Gjest TorillKK Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Pr i dag bor jeg på det blide sørland og trives. Jeg kommer opprinnelig fra Rogaland, nær stavanger, flyttet sammen med min foreldre hit til sørlandet da jeg var 14. I dag er jeg 27. Nå har jeg fått meg ny jobb i Sogn & Fjordane, en kanon bra jobb da, iallefall lønnsmessig i forhold til hva jeg har i dag. Må innrømme at det frister å prøve, men så er det jo alltid et men.... Man flytter fra de vennene man har, selv om det går å holde kontakten uansett avstand, men det blir ikke det samme via email og telefon. Familien har jeg også rundt meg her nede. Det er vel det som kan brukes som argument for ikke å dra. Selv er jeg veldig i tvil. Ikke så veldig lett å komme til et nytt sted i denne alderen og få seg ny omgangskrets og venner, utenom de som blir kollega da. De fleste har jo sin omgangskrets, og mange er skeptisk til å slippe inn nye venner i flokken. Det positive oppi det hele er en neste dobling av lønnen, billig boligpris, får dermed råd til ny bil, og kanskje en båt også. Så totalt overslag så vil jeg sitte med en gjeld på ca.1.mill viss jeg kjøper båt og bil og hus, det er jo til å leve med. Jobben blir som mellomleder i en offshore relatert bedrift, en stilling jeg tror jeg kan trives i, og nå må jeg gi et endelig svar innen utgangen av juni. Sier jeg ja, så må jeg være i Sogn&Fjordane klar til 1.sep. Bedriften var villig til å hjelpe med bolig, selv om de påstår det overhode ikke er noe problem å få seg sted å bo. Jeg føler jeg er veldig velkommen, jeg har vært på intervju i Stavanger, da hovedkontoret ligger der, men ikke i S&F enda. Noen her som har solgt hus og hjem og flyttet lengre avstander, skiftet jobb og fått seg nye/flere venner. Hvordan opplevde dere den første tiden? Fint viss noen kommer med erfaringer, positive og negative.
Gjest LilBlossom Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Jo, det har jeg nok... et par ganger eller noe slikt... Da jeg var 7, flyttet vi fra Sunhordaland til Bergen. Da jeg var 14 flyttet vil fra Norge til Nederland. Da jeg var 22 flyttet jeg fra Nederland til England Da jeg var 25 flyttet jeg fra England tilbake til Norge Da jeg var 27 flyttet jeg fra Norge til USA Og i fjor, da jeg var 29 flyttet jeg fra USA tilbake til Norge. Det jeg kan anbefale, er å ta deg en tur opp til Sogn og Fjordane, og titt rundt på hvor du kommer til å bo. Finn ut hvor utestedene er, og evt ta kontakt med de som jobber der, allerede nå, for å finne ut hva man kan gjøre i fritiden. Hvis du har hobbyer, finn ut om der finns foreninger eller klubber. Bli medlem. De fleste områdene har vel en båtforening. Bli medlem der hvis du skaffer deg en båt. Vær med på dugnader (gjør man fortsatt slikt i Norge?) og følg med på hva som foregår på skolene. Selv om du ikke har barn. Hvis du er interesert i hage og slikt, bli medlem av det lokale hagelaget. Faktisk, da jeg bodde langt inne i Hardangerfjorden, i et lite samfunn der, var det mye lettere å få nye venner enn i en storby i USA. En ting til: Ikke flytt for ofte og for mye... du blir veldig rotløs av det. Jeg aner ikke hvor "hjemme" er...
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Jeg tror det er positivt å flytte litt på seg, ikke gro fast i en bygd hele livet. Jeg har selv flyttet flere steder, både da jeg var alene, og nå med familie. Da jeg var 20flyttet jeg alene til Stavanger fra Lillesand, der studerte jeg, og bodde og jobbet der i 7år, fikk meg masse venner der, som jeg forsatt har kontakt med. Når jeg var 28 flyttet jeg til Stocholm, der bodde jeg i 2år, før jeg flyttet tilbake til Arendal, der møtte jeg en danske som i dag er min mann. Vi flyttet til København for 2år, og vi fikk vår første jente der. Etter 2år i DK flyttet vi tilbake til Norge og Stavanger. Her bor vi enda sammen og har 3barn. Tror ikke vi har flytte planer med det første iallefall, vi stortrives her. Så hopp på den nye jobben, og dra oppover vestlandet, masse flotte bygder og småbyer der. Kanksje drømmemannen venter der et sted. Husk når du er gammel kan man sitte og ergre seg over det man har gjordt, heller det enn å ergre seg over ting man ikke har gjordt.
Leanne Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 jeg skal gjøre det samme nå til høsten... Har bodd på samme stedet i 23 år... og nå har jeg fått en ny jobb 3 timers kjøring fra hjemstedet mitt.... Jeg, mannen og våre to barn på 1 og 3 år flytter fra hele familien og alle vennene vår. Barna har to sett besteforeldre, og alle onkler og tanter boende i nærheten.. så det kommer nok til å bli rart... Men den som intet våger intet vinner :gjeiper: Er jo bare å prøve og se.... Vi skal selge huset vårt her, men kommer til å leie dit vi flytter sånn i tilfelle vi ikke trives så godt og ønsker å flytte tilbake om 1-2 år...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå