's street og George street, Rose street har koselige puber på rekke og rad. Edinburgh er ordnet sånn at du har en stor hovedgate (Princes street) en mindre "bakgate" (Rose street), ny hovedgate (George street), osv. Vil uansett anbefale deg å kikke på www.visitscotland.com og dessuten si noe om hva dere faktisk er interessert i å gjøre, og hva dere kan tenke dere å spise. Da er det lettere å hjelpe dere.
Supramundane Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har bodd i Glasgow, og vil også anbefale Edinburgh.
Gjest Gjest CW Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Takk for alle tips så langt. Her jeg bor går det direktefly til begge byene og prisen er omtrent den samme. Jeg tror det heller litt mot Edinburgh, men om det er noen som har bra argument for Glasgow så vil jeg gjerne hoere disse også! Jeg har vaert og kikket på en del informasjon om byene på diverse steder på nettet, men vil også vite mer om hva dere har satt pris på når dere har vaert der. Vi er egentlig litt altetende og vil få med oss litt av alt det som fins å se når vi besoeker et sted for foerste gang. Noe ingen har skrevet om er muligheten til å smake litt skotsk whisky. Ligger det noe destilleri som har åpent på den tiden av året i naerheten av en av byene eller vet dere om et sted som har proevesmaking? Jeg savner også forslag til bra men billige steder å bo. Er ikke interessert i å bo for mye penger da vi ofte ikke tilbringer så mye tid på rommet. Hvordan er forresten vaeret i november/desember. Hoeres interessant ut med litt julestemning!
Merethe_81 Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Jeg har vært i både Glasgow og Edinburgh. Liker meg begge stedene, men det er to veldig forskjellige byer. I Glasgow er det shopping og mer liv, Edinburgh er stille, rolig og massevis av historie! Når det gjelder overnatting bodde vi på Belford Hostel i Edinburgh. Vi bodde i dobbeltrom i "kjelleren" (hadde vindu)! De har ikke frokost, men det er plenty av frokoststeder i nærområdet!
*Enigma* Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Takk for alle tips så langt. Her jeg bor går det direktefly til begge byene og prisen er omtrent den samme. Jeg tror det heller litt mot Edinburgh, men om det er noen som har bra argument for Glasgow så vil jeg gjerne hoere disse også! Jeg har vaert og kikket på en del informasjon om byene på diverse steder på nettet, men vil også vite mer om hva dere har satt pris på når dere har vaert der. Vi er egentlig litt altetende og vil få med oss litt av alt det som fins å se når vi besoeker et sted for foerste gang. Noe ingen har skrevet om er muligheten til å smake litt skotsk whisky. Ligger det noe destilleri som har åpent på den tiden av året i naerheten av en av byene eller vet dere om et sted som har proevesmaking? Jeg savner også forslag til bra men billige steder å bo. Er ikke interessert i å bo for mye penger da vi ofte ikke tilbringer så mye tid på rommet. Hvordan er forresten vaeret i november/desember. Hoeres interessant ut med litt julestemning! Veldig mange Hostels som har dobbeltrom faktisk, og dette er veldig billig. Det burde ikke være det største problemet å få dobbeltrom på den tiden av året. Jeg kan dessverre ikke anbefale noe hotell ettersom jeg kun har bodd på Hostels eller privat når jeg har vært der, men det vrimler av hoteller, hostels og bed&breakfasts der. Vil absolutt ikke anbefale deg The Globetrotter Inn da dette ligger et godt stykke utenfor sentrum og du er avhengig av drosje for å komme deg hjem på kvelden. Alle de hostels jeg har bodd på har vært bra, noen av dem tilbyr også eget bad, noe dere sikkert synes er en fordel. Smart City Hostels tilbyr dusj på rommet. Været i desember er ikke så ille. Du kan selvfølgelig oppleve regn, men det er som regel mer regn der i januar, februar, mars. Temperaturen kan ligge på alt fra rundt -5 til 10 grader. Ikke regn med snø, men du kan få det også, selv om det er sjelden. Vil også anbefale dere å forsøke Haggis. Be om å få whisky å drikke til og Tennants som er den skotske pilsen. Når det gjelder Whisky har du The Scotch Whisky Heritage Centre ganske langt oppe på Royal Mile. Da får du en interaktiv Whisky tour og du får muligheten til å smake på Whisky. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe Whiskybryggeri det er mulig å besøke i nærheten av Edinburgh, da må du gjerne lenger unna, men som sagt har du senteret langt oppe på Royal Mile der det er mulig å få smaksprøver. Jeg har også opplevd å få smaksprøver i enkelte liquor stores, når jeg har villet kjøpe Whisky. Som sagt, det er bare å stille spørsmål, jeg kjenner byen veldig godt, og skal også dit igjen nå i sommer.
Grooo Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 Glasgow: Vi har bodd på Quality (på selve togstasjonen), Ibis (litt å gå, er vel to kvartaler fra ene enden på gågata), New Hampton Court (lite familiedrevet indisk hotell, to kvartaler fra samme ende på gågata, bare på oppsiden i stedet) og denne gang skal vi bo på EuroHostel. Hostelet er det billigste, vi har jo ikke testet det ennå men det ser bra ut på nett og anmeldelser vi har lest ser bra ut.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Vi har bestilt tur til Glasgow i kveld, og reiser om få uker. Blir borte fra torsdag - tirsdag. Vi har bestilt hotell i Glasgow, og skal bo der under hele oppholdet (like ved jernbanestasjonen). Vår foreløpige plan er som følger: Tar tog fra flyplassen til Glasgow sentrum, og er der litt før 15. Slenge fra oss bagasje på hotellet og kikke rundt i byen. Har fått med meg at det er en gamleby vi bør se. Også har jeg lest at vi bør se de typiske fattigkvarterene i arbeiderstrøkene, hvor folk står i kø foran puben før den åpner. Hvor visstnok lite har forandret seg de siste ti-årene. Regner med at vi bare rekker gamlebyen den dagen vi kommer. Neste dag leier vi muligens bil og reiser opp i the highlands. bare en rundtur, for å reise tilbake til Glasgow på kvelden. Lørdagen stikker vi med tog til Edinburgh fra morgenen av. Ser slottet, går "mila" og tar en tur i de underjordiske områdene. Ellers rusler vi bare litt rundt før vi tar toget tilbake til Glasgow på kvelden. Søndag vet vi ikke helt. Er det fortballkamp i byen, så kan jo det være en mulighet. Ellers så finner vi nok på noe. Kanskje vi stikker bort i fattigstrøkene i arbeiderstrøket da. Mandag kan vi eventuelt shoppe, men er ikke så store shoppere, så vi går nok mer rundt og slapper av og spiser og koser oss. Tirsdag er det tidlig opp og avreise hjem til Norge. Vi har så ofte før gått i sightseeingfleea, og løpt beina av oss for å så med oss mest mulig - det har vi heldigvis sluttet med. Hadde vi skulle bodd i Edinburgh, så måtte vi nesten stått opp midt på svarte natta på avreisedagen.
Abraxas Skrevet 27. september 2008 #15 Skrevet 27. september 2008 (endret) ..... Endret 8. april 2010 av Abraxas
Lune Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 (endret) Hvor langt er det med tog fra Glasgow til Edinburgh? Endret 29. september 2008 av Lune
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #17 Skrevet 29. september 2008 Hvor langt er det med tog fra Glasgow til Edinburgh? En snau time
Gjest CW Skrevet 27. mars 2009 #18 Skrevet 27. mars 2009 Takk for alle bra tips så langt! Det blei dessverre aldri noen tur i hoest når jeg starta denne tråden, men nå lurer vi på om vi skal proeve å få det til sommer i steden. Det blir sannsynligvis i juli. Er det noen som vet om det er noen arrangemanger, festivaler eller lignende som er verdt å få med seg? Tar gjerne i mot flere forslag på steder å bo med dobbeltrum og dusj på rommet, whiskeyrelaterte aktiviteter og kanskje det går å få til en utflukt ut av byen og inn i naturen en dag? Regner med at det blir 4-5 overnattinger.
*Enigma* Skrevet 27. mars 2009 #19 Skrevet 27. mars 2009 Takk for alle bra tips så langt! Det blei dessverre aldri noen tur i hoest når jeg starta denne tråden, men nå lurer vi på om vi skal proeve å få det til sommer i steden. Det blir sannsynligvis i juli. Er det noen som vet om det er noen arrangemanger, festivaler eller lignende som er verdt å få med seg? Tar gjerne i mot flere forslag på steder å bo med dobbeltrum og dusj på rommet, whiskeyrelaterte aktiviteter og kanskje det går å få til en utflukt ut av byen og inn i naturen en dag? Regner med at det blir 4-5 overnattinger. Litt avhengig av hva slags festival du tenker på så burde dere nesten heller vente til august og dra til Edinburgh. I juli har du for så vidt T in the Park på Balado Airfield i nærheten av Edinburgh, men billettene er dyre, og det er ikke så mange igjen. Foreslår at dere tar dere en tur inn på www.visitscotland.com for å søke etter ting å gjøre i den perioden dere har lyst til å reise. Når det gjelder overnatting så har jeg selv bare bodd på hostel. Funker fint for meg som reiser aleine, og bare så vidt sover på rommet. En del hostels tilbyr rom med dusj, f.eks Brodies. Da får du rom til £80 pr. natt. Det er ikke ille. De er som regel minst like rene og bra de som et hotellrom som gjerne koster over £100 pr natt. Du kan sjekke dette også på www.visitscotland.com Ellers har du mulighet for å leie leiligheter, de er gjerne dyrere i juli/august da dette er høysesong (7. - 31. august er det Edinburgh Festival Fringe).
Gjest CW Skrevet 27. mars 2009 #20 Skrevet 27. mars 2009 Det blir forresten Edinburgh. Jeg har vaert inne på visitscotland og noen andre sider og kikka, men der er det jo ofte de som betaler mest som syns best, så jeg var litt ute etter folks personlige meninger om hva som er verdt å se, hvor det er bra å bo osv. Det blir i juli siden vi har ferie da, men vi har ingen andre planer enda, så vi er fleksible på når. Vi er ganske alltetende når det gjelder aktiviteter, spesielt om det er sånt som er spesielt for stedet vi besoeker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå