Gjest bente85 Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Er det noen andre legemidler å få mot tannkjøtt betennelse, enn tannkremen corsodyl og munnskyllevannet corsodyl? Har slitet med tannkjøtt betennelse endel mnd, og nå begynner jeg å bli rimelig lei.
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Du bør ta deg en tur til tannlegen så de får sjekke dette. Det er pencilin å få for dette.
Bokormen Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Noen typer antibiotika KAN brukes, men det har ikke god nok effekt alene. Det må kobineres med systematisk rensing og behandling. Det aller viktigste er å holde det svært rent, med tannpuss og tanntråd/interdentalbørster. Corsodyl skal IKKE brukes mot dette over lang tid, da det vil misfarge tenner og tunge. Listerine kan hjelpe noe, men ikke nok.
Gjest bente85 Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Ok, takker for råd. Jeg har et megastort problem.. Og jeg må si jeg er innmari flau over det. Fatter liksom ikke at det har gått så langt. Jeg er veldig elendig på tannpussing og tanntråd. Det har jeg vært lenge. Jeg har sånne perioder hvor jeg rett og slett ikke gidder å pusse tenna mine. På det meste så vet jeg ikke hvor lenge jeg har gått, uten å fått pusset tenna mine. Og pga dette, så har nok det forverret problemet. Jeg skal prøve å få tak i tannlegen jeg bruker. Gleder meg ikke. Er rett og slett for redd å innrømme at jeg har gjort det jeg har gjort. Selv om jeg har blitt fortalt dette mange ganger, at jeg må være flink med tannpuss og tanntråd, så har ikke det funket i lengden. Men om jeg ikke gjør noe drastisk med dette, kan vel det få alvorlige konsekvenser?
Bokormen Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Ja,om du ikke skjerper deg både hjemme og med tannlege-/tannpleierbesøk, er du ikke langt fra periodontitt, og da kan du i verste fall miste tennene. Du kan lese mer om periodontitt feks her.
Gjest bente85 Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Jeg er regelmessig hos tannlege. Er bestemt at jeg skal ha maks 1 time i året til kontroll og slikt. Det var i en periode hvor jeg drev mye med tannlegebesøk. Måtte ha rotfylling.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Noe så enkelt som å pusse tannkjøttet med tannbørste skal hjelpe. Og pass på at ikke mat henger fast mellom tennene.
Gjest bente85 Skrevet 28. juni 2008 #8 Skrevet 28. juni 2008 Noe så enkelt som å pusse tannkjøttet med tannbørste skal hjelpe. Og pass på at ikke mat henger fast mellom tennene. Det hjelper på noe, men ikke godt nok. Har opplevd at tannkjøttet har blødd noe etter flere dagers tannpussing, og med sånn munneskylle middel for tannkjøtt betennelse. Og da brukte jeg tanntråd også. Igår var jeg ute å spiste med typen min, og han trodde at jeg hadde paprika rester i munnen, men det han så det var det røde tannkjøttet mitt. Så det sier jo litt om det.
Bokormen Skrevet 28. juni 2008 #9 Skrevet 28. juni 2008 Sånn du beskriver det høres det ut som du er på god vei til å få en periodontitt. Noen ganger kan man også få sånn tannkjøttsbetennelse om man er syk, gravid eller har andre hormonforandringer. Du bør nok kontakte en tannlege så fort som mulig å få orden på dette.
Gjest bente85 Skrevet 28. juni 2008 #10 Skrevet 28. juni 2008 Her om dagen da jeg pusset tennene mine på kveldstid og også brukte tanntråd, så hovnet jeg opp litt i tannkjøttet. Da på 2 plasser minst. Og de plassene var fortsatt noe opphovnet morgen etter. Uff, ja jeg skal prøve å få tak i tannlegen så fort som mulig. Skal prøve å dra til sentrum på mandag og snakke ansikt til ansikt med de. Tror dere at jeg kan kreve en vanlig rutinekontroll samtidig? Med at dem tar bilder av tennene mine også, sånn at jeg får sjekket om jeg har fått flere hull? Jeg har time maks en gang i året, og den er på høsten om jeg husker riktig.
Bokormen Skrevet 28. juni 2008 #11 Skrevet 28. juni 2008 Du er født i 85? Da betaler du jo for tannlegetimene dine selv, og kan gå til hvilken tannlege du vil og få så mange undersøkelser du vil selv.
Gjest bente85 Skrevet 28. juni 2008 #12 Skrevet 28. juni 2008 Ja, er det. Har fast tannlege på et lokalt tannlegesenter. Får bare prøve. Men en gang når jeg hadde skikkelig smerter i ei tann, ville dem nesten ikke ta meg inn. For det har vært hendelser før hvor smertene hadde gått over. Å jeg sa jo det at jeg gikk på smertestillende også, å når de sluttet å virke, fikk jeg smerter igjen. Etter mye masing og slikt fra min side fikk jeg nå time, og det viste seg at jeg hadde betennelse i tanna og måtte ha rotfylling. Så det skremmer litt det om hva dem vil svare meg. Men om jeg forteller hvordan det er med tennene mine og sånn, så må dem vel ha forståelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå