Gå til innhold

Å kommentere andre sine skrivefeil

Gjest Gjest_mamma1_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma1_*

I dette forumet er vi veldig opptatt av skrivefeil. Vi er også veldig opptatt av å kommentere andre sine skrivefeil. Mange blir veldig irriterte over dette. Derfor oppretter jeg denne tråden der poenget er å skrive om språk, og å kommentere andre sine skrivefeil.

Hovedproblemet mitt når det gjelder rettskriving er som følger:

-Feil bruk av spørrepronomen (Dette gjelder også muntlig norsk)

-Og/å

-Orddelingsfeil

Ved å få kommentert skrivefeilene sine, kan en bli flinkere i rettskriving.

Vær så god, kommenter i veg :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
I dette forumet er vi veldig opptatt av skrivefeil. Vi er også veldig opptatt av å kommentere andre sine skrivefeil. Mange blir veldig irriterte over dette. Derfor oppretter jeg denne tråden der poenget er å skrive om språk, og å kommentere andre sine skrivefeil.

Hovedproblemet mitt når det gjelder rettskriving er som følger:

-Feil bruk av spørrepronomen (Dette gjelder også muntlig norsk)

-Og/å

-Orddelingsfeil

Ved å få kommentert skrivefeilene sine, kan en bli flinkere i rettskriving.

Vær så god, kommenter i veg :popcorn:

Når du ber om det, så :) . Jeg er enig med deg i det du skriver. Imidlertid er det noe jeg irriterer meg over, den stadige og overdrevne bruken av garpegenitiv. I ditt tilfelle "andre sine". Her ville jeg ha skrevet "andres". Garpegenitiv brukes mye på nynorsk, men er et fremmedelement i bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ber om det, så :) . Jeg er enig med deg i det du skriver. Imidlertid er det noe jeg irriterer meg over, den stadige og overdrevne bruken av garpegenitiv. I ditt tilfelle "andre sine". Her ville jeg ha skrevet "andres". Garpegenitiv brukes mye på nynorsk, men er et fremmedelement i bokmål.

Det er valgfritt om man vil skrive "andres" eller "andre sine" på bokmål.

Mange skriver bokmål forskjellig ut i fra hvor de er fra i Norge. Derfor vil jeg tro at det er vanligere å skrive "andres" på østlandet enn på vestlandet. På samme måte som hunkjønn ikke finnes på "bergensk bokmål".

endring: etter litt lesing så fant jeg ut at garpegenitiv faktisk oppstod i Bergen pga påvirkning fra tysk. Det ble tidligere ansett som feil norsk, men er i dag likestilt med vanlig genitiv. Men av og til høres det veldig krunglete ut.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har da en veldig fin og lang tråd til dette her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0&start=140

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...