Gjest Gjest_Jenny Marie_* Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Har nettopp funnet ut av at det går an å bestille økologiske tamponger og bind fra Natracare på internettet hos www.amita.no Jeg har brukt Natracare i flere år, men synes det kan være vanskelig å få tak i de hvis du ikke bor i Oslo. Det er jo lurt å bruke så naturlige produkter som mulig under mensen. Jeg klør ihvertfall ikke lenger.. Er det noen andre som har erfaring med disse produktene?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er veldig fornøyd med Natracare, men bruker det av en eller annen grunn bare sporadisk. Bindene er jo så gode, som en bomullstruse!
Ginen Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 De er gode, men syns bindene loer en del. Og så blir de litt mer klumpete syns jeg.
Beast Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har brukt mensenkopp i et og et halvt år nå og kommer aldri til å gå tilbake til tamponger igjen noensinne.
Gjest Tanita Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har brukt mensenkopp i et og et halvt år nå og kommer aldri til å gå tilbake til tamponger igjen noensinne. Syns det virker så heslig... Lukter det ikke blod av deg da?
Beast Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 (endret) Nei, slettes ikke! Det lukter ingenting, i motsetning til hva det gjorde av tampongene og bindene da jeg brukte dem. De luktet. Mensenkoppen derimot lager et svakt vakuum som sørger for at luft ikke slipper inn, og dermed oppstår det ingen annen lukt enn det det vanligvis gjør i en ph-balansert skjede. For meg har hele menstruasjonen blitt mye mer hygenisk etter at jeg begynte å bruke mensenkopp. Endret 2. juli 2008 av Beast
Gjest Tanita Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Jeg syns det er så vanskelig å forestille seg at koppen der er mer hygienisk. Hva hvis den lekker eller fallet ut?
Beast Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Den lekker ikke dersom den er satt inn riktig og tømmes ofte nok i forhold til hvor sterk blødningen din er (som regel holder det med to ganger om dagen dersom du har relativt normal styrke). På grunn av vakuumet er det ikke fysisk mulig for koppen å "falle ut". Er den satt inn riktig så vil du ikke merke at den er der. Det er vel det eneste problemet jeg har opplevd med den; jeg glemmer at jeg har mensen og husker det ikke før jeg setter meg på do om kvelden og kjenner at den klar for å tømmes (for da synker den som regel litt mer ned i skjeden slik at det er lettere å ta den ut).
Gjest Tanita Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Syns det høres vondt og ekkelt ut og ekkelt å sette inn samme tingen som har vært der i timesvis, men det er bare meg og jeg har aldri sett den tingesten på ordentlig heller da. Syns tampong, som skal være inne i max tre timer er ekkelt nok. Bind er det sunneste mener jeg da.
Beast Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 For det første vasker man koppen før den settes inn igjen. Fordi den er laget av natursilikon finnes det ingen porer hvor bakteriene kan sette seg. For det andre, man setter jo ikke bare koppen inn slik den er, man bretter den først og så vil den folde seg ut inne i skjeden, noe som kan være litt ubehagelig for yngre jenter som er jomfruer og aldri har brukt tamponger, men for kvinner som brukt en grønn ob-tampong uten problemer vil ikke merke store forskjellen. Dessuten er det mulig å væte koppen slik at den glir lettere inn. For min del har jeg opplevd mer ubehag ved å sette inn tamponger enn jeg har ved å sette inn koppen min. Personlig synes jeg bind er forferdelig ekkelt med tanke på at det føles som om det nærmest smører underlivet med menstruasjonsblod og jeg konstant går og bekymrer meg for lekkasje. Med koppen er ikke dette relevante problemer, og det er dessuten deilig å slippe å måtte tenke på å ha med skift og ikke minst peset med å finne et sted å kaste brukte produkter om jeg er ute i naturen. Dessuten tillater kommen meg å sove søtt i opptil tolv timer uten å måtte bekymre meg om TSS eller lekkasje (så lenge jeg har tømt koppen før jeg la meg til å sove, selvsagt), og den tar dessuten ikke opp masse sjenerende plass etter menstruasjonen, jeg bare steriliserer den i kokende vann, slenger den oppi den lille posen og putter den i en liten søt boks på badet.
Gjest Tanita Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Grønn ob? Å herre... Da er dette iallefall ikke noe for meg! Grønne ob er jo altfor store!
Beast Skrevet 2. juli 2008 #13 Skrevet 2. juli 2008 Vel, for å si det slik: dersom du har klart å få inn en penis, så er ikke koppen noe problem. OB kan virke mye større og vanskeligere å sette inn fordi den er tørr og tørker ut skjeden slik at det blir ubehagelig å sette den inn. Koppen er ikke aborsberende og skjeden opprettholder dermed sin naturlige fuktighet slik at den sklir lett inn.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #14 Skrevet 3. juli 2008 Jeg er enig i at koppen er fantastisk, beste kjøpet ever! Genialt ved sol og bading (ingen utstikkende tråd eller tampong som må skiftes med en gang), på reise, om natten ... og så miljøvennlig og pH-nøytral og billig (holder i 10 år, koster 200 kr på Boots i England) og i det hele tatt. Anbefales til alle :-D
Gjest Muskat Skrevet 3. juli 2008 #15 Skrevet 3. juli 2008 Synes Natracare er helt fantastisk. Mye bedre enn ob/tampax og Libresse/Always. Og jeg klør heller ikke. -Nei, jeg klødde ikke av selve tambongene/bindene, men får lettere soppinfeksjon av vanlige bind og tamponger, og det har jeg ikke hatt en eneste gang det siste året siden jeg byttet til Natracare.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. juli 2008 #16 Skrevet 4. juli 2008 Hvor får man kjøpt mensenkopp i Norge, ev. på internett?
Beast Skrevet 4. juli 2008 #17 Skrevet 4. juli 2008 Det er den del linker til både sider som selger koppen samt sider med informasjon om dem her.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #18 Skrevet 6. juli 2008 Et poeng som Beast helt glemmer å nevne er hvor utrolig mye mer miljøvennlig et slikt podukt er fremfor bind og tamponger.
Beast Skrevet 6. juli 2008 #19 Skrevet 6. juli 2008 Nei, se det! Når man skriver om det samme mange nok ganger så ser man plutselig at man glemmer ting, og etter 1 1/2 år med mensenkopp-"predikering" på internett og i RL, så har jeg ramset opp alle fordelene så mange ganger jeg noen ganger går litt i surr over hva jeg har skrevet og ikke skrevet. Men ja, helt klart et veldig miljøvennlig alternativ med tanke på at koppen som regel kan brukes i bortimot ti år!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå