Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hvist man finner flått på en kropp. Hvordan fjerner man flåtten da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dynker flåtten med olje og fjerner den med en pinsett.

Gjest Gjest
Skrevet
Dynker flåtten med olje og fjerner den med en pinsett.

Nei, flåtten skal ikke dynkes i olje (eller i noe annet).

Den skal dras rett ut, enten ved hjelp av fingerne eller ved å bruke en pinsett.

Er også de som hevder at flåtten skal vris før den dras ut, men det er også feil, fordi det da er større sjanse for at hodet blir sittende igjen i huden.

Dra altså flåtten rett ut.

Skrevet

Men drar man den bare rett ut, så kan allikevel litt av flåtten sitte igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det pleier å gå helt greit å dra den rett ut med fingrene. Ta tak under flotten, helt inntil huden. Da pleier man å få ut hele flåtten. Bare følg med de neste dagene. Hvis du blir rød tar du kontakt med lege. Det pleier ikke å bli rødt.

Skrevet

Jeg vrir den alltid ut. Hvis jeg bare drar den rett ut, henger det som regel noe igjen. Jeg har god erfaring med å fjerne disse, siden det blir min. 20 pr. år på bikkja.

Skrevet

Jeg fjerner stadig flått på pus. Bruker flåttpinsett som ble kjøpt på apotek, og tar et tak helt nederst på flåtten, vrir rundt og fjerner. Har alltid opplevd å få med hele flåtten.

Gjest gjest over
Skrevet
Jeg vrir den alltid ut. Hvis jeg bare drar den rett ut, henger det som regel noe igjen. Jeg har god erfaring med å fjerne disse, siden det blir min. 20 pr. år på bikkja.

20 pr år? Det er jo ingenting. Snakk 20 om dagen, så: :ler:

Iflg. veterinær, så har det lett for å komme gift via spytt som kan gi litt reaksjoner i dyret hvis man vrir. Men det er ikke farlig - kan bare være litt plagsomt. Det viktigste er å få flåtten ut så fort som mulig. Om det sitter noe igjen er heller ikke farlig - det kan bli en bitte liten betennelse, men det er ikke farlig det heller.

Jeg plukker gjerne 8-10 flått av katten hver dag. For noen dager siden dryppet jeg antiflått-dråper i nakken på katten, og det ser ut som om det har vært til hjelp. Ingen flått i går, og kun en flått som ruslet rundt i pelsen og ikke hadde begynt å suge enda i dag.

Gjest Gjest
Skrevet
20 pr år? Det er jo ingenting. Snakk 20 om dagen, så: :ler:

Iflg. veterinær, så har det lett for å komme gift via spytt som kan gi litt reaksjoner i dyret hvis man vrir. Men det er ikke farlig - kan bare være litt plagsomt. Det viktigste er å få flåtten ut så fort som mulig. Om det sitter noe igjen er heller ikke farlig - det kan bli en bitte liten betennelse, men det er ikke farlig det heller.

Jeg plukker gjerne 8-10 flått av katten hver dag. For noen dager siden dryppet jeg antiflått-dråper i nakken på katten, og det ser ut som om det har vært til hjelp. Ingen flått i går, og kun en flått som ruslet rundt i pelsen og ikke hadde begynt å suge enda i dag.

Sorry, jeg trodde jeg skrev i kjæledyrforumet. :hoho:

:sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...