Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #1 Skrevet 27. juni 2008 For å gjøre en lang historie kort, jeg ønsker å begynne på et profesjonsstudium som tar fem år. Søknadsfristen er jo gått ut i år, så jeg må søke til neste år, da er jeg 26, og vil altså være 31 når jeg er ferdig. Det frister ikke å begynne å studere sammen med 19-åringer rett fra vgs, samtidig skal jeg jo være i arbeidslivet i forhåpentligvis 40 år til, og da hadde det jo vært kjekt å jobbe med noe jeg virkelig interesserer meg for. Men jeg er redd jeg kommer til å føle meg utenfor blant de yngre studentene. Noen her som har erfaringer med å studere i voksen alder? Fordelen er jo at jeg har bedre arbeidsvaner nå enn jeg hadde da jeg var 19, men jeg er litt bekymret for hvordan det blir med det sosiale.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Du er selvsagt ikke for gammel til å studere, det er du ikke om 20 eller 30 år heller. Om du vil føle deg utenfor er en annen sak, men det er de færreste studier som bare har folk som kommer rett fra videregående. Litt avhengig av hva slags studie det er, er det nok store sjanser for at du får medstudenter som er adskillig eldre enn deg
Norwegianne Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 Alle utdannelsene jeg har tatt har det vært "eldre" mennesker i 40+ alderen, så jeg vil ikke si at du er for gammel til å studere.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 Du er bare 26? Jeg underviser på et universitet, og det er langt ifra bare 19-åringer som begynner her, jeg vil påstå de fleste faktisk er eldre enn 19. Det er mange som enten har jobbet litt, reist litt, vært i militæret, valgt feil utdanning og ombestemt seg, fått barn, osv. De fleste vil være et par år yngre enn deg, men du vil nesten garantert ikke være den eldste som begynner.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 For gammel når du er 26??! Nei, nå må du gi deg! Det er veldig mange studenter som ikke har begynt med en gang de er ferdige på vgs, du vil ikke være alene. Selv begynte jeg på en bachelor da jeg var 31, og jeg var ikke alene som en av de "eldre" studentene, og det var flere som var eldre enn meg. Jeg følte meg ikke utenfor i det hele tatt, men nå er jeg også en sosial type som ikke har noen problemer med å ha sosial omgang/prate med folk i alle aldre. Men det hendte både titt og ofte at jeg følte meg "gammel og vis" i klassesammenheng eller på fest med klassen, men det gjorde ikke meg noe - og faglig var det bare positivt!
Kenny McCormick Skrevet 28. juni 2008 #6 Skrevet 28. juni 2008 man er aldri for gammel til å studere det at du er litt eldre kan også være en fordel, siden du har mer livserfaring en spjælingene som kommer rett ut av vgs.
Saeria Skrevet 28. juni 2008 #7 Skrevet 28. juni 2008 Du er langt i fra gammel. Selv begynte jeg på mitt studie som 27-åring og er ferdig når jeg er 30. Det er faktisk flere i min klasse som er over førti, og ikke mange som er ferske fra vgs. Tror snittalderen er på rundt 23-25 år.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Jeg synes man er for gammel til å begynne et 5 åreig profesjonsstudium når man er 60 eller eldre, dvs at man ikke får tid til å utøve yrket før man går av med pensjon. med andre ord: du er ikke for gammel når du er 26!!!! Selv begynte jeg å studere da jeg var 25, og jeg var laaangt fra den elsdte. Mange som er rundt 30 og eldre. Man trenger ikke å henge sammen med 19-åringene, det er nok av andre å samarbeide med på din alder. Det jeg likte ved å begynne på høyere utdanning var at det var så mange ulike folk med ulik bakgrunn, alder osv.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Du er ikke for gammel, da jeg begynte på sykepleien var den eldste 52 år. Han hadde vært økonom hele livet, og ville gjerne føle at han gjorde noe han hadde lyst til før det var for sent!
Marikke Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Jeg var 27 da jeg begynte på et 5-årig profesjonsstudium (ferdig som 32-åring). De fleste andre studentene var 19-20 år da vi begynte. Det er en aldersforskjell, men 20-åringene er faktisk ganske voksne, så det gikk veldig bra. Jeg følte meg som en del av gjengen og trivdes godt. Lykke til med studiet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå