Gå til innhold

Spiseforstyrret

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Har hatt spiseforstyrrelse i et par år, men er normalvektig nå. Jeg fortsetter å legge på meg, men mensen har ikke kommet tilbake og jeg fryser fortsatt mye (er mye kald på hender og føtter). Jeg vil gjerne gå ned et par kilo, men er dette i det hele tatt mulig på en sunn måte ? Jeg mistenker at kroppen min vil motsette seg det og at resultatet blir at helsa blir dårligere, mens vekta blir den samme? Noen som har noen erfaringer ? Blir det å gå normalt ned i vekt (forbrenne noe mer kalorier enn det man tar inn over lang tid) vanskelig for en som har vært spiseforstyrret og dermed utsatt kroppen for en del påkjenninger? Takker for alle inspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lov å spørre om hvilken type spiseforstyrrelse det er?

Gjest Gjest nå
Skrevet

Vet ikke hvilken defenisjon det går under, men tror det er bulimi. Trener mye for å skape kaloriunderskudd. Har kastet opp av og til, men hovedproblemet er at jeg har nesten ikke tørt å spise ordentlig mat samtidig som jeg har trent masse. Spist for lite over lang tid.

Skrevet
Har hatt spiseforstyrrelse i et par år, men er normalvektig nå. Jeg fortsetter å legge på meg, men mensen har ikke kommet tilbake og jeg fryser fortsatt mye (er mye kald på hender og føtter). Jeg vil gjerne gå ned et par kilo, men er dette i det hele tatt mulig på en sunn måte ? Jeg mistenker at kroppen min vil motsette seg det og at resultatet blir at helsa blir dårligere, mens vekta blir den samme? Noen som har noen erfaringer ? Blir det å gå normalt ned i vekt (forbrenne noe mer kalorier enn det man tar inn over lang tid) vanskelig for en som har vært spiseforstyrret og dermed utsatt kroppen for en del påkjenninger? Takker for alle inspill :)

Hei :)

Du skriver at du enda ikke har fått tilbake menstruasjon, og at du fortsatt har dårlig blodsirkulasjon. Og dette forteller meg som leser, at kroppen din fortsatt ikke har det bra, og at det desidert siste du trenger er å gå ned i vekt!!

Er du under behandling?

Det som vil skje hvis du begynner og slanke deg nå, er at du blir enda mer underernært, og at de spiseforstyrrede tankene dine blir enda verre og enda sterkere. Hvis du går ned i vekt nå, så kommer du nok til å ønske og gå ned enda mer i vekt etter målet ditt er nådd.

Kroppen din vil nok protestere grundig ja. Du kommer til å gå kjapt inn på sparebluss, og sette ned forbrenningen din mye. Du kommer til å fryse enda mer. Du kommer til å orke mye mindre. Og har du vært mye somatisk dårlig pga. spisefortyrrelsen, så kommer dette til å komme tilbake.

Du vil rett og slett gå en elendig tid i møte....!

Så en liten oppsummering: Kjære deg, vær så snill ikke gå ned i vekt nå. Det er ikke verdt det. Og jeg råder deg til på det sterkeste å ta en kontakt med behandler eller lege, som du kan diskutere dette med :)

Du skriver og at du har en oppkastproblematikk nå, og jeg synes du bør ta noen blodprøver for å se hvordan det går med de stakkars elektrolyttene dine...

:klemmer:

Gjest Gjest nå
Skrevet

Takk Yoga for svar :klem: Jeg skal lese svaret ditt igjen hvis jeg tenker mer på å slanke meg. Hjalp masse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...