Gjest glad og trist brud Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Hei.... Jeg vet ikke om dette er riktige sted å skrive dette, for det hører antakelegvis til under "kosthold og trening" eller "helse" eller noe i den dur, men jeg vil i grunn heller ha råd fra dere vordende bruder....For det handler også en del om det å stå brud... Jeg er da ei 23 år gammel jente som skal gifte meg med verdens herligste gutt i august. Vi har vært sammen i 3 1/2 år, og har et utrolig godt forhold. Jeg har hatt det litt tøft opp igjennom, fordi jeg har hatt en spiseforstyrrelse. Har aldri vært undervektig, men var ganske tynn en periode. Da min kjære ble kjendt med meg, var jeg vel det man kan kalle passe slank. Jeg fikk det litt tøft med spiseforstyrrelsen min, og ble veldig tynn en periode. Han har vært en god støtte for meg, og virkelig vært gjennom i "gode og onde" dager. De siste 2 årene har vekten gått mer oppover. Det har kanskje med at jeg har blitt mer og mer frisk, samtidig som min spiseforstyrrelse har utartet seg mer som bulimi og overspising enn fasting og intens slanking. Jeg har stadig blitt friskere, om man kalle det slik. Nå overspiser jeg kanskje et par ganger i uka, og det er ikke store mengder ekstra mat det er snakk om (men jeg får jo veldig dårlig samvittighet da). Tingen er jo at jeg har lagt på meg, og ønsker å gå ned i vekt. Jeg har ALLTID ønsket å gå ned i vekt, men føler jeg kan se litt "sunnere" på det nå. Jeg veier like under normalgrensen på BMI, så er altså ikke overvektig. Men skulle gjerne ha bort litt mage og sånn. Men det er utrolig vanskelig, for jeg kan liksom ikke bli for opptatt av slanking igjen- om dere skjønner. Vil jo ikke gå tilbake dit jeg var før. Samtidig er jeg ikke helt fornøgd, og skulle gjerne vært litt stramme til bryllupet. Tror jeg ser ganske sunt og friskt på det, siden det da er snakk om maks 5 kg ned (er altså ikke spiseforstyrrelsen som snakker, er i grunn frisk på mange måter nå tror jeg). Min kjære har alltid sagt at han elsker meg akkurat som jeg er, og han mener jeg ikke trenger å gå ned et gram til bryllupet. Han sier faktisk at det skal bli litt godt når de bryllupsgreiene er over, så slipper jeg å kjenne på et slikt "press" på å slanke meg til bryllupet. Og det presset kommer altså kun i fra MEG. Jeg har kjøpt meg en nydelig brudekjole som kan reguleres med korsett i ryggen - så den passer altså uansett! Problemet mitt er vel at jeg ikke klarer å slanke meg. Er blitt så glad i mat, og selv om jeg prøver å spise noenlunde normalt og gå tur 1 time hver dag- så kanskje koser jeg meg litt innimellom slik at jeg ikke blir noe tynnere. Jeg er veldig opptatt av å føle meg vel den dagen. Den dagen skal jo foreviges på bilder, og jeg vil at alle skal synes jeg er vakker (typisk jente-drøm...). Alt dette gjør at jeg ikke klarer å glede meg så veldig over det at vi skal gifte oss, for jeg er bare misfornøgd med mitt eget utseende, og tenker bare på at jeg burde blitt litt tynnere, men klarer det liksom ikke.... Vil gjerne ha noen råd og tanker fra dere...Trenger det....
Gjest LindaKristin Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Hei.... Jeg vet ikke om dette er riktige sted å skrive dette, for det hører antakelegvis til under "kosthold og trening" eller "helse" eller noe i den dur, men jeg vil i grunn heller ha råd fra dere vordende bruder....For det handler også en del om det å stå brud... Jeg er da ei 23 år gammel jente som skal gifte meg med verdens herligste gutt i august. Vi har vært sammen i 3 1/2 år, og har et utrolig godt forhold. Jeg har hatt det litt tøft opp igjennom, fordi jeg har hatt en spiseforstyrrelse. Har aldri vært undervektig, men var ganske tynn en periode. Da min kjære ble kjendt med meg, var jeg vel det man kan kalle passe slank. Jeg fikk det litt tøft med spiseforstyrrelsen min, og ble veldig tynn en periode. Han har vært en god støtte for meg, og virkelig vært gjennom i "gode og onde" dager. De siste 2 årene har vekten gått mer oppover. Det har kanskje med at jeg har blitt mer og mer frisk, samtidig som min spiseforstyrrelse har utartet seg mer som bulimi og overspising enn fasting og intens slanking. Jeg har stadig blitt friskere, om man kalle det slik. Nå overspiser jeg kanskje et par ganger i uka, og det er ikke store mengder ekstra mat det er snakk om (men jeg får jo veldig dårlig samvittighet da). Tingen er jo at jeg har lagt på meg, og ønsker å gå ned i vekt. Jeg har ALLTID ønsket å gå ned i vekt, men føler jeg kan se litt "sunnere" på det nå. Jeg veier like under normalgrensen på BMI, så er altså ikke overvektig. Men skulle gjerne ha bort litt mage og sånn. Men det er utrolig vanskelig, for jeg kan liksom ikke bli for opptatt av slanking igjen- om dere skjønner. Vil jo ikke gå tilbake dit jeg var før. Samtidig er jeg ikke helt fornøgd, og skulle gjerne vært litt stramme til bryllupet. Tror jeg ser ganske sunt og friskt på det, siden det da er snakk om maks 5 kg ned (er altså ikke spiseforstyrrelsen som snakker, er i grunn frisk på mange måter nå tror jeg). Min kjære har alltid sagt at han elsker meg akkurat som jeg er, og han mener jeg ikke trenger å gå ned et gram til bryllupet. Han sier faktisk at det skal bli litt godt når de bryllupsgreiene er over, så slipper jeg å kjenne på et slikt "press" på å slanke meg til bryllupet. Og det presset kommer altså kun i fra MEG. Jeg har kjøpt meg en nydelig brudekjole som kan reguleres med korsett i ryggen - så den passer altså uansett! Problemet mitt er vel at jeg ikke klarer å slanke meg. Er blitt så glad i mat, og selv om jeg prøver å spise noenlunde normalt og gå tur 1 time hver dag- så kanskje koser jeg meg litt innimellom slik at jeg ikke blir noe tynnere. Jeg er veldig opptatt av å føle meg vel den dagen. Den dagen skal jo foreviges på bilder, og jeg vil at alle skal synes jeg er vakker (typisk jente-drøm...). Alt dette gjør at jeg ikke klarer å glede meg så veldig over det at vi skal gifte oss, for jeg er bare misfornøgd med mitt eget utseende, og tenker bare på at jeg burde blitt litt tynnere, men klarer det liksom ikke.... Vil gjerne ha noen råd og tanker fra dere...Trenger det.... Kjære deg.. Jeg forstår hva du mener..jeg har ikke kommet til den overspising og kast opp greia,men hadde jeg klart å kaste opp hadde jeg gjort det. Jegspiser ikke stort jeg da.Når jeg gjør det,har jeg dårlig samvittighet.Gikk opp et lys for meg da jeg så et tvprogram.Jeg er mye nærmere undervektig enn overvektig på bmi,men er ikke mager/tynn. Forstod at en kan ha spiseforstyrrelser likevel! Kjenner meg igjen i den der greia med å BARE tenke mat,vekt etc. Men vet du hva?Du er SÅ heldig som har en som støtter deg! Slike ting er ofte vanskelige for en kjæreste å takle på riktig måte Men du virker veldig klar over problemet ditt,kanskje du er klar for å få hjelp? Jeg tror du blir utrolig vakker uansett!! Men det er viktig at DU skal føle deg som en prinsesse..ikke bare den dagen,men HVER dag! Tror kanskje det hadde vært en tanke å fikse deg på innsiden...? For egentlig er det en feilkobling i hodet..Andre ser ikke det du gjør:) Kjempelykke til!! Klem
Gjest Liss Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Hei! Jeg følte for å svare deg. Vi har på en måte slitt/sliter med det samme. Jeg hadde anoreksia for mange år siden, gikk over til kombinasjon anoreksi og bulimi. Deretter overspising. Siste årene har det holdt på slik, med overspising og perioder med oppkast. Men nok om det. Det jeg skulle fram til er at jeg ER overvektig. Da jeg giftet meg i fjor veide jeg endel mer enn jeg burde. Og selvsagt, mitt dårlige selvbilde var noe jeg fryktet også på den store dagen. Men da dagen kom var det det SISTE jeg tenkte på! Jeg følte meg kongelig den dagen! Rett og slett vakker følte jeg meg. Så jeg tror nok mange av ulike grunner tenker mye på utseende denne dagen, men som meg oppdager at det denne dagen var fraværende! Lykke til til deg, kommer nok til å bli kjempebra! Nyt dagen, den går så fort;)
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Jeg har ikke opplevd det du har, så jeg kan dessverre ikke komme med noen gode råd. Jeg vil bare gi deg en stor KLEM og si at du helt sikkert (selv om det kan være vanskelig å tro det selv) kommer til å være nydelig på bryllupsdagen din.
Gjest Gjest_Moo_* Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 Mitt råd er å slappe av og ikke tenke på det. Du kan fort ende opp med å se sliten og småsyk ut om du stresser for mye med slanking rett før bryllupet. Og på selve dagen, så er komplekser det siste du tenker på! Det er så mye annet som skjer, og du føler deg som en prinsesse uansett. Du skriver at "Jeg veier like under normalgrensen på BMI, så er altså ikke overvektig." Ergo er du egentlig "undervektig", om man skal ta hensyn til BMI. Da er det kanskje ikke nødvendigvis at du trenger å slanke deg, men at du trenger å jobbe med ditt eget syn på deg selv?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Trådstarter her! Takk for mange oppmuntringer og råd, jeg setter pris på det. Ang BMI, så formulerte jeg meg egentlig litt uklart i innlegget. Jeg veier under den øvre grensen på normalvektig; altså er jeg ikke undervektig - men ca 24 i BMI. Jeg altså ikke anorektisk lengre, men har lagt på meg en del de siste årene. Jeg vil IKKE støte noen som har verken høy eller lav BMI, for jeg mener man kan se nydelig ut uansett. Det gjelder desverre ikke meg selv, som dere har lest. Jeg veier såpass, at det er ikke er farlig for meg å gå ned 5 kg liksom. Det er det som er saken. At jeg gjerne ville gått ned 5 kg, men at jeg ikke klarer det- og at det samtidig blir "skummelt" for meg når jeg tenker for mye slanking. Føler bryllusdagen kommer som et press, og hele dette kroppsgreiene ødelegger for meg. Men som dere skriver, så glemmes dette på bryllupsdagen? Det som er saken, er jo at jeg etterhvert har begynt å stole på at min tilblivende mann elsker meg som jeg er. Det høres kanskje rart ut, men det er faktisk han jeg er minst redd for skal finne meg uattraktiv på bryllupsdagen - og for hans del kunne jeg veid det jeg gjør nå. Dette stolte jeg ikke på før, men han har klart å overbevise meg om dette både i ord og handling gjennom hele forholdet (en utrolig god gutt!!!). Men det er kanskje mest for min egen del, og for gjestene (?!) at jeg ønsker å være slankere. Og for bildene som skal foreviges...... Jeg prøver å slanke meg nå, men det ender ofte i overspising- for det blir for mye "press" om dere skjønner. Jeg blir kaotisk. Jeg overspiser/kaster opp også når jeg blir stresset. Er stresset med bryllupet, selv om det er 6 uker til. Jeg ønsket meg alltid et stort bryllup, og det skal vi ha. Men jeg stresser.....det ødelegger.....flere som kjenner seg igjen i det? Takk igjen for gode ord
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Når jeg leste innlegget ditt, kom jeg til å tenke på et bryllup jeg var i. Bruden der var nok over grensa for normal BMI, om jeg skal gjette. Men brudekjolen var virkelig flatterende for henne. Hun hadde tydeligvis funnet en som passet henne, og hun så flott ut. Hun strålte dessuten så mye, og hun og mannen så så lykkelige ut, at jeg tviler på at noen var opptatt av vekten hennes. Jeg skjønner at dette er et press som kommer fra deg selv og jeg vet ikke om det andre tenker betyr noe for deg, men som brud ser man hvertfall alltid flott ut uansett. De brudene jeg har sett, har hatt et helt vanlig utgangspunkt, men de har vært virkelig flotte den dagen. Man blir sminket, får på seg hvit kjole, og ser forhåpentligvis ganske fornøyd ut. Man blir pen av sånt. Når det gjelder tiden du har til rådighet, så er jeg i tvil om du vil oppnå særlig synlige resultater på så kort tid. Som du sier, blir du bare mer stresset av å slanke deg og det ender med overspising, noe som fører til det motsatte av hva du ønsker. Jeg ville forsøkt så godt det er mulig å legge det til side nå, og nyte tiden framover med kjæresten. Om ikke alt blir akkurat som du hadde tenkt det på dagen også, kommer folk til å være fornøyde og det blir helt sikkert en fin dag. Prøv å ta det med ro, tenk at det ikke er så nøye med alle detaljer, be om hjelp hvis dere trenger og kan det.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #8 Skrevet 27. juni 2008 Min kjære har alltid sagt at han elsker meg akkurat som jeg er, og han mener jeg ikke trenger å gå ned et gram til bryllupet. Han sier faktisk at det skal bli litt godt når de bryllupsgreiene er over, så slipper jeg å kjenne på et slikt "press" på å slanke meg til bryllupet. Og det presset kommer altså kun i fra MEG. Det tror jeg han har rett i. Kanskje du blir ekstra fokusert på og dårligere av spiseforstyrrelsen nå pga bryllupsstresset og -presset? For meg virker det som mange blir sykere i sånne perioder hvor man har veldig mye å tenke på og kanskje mye ansvar på en eller annen måte. Det er kanskje kroppens eller hodets måte å prøve å takle det på. Jeg håper du klarer å ikke tenke så mye på slanking fram mot bryllupet, og i hvert fall at du klarer å nyte dagen til fulle. Det høres ut som kjæresten din er en klok gutt (og du må tro på at han elsker deg som du er, sånn er det jo faktisk), og du virker reflektert rundt sykdommen din og bør være stolt av at du har klart å bli friskere. Jeg tror heller ikke du rekker å slanke deg noe særlig før bryllupet, og man bør vel uansett være forsiktig med rask vektnedgang om man skal få til å ha styring på vekta over tid. For velværens skyld ville jeg kanskje gått en tur pr dag om du ikke trener, men ikke overdriv - det har du verken godt av eller behov for.
Gjest Gjest_Moo_* Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 Jeg kan nærmest garantere deg at du glemmer sånne ting på bryllupsdagen. Jeg følte meg helt fantastisk, til tross for at jeg ikke klarte å gå ned så mye i vekt som jeg ønsket (og jeg har mer enn fem kilo jeg fint kunne gå ned). Da vi kom frem til selskapslokalet, etter vielsen og fotografering, fikk jeg se meg selv i helfigurspeil for første gang og ble nesten helt satt ut... at den prinsessa der var meg var helt absurd. Men stol på meg, du kommer til å føle deg som den fineste i verden! Bruder er rett og slett vakre. Har selv vært i bryllup og vært på snufser'n pga så utrolig vakre brudene har vært. En annen ting også, pass på at du får slappet av litt innimellom også. Jeg var superstressa og sliten, og klarte ikke roe meg ned før bryllupet. Er ikke bra...
DDuck Skrevet 27. juni 2008 #10 Skrevet 27. juni 2008 Du kommer nok til å være alldeles nydelig uansett på dagen din så jeg syns ikke du skal tenke på det engang
Gjest kitt Skrevet 28. juni 2008 #11 Skrevet 28. juni 2008 Mitt råd er å fokusere på 3 ting - Din kjære elsker deg og synes du er nydelig! - Bryllupsdagen er dagen da du skal gifte deg med den du elsker, og feire dette sammen med gode venner og familie. Det kommer til å bli en uforglemmelig dag med vielsen og bryllupsfesten. Du får feire din kjærlighet sammen med din ektemann, og sammen med gode venner og familie. Du skal ha på deg brudekjole, ordne håret og sminke deg ekstra fint. Du kommer til å stråle - Din BMI tilsier at du er normalvektig, altså har du en slank kropp og trenger ikke å stresse med å bli tynnere.
Gjest fitness Skrevet 28. juni 2008 #12 Skrevet 28. juni 2008 Mitt råd er å fokusere på 3 ting - Din kjære elsker deg og synes du er nydelig! - Bryllupsdagen er dagen da du skal gifte deg med den du elsker, og feire dette sammen med gode venner og familie. Det kommer til å bli en uforglemmelig dag med vielsen og bryllupsfesten. Du får feire din kjærlighet sammen med din ektemann, og sammen med gode venner og familie. Du skal ha på deg brudekjole, ordne håret og sminke deg ekstra fint. Du kommer til å stråle - Din BMI tilsier at du er normalvektig, altså har du en slank kropp og trenger ikke å stresse med å bli tynnere.
Gjest fitness Skrevet 28. juni 2008 #13 Skrevet 28. juni 2008 Hei! Skjønner godt at du har lyst til å se best mulig ut til bryllupet. Men en slankere kropp er ikke nødvendigvis en penere kropp. Dessuten mister du muskler dersom du går ned mye i løpet av kort tid(du blir bare en mindre og slappere versjon av deg selv). Mitt tips er å prøve å lese boken " Ti år tynnere- ny livsstil på seks uker " av Christine Lydon. Forfatteren er lege og har i tillegg drevet med fitness i mange år. Hun har et greit og enkelt, ikke minst sundt program, dessuten har hun lagt inn et treningsprogram som ikke varer mer enn ca en halvtime hver dag som kan gjøres hjemme (regner med at du ikke har så mye ekstra tid nå før bryllupet).Jeg har selv strevd en del med mat og vekt tidligere, for meg har det hjulpet å fokusere på sunn mat og trening, har etterhvert begynt og glemme vekten, har dessuten fått flottere hud og en bedre holdning. Dette er bare et tips slik at du har et godt og sundt alternativ dersom du absolutt vil fokusere på å størrelsen før bryllupet, du har jo ingen grunn til det siden du er helt normal. Er helt ening med de tidligere inleggene om at du garantert vil se flott ut uansett. En avslappet brud som koser seg, vet hun har funnet kjærligheten og smiler til hele verden er noe av det vakreste som finnst, da betyr kiloene ingenting. Lykke til! Kos deg på den store dagen
Possibly Skrevet 28. juni 2008 #14 Skrevet 28. juni 2008 Jeg har ikke opplevd det du har, så jeg kan dessverre ikke komme med noen gode råd. Jeg vil bare gi deg en stor KLEM og si at du helt sikkert (selv om det kan være vanskelig å tro det selv) kommer til å være nydelig på bryllupsdagen din. *signerer*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå