Gå til innhold

Dere som har vært i Tyrkia ..


Triine

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om Tyrkia?

Noen steder å anbefale? :-)

Noen som har vært i Side?

Hvordan er det der i slutten av Juli/begynnelsen av August?

Er det noe bra shoppingsted? (Ikke mtp ekte merker, men er det gode, og fine varer der?

Mye spørsmål nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har ikke vært i Side, men har hørt at det kanskje er litt kjedelig der, om det riktig eller galt, vet jeg ikke. Jeg kan anbefale Alanya. Jeg har vært der to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva synes dere om Tyrkia? MØKKALAND

Noen steder å anbefale? :-) NEINoen som har vært i Side? JA

Hvordan er det der i slutten av Juli/begynnelsen av August? 45 GRADER

Er det noe bra shoppingsted? (Ikke mtp ekte merker, men er det gode, og fine varer der? ORKET IKKE HA NOE MED DE FREKKE OG INNPÅSLITNE SELGERNE Å GJØRE

Mye spørsmål nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om Tyrkia?

Var negativt innstilt før min første tyrkiaferie for en måneds tid siden - helt uten grunn. For landet var flott (i hvert fall det lille jeg så av det), menneskene var vennlige, selgerne langt ifra så innpåslitne som jeg hadde hørt (det var faktisk bare å takke høflig nei og gå videre), maten var nyyydelig og det var mye rensligere og bedre standard på veier o.l. enn jeg hadde sett for meg.

Noen steder å anbefale? :-)

Noen som har vært i Side?

Vi bodde like utenfor Side, på hotellanlegget Pegasos World. Der var det flott! Vi reiste "all inclusive", sånn at alt av mat og drikke var inkludert i prisen. Vi hadde neppe valgt dette hvis vi hadde reist alene som par, men med to små var det helt perfekt.

Vi var én dag i Side. Veldig koselig by!

Hvordan er det der i slutten av Juli/begynnelsen av August?

Tror det er ganske så varmt der da. Vi var der helt i slutten av mai, og da var det allerede varmt og godt. Rundt 30 grader.

Er det noe bra shoppingsted? (Ikke mtp ekte merker, men er det gode, og fine varer der?

Det vet jeg dessverre lite om, for vi shoppet knapt.

Mye spørsmål nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Tyrkia flere ganger, Kemer og Cesme. Begge stedene er små, rolige byer med mulighet til fest og shopping hvis man ønsker det. Må si jeg liker Cesme bedre. Har helt fantastiske strender der. Enkelt å dra mellom de ulike strendene med små minibusser som er kjempebillige (og går stort sett hele tiden). Kemer har dårlige strender (ene er rullestensstrand og den andre er mer gjørme enn strand), men er ellers en veldig fin og koselig by.

Man kan finne mye fint i handlegatene på begge steder (er jo juks og fanteri, men bryr ikke meg så mye). Gull er veldig billig å handle og det er veldig mye fint der i forhold til i Norge. Skinn er også veldig billig. Har fått skreddersydd meg et par skinnjakker og har betalt ca. 700-900 kr for det.

I slutten av juli/begynnelsen av august er det VELDIG varmt der. Jeg har alltid vært der i den tiden, og du må regne med å gå svett mer eller mindre hele tiden :) , men det venner du deg til.

Folket (de fleste) er gjestmild og høflige. De innpåslitene gateselgerne er det bare å takke nei til. I butikker fotfølger gjerne betjeningen deg, men da er det bare å si på en ordentlig måte at hvis du ikke får gå i fred så handler du ikke noe. Og da forsvinner de ganske fort.

Jeg har stortrivdes i Tyrkia og reiser gjerne dit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Tyrkia 2 ganger. Ismeler og Alanya - skal ikke tilbake noe mer.

Var der i august og det var altfor varmt. Innpåslitne selgere og restaurant-kelnere, ble reint svett før lunsj. Har aldri vært så fornøyd etter 2 uker som når jeg landet på Gardermoen igjen - og det regnet.

Har ikke skjønt sjarmen med Tyrkia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maaarie

Hei!

Jeg og samboeren min var i Alanya i Tyrkia sommeren 2004. Vi begge er glade vi har vært der, kulturen er veldig spesiell og landet er også veldig spesiellt, veldig ulikt Norge, og mer spesiellt enn andre typiske charter-steder.

MEN

Vi er også helt enige om at vi skal ALDRI tilbake!!!!!! Vi gikk rundt i 14 dager og var mer eller mindre nervøse, stressa og redde.. selgerne er fæle, di gir seg ikke hvis du ikke kjøper noe, mange er frekke og sinte, selv om vi opptrådte rolig og høflig og var livredd for å komme i klammeri med noen! I gatene nesten drar de deg inn i resturangen, de gir seg ikke med ett nei. På stranda får du aldri slappe av og være i fred, det krydde av selgere som skulle selge allt fra aviser til båtturer, og de tar ikke nei for ett nei, takker du høflig nei begynner de å diskutere hvorfor! Flere selgere kom og SATTE seg på solsengene våre, kvinnelige selgere satte seg på samboeren min sin solseng og en mannlige på min, og vi fikk streng beskjed om at vi IKKE fikk se på hverandre. han mannlige selgeren maste og maste for han skulle ha meg med opp i fjellene (!!!) på noe danseshow pluss att han prøvde å spørre meg ut om hva jeg syntes om sex osv. Det var grusomt!! Jeg var så nervøs hele ferien jeg var helt satt ut. Jeg kunne ha fortalt om mange flere episoder..

Men maten var nydelig :) I juli/august er det så varmt der at gradstokken stopper, iallefall da vi var der. klarte ikke være ute midt på dagen.

Har hørt at Alanya er en veldig østlig og gammeldags by der religionen islam står veldig sterkt, men reiser du til små badebyer i Tyrkia har turismen satt et mye mer vestlig og moderne preg så selgerene og allt er mye bedre og avslappende enn i Alanya.

Uansett, reiser du til Tyrkia, vær forsiktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke la deg skremme. Tyrkia er virkelig ikke så ille.

Enig! Jeg har vært i Cesme og Marmaris. Var i Marmaris i september i fjord og storkoste meg sammen med en venninne.

masse bra shopping og nydelig mat. Vi spiste bare på Gatekjøkken og det kan anbefales på det sterkeste.

Jeg skal ihvertfall tilbake til Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Side, var der i September 07 :) Vi bodde på Hane Family Resort. Både samboer og meg er stille og rolige mennesker, så skal du på familieferie, eller bare slappe av (dvs veldig lite festing) så er Side stedet for deg/dere. Vi reiste i slutten av september og da var det rundt 30 grader, perfekt temperatur. Selgerne er innpåslitne, men det er ikke så ille som så mange skal ha det til. Vi møtte faktisk et par selgere som snakket litt norsk, og svensk. Så det var veldig koselig! :-D

Butikkene selger mye Diesel, Lacoste, D&G, Puma, Billabong.. alt er jo fake, men det er veldig mye fint, men små størrelser! Damestørrelsene er knøttsmå, og herrestørrelsene er svære. Ville ha LaCoste piquetrøye, XL i dame var altfor liten, og S i herre var nesten for stor :sprettoy:

Vil du ha en rolig ferie, bare nye livet og ta det med ro, så tror jeg Side er det perfekte stedet! Vi skal garantert tilbake :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg var i Tyrkia alene i to uker. Har vært alene andre steder alene også og er vant til det.

Ble anbefalt Tyrkia, men jeg vil selv ikke anbefale noen å reise alene dit.

Det ble veldig plagsomt, og jeg endte opp med kun å være på hotellet siste uka.

Det er mye positivt der også, og meget mulig det er lett og oppleve det når man er flere som reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maaarie

Det tror jeg på :) som sagt, så har jeg hørt at di mindre plassene, feks Marmaris, er mye mer moderne og påvirket av den vestlige kulturen og derfor mye mer behagelig å reise til :)

Endret av Maaarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i tyrkia i fjor, på Pegasos World. vi hadde en fantastisk ferie. vi er en familie på 6, med "barn" fra 11 til 21 og der fantes aktivitet for alle.

side syntes vi var OK, det var stor sett butikker og vi opplevde ikke annet enn hyggelige mennesker der. har bare gode ord å si om Tyrkia vi og skal tilbake i år igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Tyrkia for fire år siden i begynnelsen av august. Det var vel ca. 35 grader der da, det var varmt, men du venner deg til det etter noen dager. Men uten aircondition på rommen hadde jeg krepert.... Har ikke vært i Side, vi var i Alanya, og storkoste oss der :) Det er sant at tyrkiske selgere er ganske så innpåslitne, men det var faktisk noe vi ble vant til det også. Det gjelder egentlig bare å ikke være redd for å tråkke noen på tærne, og bare gå rett forbi. De kan bli både sure og frekke, men det er ikke noe å ta inn over seg, fem minutter etterpå gliser de og hoier til nestemann på gata :ler: Alanya er forresten en by der du kan få tak i det meste, er kjempemoro å handle der. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...