Gå til innhold

Hvorfor være kriminell

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor gidder folk å være kriminell? Hva er vitsen å rane en bank eller ta et liv (med vilje, som planlagt mord)? for eksempel

Omtrent alle kriminelle blir jo tatt uansett. Da tenker jeg selvsagt på de litt større, ikke fjortiser som sitter forran pc-en og laster ned eller opp en sang.

Og en del fortsetter jo å være kriminell når de kommer ut i gjen.

En person i hjembyen min, går ut og inn av fengsel hele tiden, helt siden h*n var rundt 20 år så har h*n holdt på en del kriminelle ting. Hva er egentlig vitsen når man blir tatt?

Har du gjort noe større kriminelt som rane en bank eller i mer den rettningen? Ble du tatt? Kjenner du noen og ble de tat)?

Forandret du/de seg da kom ut av fengsel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå er du fryktelig naiv. Veldig mange kriminelle blir aldri tatt, spesielt de litt høyere opp på rangstigen.

Når det gjelder de som går inn og ut av fengsel hele tiden, skyldes det ofte rusavhengighet, psykiske problemer etc.

Skrevet
Hvorfor gidder folk å være kriminell? Hva er vitsen å rane en bank eller ta et liv (med vilje, som planlagt mord)? for eksempel

Omtrent alle kriminelle blir jo tatt uansett. Da tenker jeg selvsagt på de litt større, ikke fjortiser som sitter forran pc-en og laster ned eller opp en sang.

En person i hjembyen min, går ut og inn av fengsel hele tiden, helt siden h*n var rundt 20 år så har h*n holdt på en del kriminelle ting. Hva er egentlig vitsen når man blir tatt?

Har du gjort noe større kriminelt som rane en bank eller i mer den rettningen? Ble du tatt? Kjenner du noen og ble de tat)?

Tja. Folk som ikke blir tatt, går jo vanligvis ikke rundt og skryter av det. De som skryter av bankran osv som de ikke er blitt tatt for enda, skyter seg selv i foten.

Visse typer kriminalitet, f.eks, innside-handel og heleri, er det veldig få som blir tatt for.

Skrevet

Uansett, det å bli tatt er jo ikke verdens undergang heller. Man hviler litt i fengselet, får litt nye kontakter, nytt kunnskap og kommer ut og fortsetter.

For yrkeskriminelle er fengsel en del av livsstilen.

Skrevet

Ja, jøss, jeg har ranet et par banker i både inn og utland, og drept noen personer for moro skyld. Om jeg forandret meg da jeg kom ut av fengselet? Nja, nå skriver jeg dette fra cella, men jeg tviler på at jeg skal forandre meg. Kommer nok til å rane et par-tre banker til. Trenger spenninga.

Gjest *Mim*
Skrevet

Å være innbruddstyv er vel en rimelig trygg geskjeft, politiet tar nesten ingen av dem.

De fleste vinningskriminelle gjør det vel for pengenes skyld og regner med at de er så smarte at de ikke blir tatt. Pluss at en del er desperate, selvfølgelig.

Skrevet

Og en del synes det er fint å kjøre fine biler og alltid ha nok kontanter + leiligheter i utlandet, være medeiere i bedrifter, omgås kjendiser osv.

Skrevet
Ja, jøss, jeg har ranet et par banker i både inn og utland, og drept noen personer for moro skyld. Om jeg forandret meg da jeg kom ut av fengselet? Nja, nå skriver jeg dette fra cella, men jeg tviler på at jeg skal forandre meg. Kommer nok til å rane et par-tre banker til. Trenger spenninga.

Jeg sitter i cella bortenfor. Trenger også spenninga. Er så innmari kjedlig her.

Gjest dalieo
Skrevet

Det blir jo en livvstil for dem. Lettjente penger, spenning, tilhørelse til en gjeng..

Har sett en del på discoverys fengselsserier i det siste (dårlig døgnrytme, ikke så mye som er på tv kl 3 om natten) og kriminaliteten fortsetter på høyt nivå i fengselet. Så om de blir tatt er det nok ikke verdens undergang.

Gjest Gjest
Skrevet

Kriminaliteten blir jo en livsstil, og det kriminelle miljøet det eneste stedet i samfunnet mange kriminelle oppnår status og "vellykkethet". Selv om det er risikofylt kan du sitte med masse kontanter, verdisaker eller en dyr bil uten å jobbe så altfor hardt for det - pengene både kommer og går fort. Så det er vel både spenning og status og tilhørighet, tenker jeg... Og om du så vurderer å bli en fungerende samfunnsborger har du gjerne brent såpass mange broer at du ikke har særlig gode muligheter for å leve et like spennende A4-liv; du må kanskje ta til takke med ufaglærtjobber eller et begrenset utvalg av utdanninger og yrker pga rullebladet og tiden som har gått fra deg. Da blir det kanskje desto mer fristende å fortsette å leve som kriminell enn å være lavtlønt og usynlig i det vanlige samfunnet. Nå tenker ikke jeg på drap og voldsforbrytelser, det blir noe annet igjen :klø:

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Hmmm... Voldtektsforbrytere blir vel ikke så ofte tatt?

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Det er vel ikke bare spenningen ved det kriminelle miljøet som gjør det vanskelig å leve et A4-liv, men vansker med å forholde seg til faste tider, aksept fra samfunnet, integreres med jobb, leilighet og lovlydige venner, når man har en fortid som kriminell.

Jeg tror heller ikke så mange sitter på skolen og tenker "når jeg blir stor skal jeg bli kriminell", det er mange forhold som fører til et liv på den galeien. Forhold som kunne rammet både deg og meg, og gjort oss kriminelle. Uten at kriminalitet skal unnskyldes.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Å være innbruddstyv er vel en rimelig trygg geskjeft, politiet tar nesten ingen av dem.

De fleste vinningskriminelle gjør det vel for pengenes skyld og regner med at de er så smarte at de ikke blir tatt. Pluss at en del er desperate, selvfølgelig.

Ja, dessverre. Har selv opplevd ikke innbrudd, men at eiendeler har blitt stjålet. Tyven ble oppdaget av politiet rett etterpå, med mine eiendeler på seg. Jeg fikk eiendelene tilbake, men saken ble henlagt pga bevisets stilling! (Det hadde vært flere vitner til tyveriet, et av vitnene kjente til og med tyven og kunne fortelle hvem han var!)

Må si jeg ikke har særlig tro på at man skal bli tatt for småtyverier etter dette. Så hadde det ikke vært for at jeg har ei samvittighet å bære på så skulle jeg sannelig kastet meg ut i samme "yrke"! ;)

Skrevet

Fordi det ofte lønner seg.

Eksempel: man raner en bank og får med seg et par millioner. Politiet finner aldri pengene. Man får 7 år i fengsel. Etter 7 år har man et par millioner kroner man kan bruke.

Eksempel: Du dreper en person. Du får 12 år. Du kan glede deg resten av livet over at personen ikke lenger lever.

Skrevet
Det blir jo en livvstil for dem. Lettjente penger, spenning, tilhørelse til en gjeng..

Har sett en del på discoverys fengselsserier i det siste (dårlig døgnrytme, ikke så mye som er på tv kl 3 om natten) og kriminaliteten fortsetter på høyt nivå i fengselet. Så om de blir tatt er det nok ikke verdens undergang.

Ser på det samme innimellom. Spennende faktisk.

Mange vil jo i fengsel. Av den grunn som mrs_bond skriver.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

De må være syke. Det er min mening. Jeg er motstander av vold.

Tror noen som er kriminelle har et rusproblem gjerne kombinert med feks det populære adhd-begrepet, og utrolig nok føler de seg "hjemme" innenfor faste rammer, de får trent seg opp, får mat, det er rutiner, de finner sine likesinnede innenfor murene, og utenfor er det de samme vennene de møter, det samme miljøet, fordi andre har gitt dem båten, slik at de ikke har noen andre å være sosiale sammen med. Og vi er jo flokkdyr...Jeg tror ikke de føler seg kriminelle, i den forstand, de vet at de er stemplet som kriminelle, men de lever ikke i den samme verden som andre, de blir ikke godtatt i andre sammenhenger enn i kriminelle miljøer, de blir pariakaster...Jeg tviler på at de gjør det for spenningens skyld, men jeg er heldigvis ikke noen ekspert på dette.

Jeg kjenner til menn som har sonet for drap begått under rus. De har ikke gjentatt handlingen. Jeg har aldri gjort noe kriminelt, annet enn å røyke en pipe i blant, og anser ikke det som kriminelt.

De har ikke gjentatt handlingen.

Jeg kjenner de fra flere år tilbake da jeg vanket i rusmiljø og ruset meg og pushet for å kunne ruse meg på pulver. Det er ikke mennesker jeg vanker sammen med i presens, men etter noen år i fengsel for drap, er til og med de fæleste gutta blitt forandret til snille lam iflg. ryktene. Dvs de ruser seg kanskskje fremdeles, men jeg har ikke hørt at de har gjentatt samme forbrytelse, eller sonet for andre ting, men jeg tilhører ikke det samme miljøet mer, og derfor vet jeg ikke om de har måttet sone pga sitt rusbruk, men det betviler jeg sterkt.

Som regel vet de hva de gjør, dvs de har jo egne gartnere innenfor visse miljøer, som utvanner miljøet for tystere.

Det er en tøff verden.

Men jeg passet mine saker da jeg var rusavhengig, og ble aldri tatt, selv om det var noen i miljøet som tystet på meg.

Dette er et så tilbakelagt stadium, og det er vanskelig å svare.

Gjorde jeg noe kriminelt, ja iflg. loven, da jeg solgte pulver f.eks? Jeg solgte bare til de jeg visste allerede brukte pulver og aldri til noen ungdommer (jeg var ung selv). Jeg kunne solgt kroppen min, men hadde venner og forbindelser, bare ett ledd av gangen, og jeg var som sagt avhengig og kunne ikke gå til legen og hente stoffet på apoteket.

Jeg var heldig og kom ut av pulverrusen, nå er det alkoholen som styrer litt av og til, men alk er velkjent for å gå ut av kroppen raskt, i motsetning til pulver og piller.

Jeg blir deppa av å svare i denne tråden.

Og selvfølgelig trodde jeg aldri at JEG skulle bli avhengig av pulver. Jeg er veldig glad og takknemlig for de vennene innenfor det miljøet (miljøer glir gjerne inn i hverandre) som stolte på meg og lot meg få den rangen på stigen, dvs at jeg hadde kontakter. Og jeg må jo ikke glemme at jeg har smuglet også, men det var bare par gram hasj jeg hadde glemt etter en Roskildefestival.

Politiet vet alt om dette, pga tystere, jeg var i utallige avhør, de rockerte hele hjemmet mitt, men de fant aldri noe.

Jeg ble vitne til noe, en ulykke, og da spurte de meg om mitt forhold til stoff i dag.

Ekkelt, men ok, for jeg driver ikke mer med pulver. Og politiet trodde faktisk på meg, utrolig nok, men de har jo sine spanere i miljøene som jeg ikke har frekventert på utallige år, så de rocket ikke opp hjemmet mitt og det ble ikke lange avhør med tilhørende glattcelle.

Jeg vil ikke skrive mer, blir bare deppa, kjenner for mange som døde av overdose, som aldri klarte å slutte, som ekspanderte til heroion osv.

Endret av vimselot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...