Gå til innhold

Barnebursdager

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Leste denne saken med interesse

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2508695.ece

Så lurer jeg på, har skolene til deres barn noen slike regler? Og hvis de har det, så må de vel bare være veiledende? Eller kan skolen virkelig bestemme hvem folk skal invitere hjem til seg, og beslaglegge invitasjoner som er i strid med reglene? Jeg synes forsåvidt det er greit hvis foreldrene blir enige om slike regler seg imellom, men når det kommer til stykket bestemmer da ikke skolen, eller et flertall blant foreldrene, over folks hjem og fritid?

Ville dere ha invitert noen som mobber barnet deres? Eller barn som ikke er venner av barna deres? Ville dere ha invitert bare jentene, hvis datteren deres lekte mest med guttene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Så lurer jeg på, har skolene til deres barn noen slike regler? Og hvis de har det, så må de vel bare være veiledende? Eller kan skolen virkelig bestemme hvem folk skal invitere hjem til seg, og beslaglegge invitasjoner som er i strid med reglene? Jeg synes forsåvidt det er greit hvis foreldrene blir enige om slike regler seg imellom, men når det kommer til stykket bestemmer da ikke skolen, eller et flertall blant foreldrene, over folks hjem og fritid?

Ville dere ha invitert noen som mobber barnet deres? Eller barn som ikke er venner av barna deres? Ville dere ha invitert bare jentene, hvis datteren deres lekte mest med guttene?

Uakseptabelt at skolen skal bestemme det. Det er jo barnets dag! H*n må vel få feire med dem h*n vil!

Skrevet (endret)

barne som mobber andre må forvente å ikke få hyggelig tilbakemelding fra den som blir mobbet. de er da store nok til å hvite hva de gjør.

dessuten tror jeg de har godt av å føle dette på kroppen og hvite hvordan det er å være den andre parten. det kan i beste fall få dem til å slutte og mobbe.

denne invitasjonsregelen gjelder jo på skolen, og lærere kan vel ikke vike fra denne. har fått semme beskjed i bhg.

hvordan det er riktig og reagere dersom noen ikke følger denne regelen kan jo diskuteres i det uendlige.

invitasjonene kan eventuellt sendes i posten, eller leveres diretke i postkassen da elever på samme barneskole vanligvis bor i ca det samme området.

Endret av Sagittarius
Skrevet
Uakseptabelt at skolen skal bestemme det. Det er jo barnets dag! H*n må vel få feire med dem h*n vil!

Helt uenig! Skal invitasjonene leveres ut på skolen, bør skolen få si noe om hvem som skal inviteres. På skolen vår er det samme regler som på skolen i artikkelen; hele klassen eller alle av samme kjønn inviteres.

Da vi skulle ha barnebursdag sist, hadde vi ikke anledning til å invitere så mange, så vi sendte invitasjonene i posten. Det er da virkelig ikke noe besvær.

Skrevet

Jeg synes at bursdagsbarn med foreldre skal bestemme hvem som skal inviteres i barnebursdag - men jeg synes også at bursdagsbarnet og foreldre kan levere inbydelser hjem i postkassa til de som er ønsket i selskapet.

Vi har en slik ordning der barna mine går i barnehage - for at ingen skal føle seg utenfor osv. En god løsning etter min mening - som gagner alle parter.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne skolen har ikke en regel om hvem barnet har lov til å invitere hjem til seg. De har derimot en regel om å -levere ut invitasjoner på skolen-. Og da skal enten alle i klassen, alle jentene eller alle guttene, eller ingen få invitasjon.

Utenfor skolen kan barnet levere invitasjoner til hvem han vil.

Skolen har full rett til å bestemme hva som er lov/ikke lov på deres område.

Jeg synes det er en fin regel. Skolen pvører å bekjempe utestengelse (som også er en form for mobbing) på sitt område.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det kan ikke skolen betsemme, og det har de heller ikke prøvd å gjøre. De har regler for hva man kan gjøre inne på skolen sitt område i skoletiden. I dette tilfellet, så har de regler om at det ikke er lov til å levere ut invitasjoner med mindre det inkludere alle/et av kjønnene. Om barnet hadde sendt invitasjonene i posten, eller levert dem hvor som helst annet sted enn på skolen, så hadde ikke skolen blandet seg i det hele tatt.

Det er en uting å levere ut invitasjoner på skolen/i barnehagen når man ikke inviterer alle. Jeg var selv den litt sjenerte som ikke var noens bestevenn, og som ofte endte opp med å være den eneste jenten som ikke ble invitert i bursdager. Ikke gøy. Hadde de sendt invitasjonene i posten, eller et hvor som helst annet sted enn rett forann trynet på meg, så hadde det ikke blitt så sårt og tydelig at -bare- jeg ikke var invitert.

I dette tilfellet så var det en grunn til at de to barna ikke ble invitert, men det er lettere for skolen å lage en generell regel enn å ha masse unntak av typen "Med mindre vedkommende har puttet sand i matboksen til en annen, da er det greit å ikke invitere".

Gjest Gjest
Skrevet
Denne skolen har ikke en regel om hvem barnet har lov til å invitere hjem til seg. De har derimot en regel om å -levere ut invitasjoner på skolen-. Og da skal enten alle i klassen, alle jentene eller alle guttene, eller ingen få invitasjon.

Utenfor skolen kan barnet levere invitasjoner til hvem han vil.

Skolen har full rett til å bestemme hva som er lov/ikke lov på deres område.

Jeg synes det er en fin regel. Skolen pvører å bekjempe utestengelse (som også er en form for mobbing) på sitt område.

Nettopp!

Denne regelen finner man på mange norske skoler. Har aldri hørt noen klage på den. Barna som ikke vil invitere alle leverer innbydelsene hjem til vennene sine eller sender i posten. Ikke noe problem i det hele tatt.

Men så er det jo enkelte som er så ute etter å "ta" skoleverket at de hiver seg på enhver mulighet for å få lov til å kritisere...

Gjest Gjest
Skrevet

Det handler jo ikke om at skolen bestemmer hvem barna kan invitere hjem til seg. Det er jo bare en regel som gjelder for de som vil dele ut invitasjonene på skolen. Barna står fritt til å invitere hvem de vil så lenge de leverer innbydelsene på fritida.

Skrevet

I artikkelen står det:

Reglene ved barneskolen i den svenske byen Lund er klare: Elever som på skolens område ber inn til fest, må enten invitere alle eller ingen, alternativt alle guttene eller alle jentene.

Det betyr at dersom invitasjonen deles ut i skoletiden må alle inviteres. Men du kan jo fint sende invitasjoner pr post eller dele de ut privat utenom skole tid og dermed invitere kun de man vil.

Slik er det på flere skoler jeg kjenner til også. Synes det er helt greit.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg synes også det er helt greit.

Må bare skyte inn at jeg har utrolig vondt av de barna som aldri blir bedt i barnebursdager. De finnes overalt - sikkert på dine barns skole også. :tristbla: Derfor synes jeg at foreldrene skal være med å bestemme hvem som skal bes.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Helt enig med lærerne ..

.. på skolen til mine barn fikk vi beskjed om at man ikke får dele ut invitasjoner på skolen hvis man ikke tar med alle .. dvs enten alle jentene, alle guttene eller hele klassen ..

Hvor i all verden har de hjernen de foreldrene som lar sine barn ha med invitasjoner til skolen og holder 2 elever utenfor? Slike foreldre kan ikke være helt gode.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det bare er rett og rimelig at skolen viser motstand mot mobbing ved å ikke akseptere utestenging på deres område. Hva man velger å gjøre utenom skolen er en annen sak, det kan ikke skolen gjøre noe med.

Skrevet

Det er samme regel ved skolen vår; skal invitasjoenen deles ut på skolen må enten alle jenter, alle gutter eller hele klassen inviteres. Synes det er helt greit, jeg.

Skrevet

Enig.

På skole her skal man invitere alle (evt alle jentene/guttene) om invitasjonen deles ut på skolen.

Vi inviterer også noen i andre klasser, og må levere de invitasjonene i postkassen.

Hender vi får invitasjoner i posten, og da vet vi at ikke alle guttene/jentene er invitert.

For en stund siden var det en jente som inviterte alle utenom en av de andre jentene i klassen. Invitasjonene ble sendt ut pr post. Men jentene snakket sammen på skolen og fant fort ut at en (av 10 jenter) ikke var invitert.

Utrolig trist for denne jenta. Selv om de ikke er veldig gode venner og leker ikke så mye sammen så er det ille å bli holdt utenfor. Bursdagsbarnet fikk høre det av de andre i klassen og ba foreldrene ringe og invitere henne, og de sa det var en glipp (?) Jeg skjønner ikke hvordan foreldre kan godta at man holder en utenfor slik. Disse er 10 år nå.

Jeg skjønner at man ikke inviterer en som mobber barnet ditt. Og både mobberen og de andre barna skjønner hvorfor mobberen ikke blir invitert vil jeg tro.

Vi har invitert en som var veldig på barnet vårt, for å ikke holde ett barn i klassen utenom bursdagen. Men vi var 100% med i det som foregikk rundt mobberen og snakket til han med en gang han prøvde seg på noe..(han mobbet flere i klassen) slitsomt ja, men ..vårt valg. Og det gikk greit for bursdagsbarnet og. Dagen ble ikke ødelagt, men krevde mere enn vanlig av oss foreldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er rett og rimelig at mobberen ikke blir bedt. H*n har bare godt av å få smake sin egen medisin.

Gjest Piper
Skrevet
Jeg synes det er rett og rimelig at mobberen ikke blir bedt. H*n har bare godt av å få smake sin egen medisin.

Det er helt greit at ditt barn mobber, så lenge andre ikke mobber?

Og jeg er helt enig i at skolen har slike regler. Hva folk velger å gjøre hjemmefra er deres sak, men heldigvis er det skolene som bestemmer hvordan det skal være på skolen. og de er heldigvis helt i mot det å "mobbe" andre ved å utestenge de fra slike ting.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er helt greit at ditt barn mobber, så lenge andre ikke mobber?

Og jeg er helt enig i at skolen har slike regler. Hva folk velger å gjøre hjemmefra er deres sak, men heldigvis er det skolene som bestemmer hvordan det skal være på skolen. og de er heldigvis helt i mot det å "mobbe" andre ved å utestenge de fra slike ting.

Du synes det er mobbing å ikke invitere en som har mobbet bursdagsbarnet?

Typisk irrasjonell norsk snillisme.

Skrevet

Jeg leste også denne saken, og merket meg at en forelder sa at en av de utelatte var en mobber. Men vi vet jo ikke om det er sant. Det kan jo like gjerne ha vært det utelatte barnet som var mobbeofferet. Et hovedproblem med mobbing er gjerne at mobbernes foreldre nekter å anerkjenne podens oppførsel som et problem og ikke vil ta tak i det. Når det gjelder invitasjoner så har jeg inntrykk av at det er et langt større problem at enkelte barn aldri blir invitert fordi de er upopulære/mobbeofre, enn at mobbere blir utelatt og føler seg krenket. Jeg synes det er helt greit å ha noen kjæøreregler for dette på skolen, fordi skolen er en ekstremt viktig arena for barna. Jeg synes skolen burde ha langt større mulighet til å gripe inn overfor barn som plager andre, for eksempel, og gjerne til å gjennomføre tiltak uten mobberens foreldres samtykke dersom de ikke vil samarbeide. Ingen hjelper mobbeofrene hvis ikke mobberens foreldre stiller opp sånn som det er idag, og det mener jeg er helt på jordet.

På skolen mitt barn skal begynne på har de til og med lekeavtaler, dvs lærerne bestemmer hvilke barn som skal leke sammen i storefri (roterer daglig) for å unngå at enkelte alltid blir gående alene. Jeg synes det er litegrann teit, men det er jo lett for meg å si som har barn uten noen som helst sosiale utfordringer. Jeg har konkludert med at det er en ordning vi foreldre bør støtte opp om for at flest mulig barn skal ha det OK på skolen. Kan du tenke deg noe mer hjerteskjærende enn bildet av en 6-åring med litt rare bukser som står mutters alene i et hjørne av skolegården hvert eneste friminutt, dag ut og dag inn år etter år?

Gjest Gjest
Skrevet
På skolen mitt barn skal begynne på har de til og med lekeavtaler, dvs lærerne bestemmer hvilke barn som skal leke sammen i storefri (roterer daglig) for å unngå at enkelte alltid blir gående alene. Jeg synes det er litegrann teit, men det er jo lett for meg å si som har barn uten noen som helst sosiale utfordringer. Jeg har konkludert med at det er en ordning vi foreldre bør støtte opp om for at flest mulig barn skal ha det OK på skolen. Kan du tenke deg noe mer hjerteskjærende enn bildet av en 6-åring med litt rare bukser som står mutters alene i et hjørne av skolegården hvert eneste friminutt, dag ut og dag inn år etter år?

Litt O.T., men lekeavtaler er en ordning som jeg har super erfaring med! Mine elever ble lei seg og etterlyste lekeavtaler de dagene vi ikke hadde det. (Ved vikar o.l.) Det var litt befriende for dem å alltid ha noen å leke med, og samtidig var det en del som oppdaget nye barn å leke med. Jeg synes det er flott å vise barna at alle er like mye verdt og man kan leke med alle de andre i klassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...