Gå til innhold

Spiser altfor mye stekt mat


jordbærsmask

Anbefalte innlegg

Jeg spiser veldig mye stekt mat, og det kan jo umulig være sunt. Så jeg har kommet fram til at jeg MÅ styre litt unna stekt mat, men så er det det at jeg er langt fra noen mester på kjøkkenet, så jeg trenger noen råd og tips.

Føler meg fryktelig dum som spør, men hvordan koker man kjøtt og fisk? Spiser mest kylling, svinekjøtt, laks, ørret og torsk. Er det bare å legge det i kokende vann liksom? Skal det koke opp på nytt? Eller bare småkoke på lav varme? Eller noen andre tips som utelukker masse fett? Koke grønnsaker og slikt kan jeg men på kjøtt og fisk er jeg helt grønn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler meg fryktelig dum som spør, men hvordan koker man kjøtt og fisk? Spiser mest kylling, svinekjøtt, laks, ørret og torsk. Er det bare å legge det i kokende vann liksom? Skal det koke opp på nytt? Eller bare småkoke på lav varme? Eller noen andre tips som utelukker masse fett? Koke grønnsaker og slikt kan jeg men på kjøtt og fisk er jeg helt grønn......

Fisken: Legg den på en smurt folie på en seng av grønnsaker du liker til. Strø gjerne grønnsaker over også. Pakk folien tett og stek i ovn eller på grill.

Det samme kan man forresten gjøre bare med grønnsaker. Jeg kutter opp biter av brokkoli, blomkål, sukkererter, løk, sopp, hvitløk, paprika... Tømmer en boks hermetiske tomater over med litt salt og pepper i, kukker folien godt og griller. Bruk dobbelt lag folie, så rakner det ikke så lett når man løfter av grillen.

I vann skal fisken legges i når vannet har kokt opp og den skal bare trekke. Evt. kan du dampe den, altså på rist over kokende vann.

-men det trenger vel ikke å være usunt å spise stekt mat? Grillet på lav varme f.eks? Eller i stekepanne/grillpanne enten tørr eller med litt oliven- eller kokosolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken: Legg den på en smurt folie på en seng av grønnsaker du liker til. Strø gjerne grønnsaker over også. Pakk folien tett og stek i ovn eller på grill.

-men det trenger vel ikke å være usunt å spise stekt mat? Grillet på lav varme f.eks? Eller i stekepanne/grillpanne enten tørr eller med litt oliven- eller kokosolje?

Takk for hjelp Mixelite :)

Den fiskeretten husker jeg vi lagde i heimkunnskapen på ungdomsskolen, vi kalte den "fisk i vikingskip", og formet folien til et vikingskip ;)

Nei, det behøver kanskje ikke være usunt å spise stekt mat, det kommer vel an på hva slags fett man bruker. Men hvis man spiser stekt mat til middag hver dag? Jeg fikk bare høre at det var sunnere å ikke spise stekt mat... tror på nesten alt jeg hører :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Mixelite :)

Den fiskeretten husker jeg vi lagde i heimkunnskapen på ungdomsskolen, vi kalte den "fisk i vikingskip", og formet folien til et vikingskip ;)

Nei, det behøver kanskje ikke være usunt å spise stekt mat, det kommer vel an på hva slags fett man bruker. Men hvis man spiser stekt mat til middag hver dag? Jeg fikk bare høre at det var sunnere å ikke spise stekt mat... tror på nesten alt jeg hører :sjenert:

Det kommer helt ann på hvordan du steker. Kutt ut usunt smør og bruk sunne oljer i små mengder. Du trenger heller ikke steke ihjel maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du steker/griller ting i ovnen, trenger jo man egentlig ikke noe olje i det hele tatt.

Men setter ikke ting seg fast i folien?

Hvordan koker man kylling og svinekjøtt da? Er det noe godt forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har aldri hatt problem at noen setter seg fast i folien. Jeg steker både fisk og kjøtt (svinekjøtt, kylling, ikke så mye oksekjøtt) ofte i ovnen og helt uten olje og kan ikke huske at jeg har hatt problemer med at det sitter fast. Sikkert en eller annen gang, men det skjer da nesten ikke.

Kylling kan man koke helt vanlig. Jeg koker av og til kyllingfile for supper, smaker helt greit det. Koker ofte hele fileen og da kutter i mindre biter før jeg tilsetter til suppen.

Man kan jo koke hele kylling også da man man lager kyllingsuppe med hjemmelaget kraft og sånt. Men det gidder jeg ikke gjøre veldig ofte.

Jeg vet ikke om svinekjøtt, om man koker det sånn med mye vann, men man kan jo bruke svinekjøtt for supper og, så det går sikkert an. Jeg har aldri prøvd det.

Men jeg har stekt svinekjøtt raskt uten olje på begge sider og da tilsettet vann på stekepannen, sånn at det dekker med noen cm, og da tatt ned varmen og latt det stå rundt en time, da blir det mørt og godt. Jeg vet ikke om det er 'riktig' matlaging, men har funket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_L

Vi har investert i grillpanne, genialt da vi kan steke uten fett. itillegg synes jeg faktisk det gir bedre smak på kjøttet.

Ellers er det jo grillsesong nå, så fyr opp grillen og hiv på kjøttet. Nam nam...

En annen ting jeg kan anbefale er leirgryte, får skikkelig saftig og god kylling da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ofte når vi steker kjøtt blir det av en eller annen grunn til at kjøttet utgjør en større del av middagen enn om vi koker det, det har vel med typen rett å gjøre. Dessuten er det jo ikke spesielt sunt å steke i mye fett, oversteke eller svi maten. Etter hvert har det blitt til at jeg ovnssteker endel kjøtt (særlig hel/oppdelt kylling) i stedet, eller koker det i en gryterett, suppe etc - da får resten av ingrediensene smak av kjøttet også. Det er svært sjelden jeg koker kjøtt alene, som så skal brukes som om det var stekt, men jeg mistenker enkelte eldre slektninger for å tilberede maten slik. Det smaker forholdsvis kjedelig :sjenert: Jeg lager også endel kraft spesielt av kylling, men bruker ofte bare skroget (ryggdelen som blir igjen når du skjærer av lår, vinger og bryst) til dette. Når jeg koker kjøttet bruker jeg urter, purre og f eks løk, laubærblad, sellerirot og/eller gulrot for å få smak på krafta. Det beste med kokt kjøtt er at gryteretter og supper kan varieres i det uendelige, man kan fylle på med masse gode grønnsaker, og det smaker nesten alltid bra, uten at du trenger å bruke mye kjøtt av dyr kvalitet.

Ellers er jo woking et veldig greit alternativ til "tradisjonell" steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...