Gå til innhold

Erklæring fra brudefolkene...


Nikki

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her og skal fylle ut papirene til kirken, men jeg lurer på hva skal jeg skrive på trosamfunn?? :-?

Et sikkert veldig dumt spørsmål, men jeg må bare spørre.

Håper noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del var det statskirken... Men hører du til noe annet sted/ er du utmeldt av kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sitter her og skal fylle ut papirene til kirken, men jeg lurer på hva skal jeg skrive på trosamfunn?? :-?

Et sikkert veldig dumt spørsmål, men jeg må bare spørre.

Håper noen kan hjelpe meg...

Jeg var også usikker på hva som skulle stå på dette spr.målet, så jeg lot det stå åpent. Fikk heller ingen spr.mål om det da vi leverte papirene til kirkekontoret (som gjennomgikk de sammen med oss)

Husk å skaffe fødselsattest dersom du ikke allerede har gjort det. Fås ved å ta en tlf. til Folkereg.

Ellers må jeg si at jeg syntes noen av spr.målene kirken skulle ha svar på var teite f.eks. Har de smittefarlige sykdommer? og har de snakket med lege om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fortsatt er medlem av statskirken skal man skrive dette. Jeg brukte ordene ”Den Norske Kirke” i dette feltet (tror jeg) eller Statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem av statskirka skal du skrive "Den Norske Kirke" i denne rubrikken, det er nemlig det statskirka heter (dette sto i veiledningen som fulgte med våre papirer).

Ellers må jeg si at jeg syntes noen av spr.målene kirken skulle ha svar på var teite f.eks. Har de smittefarlige sykdommer? og har de snakket med lege om dette?

Teite, og teite... Det er noen sentrale spørsmål som skal besvares og være klarert før ekteskap kan inngås i følge ekteskapsloven, og disse er:

* er brudefolkene i slekt?

* er noen av brudefolkene gift fra før?

* har noen av brudefolkene barn fra før/venter barn, og er den annen part informert?

* har noen av brudefolkene kjønnssykdommer, og er den annen part informert?

Dette plikter den som skal vie dere, enten det skjer i ei kirke eller hos byfogden (eller andre steder), å spørre om etter norsk lov, for å kunne godkjenne ekteskapsinngåelsen. Det er ikke slik at prestene er så vanvittig nyskjerrige, men for å skåne den andre part. Å besvare falsk på disse spørsmålene kan straffes med fengsel inntil 2 år om jeg ikke husker feil...

For de fleste, er dette spørsmål man har avklart med partneren lenge før man snakket om ekteskap, og synes derfor unødvendige, men det finnes alltids noen som ikke gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Da er det gjort og de kan sendes inn. Jippi en ting til som er unnagjort. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pastoren vår skulle sende disse papirene til oss, men har ennå ikke hørt noe (vi gifter oss9aug) -haster det?

og fødselsattest? Vi fikk beskjed om å skaffe dåpsattest vi...

Det haster ikke, jeg mener å huske at det holder med å sende de et par uker før vielsen. Og ja, det er riktig med fødselsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det haster ikke, jeg mener å huske at det holder med å sende de et par uker før vielsen. Og ja, det er riktig med fødselsattest.

Uansett, alt som er unnagjort av slike praktiske ting er jo veldig greit da!

Tror jammen jeg skal sette meg ned og fylle ut skjemaer i kveld selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør om trossamfunn fordi minst den ene må være medlem i statskirken / Den Norske Kirke. Ellers vil de ikke vie dere, for dere har ikke noe med jobben deres å gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...