Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er i den situasjonen at jeg har to åring økonomi og administrasjon, spesialisert innenfor regnskap. Det vil si at jeg trenger to års praksis, deretter kan jeg søke om å bli autorisert regnskapsfører. Nå er jeg i den situasjonen at jeg har jobbet med noe helt annet tidligere, og har en skade som gjør at jeg ikke kan fortsette i den jobben. Jeg har muligens tilbud om praksis to steder: på et offentlig økonomikontor, med generelle oppgaver innenfor økonomi. Dvs at jeg ikke vil få den praksisen jeg trenger for å bli autorisert (den må jeg ha innen 2012), men med mulighet for å få fast jobb etterpå. Den andre muligheten er praksis på et regnskapsbyrå, et ganske stort landsdekkende, sikkert med mulighet for fast jobb der også. Har to stykker som anbefaler meg det offentlige, fordi det stilles lettere krav til effektivitet på sånne steder, er lettere f.eks om man må være hjemme med sykt barn ol (men der mener jeg selv at reglene er jo til stede over alt: dvs ti dager i året. Mitt barn er ikke mye sykt, og jeg har bare et barn, så det siste året har jeg vært hjemme to dager tror jeg). Personlig har jeg ikke noe i mot å jobbe med generell øknomi kontra regnskap, men jeg føler kanskje litt at mine to års utdannelse tulles vekk da? Vel...er jo lettere å få jobb uansett hvor, med de to årene, men... Hadde det ikke vært for at autorisasjonen ligger i bakhodet, så tror jeg at jeg hadde valgt det offentlige.. Noen tanker rundt det?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Jeg jobber som ekstern regnskapsfører, og vil så absolutt anbefale det! Det er veldig variert med mange ulike kunder, man lærer hele tiden noe. Jeg skal nå snart søke autorisasjon, og da blir man enda mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Du vet jo at regnskapsførere nå avkreves 3-årig bachelor, så som du sier er det nå snart før overgangsordningen avvikles at du har mulighet til å oppnå dette uten å måtte ta ett års påbygning. Nå har ikke jeg jobbet innen det offentlige, men har jobbet i en større bedrift i det private. Forskjellen er jo at det er mye mer rutinepreget når man jobber i en større bedrift/etat i forhold til å ha totaloversikt over mindre kunder som regnskapsfører. Fordelen med rutinepreget jobb er jo selvsagt at som du skriver gjør det ikke så mye hvis man er borte, du er ikke en nøkkelperson slik som du er når du har kundeansvar. Men er det noen grunn til at du skal være så mye borte da, har du høyt sykefravær fra tidligere jobb? Da jeg jobbet med den rutinepregete jobben var heller ikke overtid et tema, det må du regne med som regnskapsfører. Men det å få utfordringer i jobben gjør at det er morsomt, å punche bilag gir meg ikke særlig mye (satt på spissen selvsagt). Nå vet jeg ikke hvor gammel du er eller i hvilken livssituasjon du er i. Men jeg vil som tidlgiere skrevet anbefale deg å jobbe som regnskapsfører og få i orden autorisasjonen. Som autorisert regnskapsfører er du veldig attraktiv og kan krever mer i lønn osv. Du vil dessuten lære mye som du vil kunne få nytte av senere i karrieren
Gjest ts Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Takk, kjekt med innspill Jeg har ikke mye fravær fra tidligere jobb, og har heller ingenting i mot å jobbe overtid, så lenge jeg bare får mulighet til å være litt sammen med mitt barn også da For meg er det foreksempel ingen problem å ta jobb med hjem i perioder.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Anbefaler offentlig sektor: Kommuner, fylkeskommuner eller stat. Lønningene er konkurransedyktige innen de fleste områder, ofte er lønn etter avtale, nære bånd til sjefene, mange hyggelige mennesker, effektivitet og krav til prestasjoner samtidig med god opplæring langs veien, og støttende kolleger. Interessasnte oppgaver og forutsigbarhet i forhold til familieplanlegging. Familie er en viktig del av livet, noe menn og kvinner anno 2007 vet.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Jeg jobber som intern regnskapsfører. Meget variert, mye ansvar og har full kontroll på alt - fra lønn til regnskap og fakturering, forsikringssaker, personalsaker og arkiv. Godt betalt. Det jeg savner er kolleger og fagmiljø. Jeg er derfor på jobbjakt - da helst innen offentlige. Har lyst på jobb innen økonomiavdeling på f.eks politietat eller kommune. Å gå ned lønn er noe jeg er innforstått med. Lønn er ikke alt, man skal trives 100% også. Er det noen som kan tipse om nettforum hvor det diskuteres økonomi/regnskap? Har lyst til å snakke "fag". Jeg er virkelig interessert i yrket mitt.
Rosalie Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Jeg ville valgt den jobben som ga meg praksisen jeg trengte for å få autorisasjon. Uavhengig om det er offentlig eller privat. Min erfaring med det private nærlingsliv er at de er mer fleksible enn det offentlige.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Livet er en helhetskabal som skal gå opp, og mange velger offentlig sektor for å få dette til. Offentlig sektor har mange velutdannede, dyktige og hyggelige mennesker og lønningene er faktisk ikke så lave som en skulle like å tro ;-) Fritid er også viktig, samt et godt arbeidsmiljø med hyggelige mennesker. Dette finner en mye av i offentlig sektor!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå