Gå til innhold

Vektreduksjon går sakte!

Anbefalte innlegg

Gjest Casey
Skrevet

Jeg trener 2-3 ganger i uken, løping ute eller trening på et helsesenter, i ca. 30-60 min. pr gang, for det meste kondisjon. Jeg synes også at jeg spiser ganske variert og sunt, uten å gå nærmere inn på kostholdet her. Likevel nekter kroppen å gå ned fra 64 til 58 kg. Vektnålen vil ikke rikke seg, og jeg har vært ganske tålmodig.

Jeg har lest det meste som er å oppdrive om kosthold og trening opp gjennom årene. Har dere treningsfantaster noen råd til meg? Jeg må jo gjøre noe kolossalt feil her?!

Videoannonse
Annonse
Gjest GinaTricot
Skrevet

Hva spiser du ca på en dag da? :)

Skrevet

Kanskje du bør bruke målebåndet og ikke vekta?

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Gjest
Skrevet

Å trene 2-3 ganger i uka er ikke så mye.

Jeg trener 3-4 ganger i uka og holder på minst 1 1/2 hver gang. Går ikke ned i vekt likevel (men jeg prøver jo heller ikke på det).

For det er (som Wildcat sier) kombinasjonen av hva du forbruker og hva du putter i deg som gir resultatet.

Økt litt på treningen og kutt litt på maten, så ser du nok raskere reslutater.

Gjest Casey
Skrevet (endret)
Og hvor høy er du?

Jeg er 171...og jeg går ikke ned i verken målebånd eller vekt.

Frokost er typisk to brødskiver eller frokostblanding med yoghurt/frukt (fullkorn/spelt/havre). Lunch er typisk brød, suppe, salat og eller/varmrett som kylling eller annet sunt. Mellommåltid er typisk frukt eller yoghurt. Middag er typsik fisk, kylling, eller bare ostesmørbrød ved dårlig tid..kvelds kan være frukt eller brød...eller sen middag. Alkohol: 4 enheter pr. uke.

Jeg jobber noen ganger sent og orker ikke å trene kl. 20 om kvelden, så sen jobbing betyr sen middag eller brød, og ingen eller sen trening. Trening tas gjerne i helgene...

Finnes det håp om å nå matchvekten?

Endret av Casey
Skrevet

Frokost er typisk to brødskiver eller frokostblanding med yoghurt/frukt (fullkorn/spelt/havre). Lunch er typisk brød, suppe, salat og eller/varmrett som kylling eller annet sunt. Mellommåltid er typisk frukt eller yoghurt. Middag er typsik fisk, kylling, eller bare ostesmørbrød ved dårlig tid..kvelds kan være frukt eller brød...eller sen middag. Alkohol: 4 enheter pr. uke.

Jeg jobber noen ganger sent og orker ikke å trene kl. 20 om kvelden, så sen jobbing betyr sen middag eller brød, og ingen eller sen trening. Trening tas gjerne i helgene...

Alkohol er ikke bra når du vil gå ned i vekt.

Mat sent på kvelden er heller ikke bra. Ikke spis senere enn klokken åtte.

Du bør prøve å trene fire ganger i uken, og kombiner det med styrketreing, da får du opp forbrenningen.

Ellers ser selve kostholdet greit ut, men to til tre ganger i uken med bare løping er ikke nok.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Jeg har samme høyde som deg, og har normal kroppsbygning. Jeg synes faktisk at det kan se ut som om du spiser litt lite, jeg! Jeg skal spise rundt 1600 kcal pr dag for å gå ned i vekt, og da med trening 3 ganger pr uke.

Ofte kan det være at det hjelper litt på forbrenningen om du spiser litt mer, men i mindre doser fordelt ut over dagen:

Jeg spiser:

2 brødskiver til frokost

1 brødskive kl 10

2 brødskiver kl 12

1 brødskive kl 14

middag kl 16

2 brødskiver kl 19

I tillegg spiser jeg 3 frukter og 3 lettyoughurter fordelt ut over dagen. Brødskiver til lunsj og kvelds blir ofte byttet ut med kylling, omelett eller salat, men totalt ligger jeg altså på rundt 1600 kcal. Fullkornspasta, fullkornsris/naturris, grovt brød/speltbrød, frukt og grønnsaker bør være en naturlig del av kosten, og å unngå hel- eller halvfabrikata kan være lurt.

Noe som ofte kan være lurt, er å forandre på treningsrutinene, kroppen trenger nemlig litt å bryne seg på innimellom, og å forsøke noe annet kan være til stor hjelp for vektnedgangen din.

Mange av oss har også opplevd dette at man står på en vektterskel, og at vekten ikke rikker seg i det hele tatt - ofte over flere måneder. Tipsene over, kan hjelpe deg til å forsøke å komme forbi denne vektterskelen.

Om du jobber sent, kan en times rask gange om morningen være et flott alternativ!

Skrevet

Dersom du er aktiv på kvelden gjør det ikke noe å spise sent! Regelen om å ikke spise senere enn 18/19/20 gjelder bare hvis du er passiv i sofaen hjemme om kvelden. Hvis du er på jobb eller trener om kvelden går det fint å spise sent.

Jeg fikk veldig stor effekt av styrketrening. Gikk ned 7 kilo på noen måneder ved å trene styrke med vekter 2 ganger i uken i tillegg til jogging 2 ganger i uken. Jeg hadde tidligere fokusert nesten bare på kondisjon siden jeg trodde det var mest effektivt når man ville ned i vekt. Nå har jeg lest flere steder at styrketrening er det viktigste. Da unngår du at kroppen kvitter seg med musklene i stedenfor fettet, og i tillegg brenner musklene energi selv når de er i hvile slik at forbrenningen øker. Kroppsfasongen ser jo også mye bedre ut når musklene er på plass!

Det er selvfølgelig viktig å passe på kosten også, da. Men det virker jo som du er bevisst på det.

Gjest Casey
Skrevet

Takk for råd! Det ser ut til at jeg bør øke antall treningsøkter hver uke og få inn litt styrketrening. Samtidig skal det la seg kombinere med vin, dating og det å være ny i jobben. Ikke lett.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Tar du i hardt nok? Prøv også intervalltrening, det har hatt super virkning på meg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje ikke kroppen din på 171 cm vil veie 58 kg? Det er jo ganske tynt da.

Gjest Casey
Skrevet

Jo, kroppen vil gjerne veie 58.

Hva jeg trener? Løper på tredemølle (rask gange/løping om hverandre) i 20 min., "skistep"maskin i 20 min. og ute er det rask gang kombinert med løping slik at en blir sliten av det. Styrketrening er kjedelig, og dessuten er mange av apparatene vanskelig å tilpasse/stille inn etter hver bruker som skal ha ulik innstilling.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Gjest
Skrevet

Ja det finnes håp, men du har nok for dårlig oversikt over kostholdet ditt. Jeg vet det høres utrolig kjedelig ut, men å telle kalorier er nesten nødvendig dersom man har forsøkt å slanke seg en stund og ikke har oppnådd resultater. Du må kartlegge situasjonen din, og finne ut hvor problemet ligger. :) Vei og mål alt du får i deg, og finn ut hvor mange kalorier du spiser hver dag. Kjedelig? Jepp. Men det er nesten nødvendig på det punktet du er nå. Det kan nemlig hende du spiser for mye, MEN: det kan også hende du spiser for lite! Spiser man for lite kan man også få problemer med vektnedgangen. Så tell kalorier en stund du, og få litt oversikt. :)

Skrevet

Jeg trodde myten om at man ikke skulle spise sent på kvelden var motbevist for lenge siden? Etter det jeg har hørt spiller det absolutt ingen rolle hvordan man fordeler maten med tanke på døgnet så lenge energiinntaket er likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...