Gjest Stjernedryss Skrevet 27. juni 2008 #21 Skrevet 27. juni 2008 Det ble ingen forskjell på min støtte hjemmefra etter jeg fyllte 18. Mamma og pappa har lovet å forsørge meg så lenge jeg går på skolen og det har de holdt. Jeg er 24 i dag og akkuratt ferdig med studiene, så nå kommer jeg til å slutte å få støtte fra foreldrene mine. Selv om jeg har fått et fast månedsbeløp betyr ikke det at jeg er lat, jeg jobber minst like mye som andre studenter, og lever på egenopptjente penger + støtte fra mamma og pappa, studielånet har jeg spart, og brukt på bolig. Jeg har hatt perioder med fast jobb tidligere som jeg har bodd gratis hjemme hos mama og pappa, men ikke fått så mye støtte utenom. Det at jeg har fått penger hjemmefra har ikke ført til at jeg har tatt ting for gitt, men heller tvert i mot gjort meg innstillt på at jeg må jobbe hardt for å få tjene bra.
Sagittarius Skrevet 27. juni 2008 #22 Skrevet 27. juni 2008 (endret) de fleste som bor hjemme var 18 må vel bidra til husarbeids. hvertfall hvis de bor gratis. Endret 27. juni 2008 av Sagittarius
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #23 Skrevet 27. juni 2008 lurt å bruke en annen konto ved siden av dersom BSU blir full. men det man sparer på en annen sparekonto lønner det seg og sette rett over på BSU så fort året er omme. gir mye bedre renter der Hæ? Man kan jo ikke spare mer enn 15 000 i året på BSU, så da kan man jo slett ikke bare "sette over" penger dit. Man må altså finne en bra spareløsning i tillegg. En ungdom som "slipper" å betale husleie bør kunne spare minst 30 000 pr år.
Sagittarius Skrevet 27. juni 2008 #24 Skrevet 27. juni 2008 har man sparepenger ved siden av full BSU bør man sette de over til BSU NÅR ÅRET ER OMME. altså når man får lov til å spare 15000 til. det var det jeg mente
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. juni 2008 #25 Skrevet 27. juni 2008 har man sparepenger ved siden av full BSU bør man sette de over til BSU NÅR ÅRET ER OMME. altså når man får lov til å spare 15000 til. det var det jeg mente Hva er renten på BSU egentlig? Er den virkelig så mye bedre enn høyrentekontoer?
Sagittarius Skrevet 27. juni 2008 #26 Skrevet 27. juni 2008 er faktisk usikker på hva renten er. jeg har hatt samtaler med banken for å hvite hva som lønner seg, og fikk beskjed om at BSU ga best rente regner med at de har rett, uten og ha skjekket det opp selv
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. juni 2008 #27 Skrevet 27. juni 2008 er faktisk usikker på hva renten er. jeg har hatt samtaler med banken for å hvite hva som lønner seg, og fikk beskjed om at BSU ga best rente regner med at de har rett, uten og ha skjekket det opp selv Ja, i en bank er det kansje BSU som gir best rente, men det kan jo være at andre banker gir bedre rente likevel. Hovedfordelen med BSU er jo skattefordelene da, så lønner seg vel at ungdom venter med å spare i BSU til de betaler minst 3000 kr i skatt i året, ellers går de jo glipp av den fordelen.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #28 Skrevet 27. juni 2008 har man sparepenger ved siden av full BSU bør man sette de over til BSU NÅR ÅRET ER OMME. altså når man får lov til å spare 15000 til. det var det jeg mente Når man setter penger inn på BSU i løpet av året er nå en ting. Men man må uansett tenke på hva annet man skal spare i/på. Og i og med at man kan spare begrenset med penger i BSU er det i den andre spareformen man må spare mest. Det kan derfor være lurt å fokusere på å finne den beste spareformen for dette.
poia Skrevet 27. juni 2008 #29 Skrevet 27. juni 2008 Personlig flyttet jeg ut når jeg var 16, og fikk en tusenlapp i måneden frem til jeg var ferdig på videregående av min mor. Av pappa fikk jeg velge mellom bidrag eller bil. Det var det. Tror ikke det er den vanligste historien, men jeg har absolutt ikke tatt skade av det. Lærte å ta ansvar for meg selv, og det kan en 16 åring klare synes jeg, da absolutt en 18åring! Selv er jeg 19 nå.
Gjest Liane Skrevet 27. juni 2008 #30 Skrevet 27. juni 2008 Jeg ser det er veldig store forskjeller på hva foreldre bidrar med ja. Jeg vet om en 20-åring som får dekket alle faste utgifter, til tross for at hun jobber og tjener like godt som sine foreldre. Alle hennes egne penger går til mat, klær, fornøyelser og reiser. Jeg trodde JEG fikk mye støtte av mine foreldre på den alderen der. Jeg bodde gratis hjemme og jobbet deltid da jeg var 18. Jeg brukte pengene til å betale for sertifikat og kjøpte en del matvarer til husholdningen. Utenom det kan jeg ikke skjønne hvor pengene ble av! Da jeg ble 20 flyttet jeg hjemmefra og greide meg selv. Men foreldrene mine ga meg små pengegaver innimellom for at jeg skulle kunne unne meg selv noe fint eller en hyggelig opplevelse.
The Kitten Skrevet 28. juni 2008 #31 Skrevet 28. juni 2008 Hvor mye er det vanlig at man støtter barnet økonomisk etter fylte 18 år? De fleste 18-åringer bor vel hjemme ennå, vil jeg tro. Og de får dermed hus og mat gratis. Men hva ellers? Får de fortsatt lommepenger, eller forventer man at 18-åringen skal få seg en liten jobb og tjene penger selv? Hvordan er det med klær, sko, frisørtimer, sertifikat, ferieturer osv? Fortell hvordan du forholder deg til din sønn/datter som har fylt 18. Eller fortell hvordan du selv har/har hatt det i den alderen der, inntil man flytter hjemmefra. Og hva skjer når ungdommen flytter hjemmefra? Må de klare seg selv for det meste, eller bidrar foreldrene masse? Jeg bor fremdeles hjemme hos mine foreldre og får bolig og mat dekket. Eller dvs jeg får vanlig mat, mens godteri, alkohol o.l. må jeg dekke selv, men det skulle da bare mangle. Jeg har deltidsjobb ved siden av studiene, så ting som mobiltelefon, klær, reiser, og alle fritidsaktiviteter dekker jeg selv. Jeg får ikke lommepenger, men det hender jeg får klær i gave. Da helst hvis det er noe jeg trenger. Bilen låner jeg egentlig gratis, men bruker å fylle på mer bensin dersom den er tom når jeg er ferdig med å bruke den. Den største økonomiske støtten jeg får av mine foreldre per dags dato er at jeg får støtte til BSU kontoen min. Det fungerer slik at dersom jeg setter inn 2 000 kr, så setter de også inn 2 000 kr. De gjorde det samme for min bror. Jeg kommer ikke på noe mer nå. Hilsen The Kitten :banantroll:
Brunhilde Skrevet 28. juni 2008 #32 Skrevet 28. juni 2008 18-åringen min bor hjemme, og jeg betaler alle utgiftene til bolig, strøm, telefon, internett, mobil for oss begge, samt mat og andre husholdningartikler. I tillegg sponser jeg linser. 18-åringen bidrar med husarbeid, plenklipp, klesvask og lignende. Alkohol kjøper h*n selv, men det hender nok at jeg handler litt ekstra hvis jeg vet at h*n skal noe spesielt. Klær og sko betales også av egen lomme (stipend og bidrag), men jeg kjøper litt av og til, det syns jeg er helt greit. I kveld skal ungdommen samles hos oss fordi jeg skal bort, da fikser de det de vil ha av mat og drikke selv.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #33 Skrevet 28. juni 2008 Det er en stund til mine barn blir 18, men så lenge barna mine går på skole og innretter seg etter familiens regler og tar hensyn til de som de bor sammen med kommer jeg til å holde dem med husom, mat og klær og helt sikkert også noe lommepenger. Jeg ønsker ikke at mine barn skal jobbe så mye at det går utover skolen og vil derfor helle støtte dem økonomisk så sant jeg har mulighet. Samtidig kommer jeg aldri til å akseptere at så store barn "bor på hotell" her hjemme. Jeg kommer heller ikke til å akseptere at de gjør som de vil "fordi de er myndige". Så lenge man bor sammen skal man ta gjensidig hensyn og innordne seg. Det gjelder like mye for en 18 åring som for foreldrene.
estrella Skrevet 29. juni 2008 #34 Skrevet 29. juni 2008 Dette skoleåret som er ferdig nå, bodde jeg i Bergen. Da fikk frem til jeg ble 18 2000 kr av pappa per mnd(det var barnebidraget som mamma fikk før) og 1000 kr av mamma. Etter jeg ble 18, fikk jeg litt når jeg trengte, mest av pappa egentlig. Mamma er litt gnien når det kommer til det å bare gi, men hun kunne låne meg penger og hun var med litt å betalte litt ekstra nå når jeg fikk 0 kr i stipend og lån. Nå må jeg bo hjemme ett år pga allmenn påbygg, er 18 enda. Da bor jeg gratis og får mat(hos mamma), men alt utenom som klær og lommepenger må jeg betale selv. Det er da meningen at jeg skal få meg en fast deltidsstilling til høsten og ikke bare sommerjobb.
Gjest Purple Haze Skrevet 29. juni 2008 #35 Skrevet 29. juni 2008 Min eldste flyttet hjemmefra som 18-åring, og har stort sett klart seg greit økonomisk på egen hånd. Det hender jeg stikker til han noen kroner, hvis han gir uttrykk for å ha det litt trangt i blant. (Han er 20 nå). Yngstemann er 16, og kommer nok til å bo hjemme i 3 år til. Da blir det gratis kost og losji, pluss at han får litt klær og annet han måtte trenge. Med en liten jobb ved siden av skole, må han sørge for å betale kontantkort, festing og andre fornøyelser selv. Førerkort må han også være med og betale selv. Jeg bidrar med like mye som eldstemann fikk. Jeg tenker som så, at de får bo gratis og spare litt penger, slik at de kan slippe studielån allerede på videregående. Det blir tidsnok mer enn nok gjeld og betjene for dem når de skal etablere seg.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #36 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er atten og har nylig flyttet sammen med kjæresten min. Mine foreldre betalte kost og losji hjemme, pluss jeg fikk lommepenger hver måned som jeg kunne bruke slik som jeg ville. Mamma sparer en viss sum med penger på en sparekonto til meg hver måned, og sier at jeg kan få bruke dem dersom jeg for eksempel skal ta en utdanning eller som egenkapital. Til attenårsdagen ga de en bil og lappen. Nå har jeg flyttet ut og jobber deltid. Tjener ikke så altfor bra og sparer samtidig opp penger til jeg skal reise vår 2009 til USA. Så når jeg trenger penger kan jeg alltid spørre dem, og nå forrige uke fikk jeg samme sum som mine søstre fikk til ferien.
she83 Skrevet 29. juni 2008 #37 Skrevet 29. juni 2008 Jeg flytta på hybel da jeg var 16 pga. skole, og mamma og pappa betalte husleia og skolebøker, mens jeg måtte som regel klare meg på borteboerstipendet som da var rundt 3000 kr. Litt trangt til tider, men det gikk da greit. De hjalp meg med dette gjennom hele videregående, da jeg begynte på høgskole tok jeg opp studielån for å kunne klare meg selv. Men de har støttet meg hele veien. Pappa sier han vil heller gi meg penger nå som jeg trenger det, enn at jeg skal arve dem senere. Syns det er greit å kreve noe av myndige barn som bor hjemme, men la de gjerne spare på BSU istedet for å betale husleie, hvis man ikke trenger pengene da vel og merke. Klær og lommepenger bør de kunne klare å skaffe seg selv, men foreldre kan jo hjelpe til i visse situasjoner. Før eller senere må de begynne å klare seg selv, og det er jo en fordel hvis de har fått en "myk" start hjemmefra.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #38 Skrevet 29. juni 2008 Jeg bare lurer: Er dere klar over hvor lett det er å avslutte BSU-kontoen sin? Jeg sparte på BSU i noen år, ikke det helt store beløpet. Dette var etter at jeg hadde flyttet hjemmefra og jeg klarte meg selv, så pengene var kun mine egne. Men så kom jeg opp i et økonomisk uføre jeg ikke klarte å finne en utvei fra. Så jeg sa opp BSU-avtalen og fikk ut pengene. Måtte betale tilbake det jeg hadde fått i skattelette, men likevel... Bare sånn i tilfelle noen tror BSU er det samme som en sperret konto eller noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå