Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som går på jus utdanningen i Oslo? Jeg har tenkt til å begynne. Hvor mange timer forelesning er det om dagen? Er det hardt? Er studiet bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Gjest Kaya83
Skrevet

Jeg kjenner en advokat som begynner å virkelig slå seg opp som kjent advokat.. Hun er endel på tv blant annet.. Hun tok jusstudiet halvannet år under estimert tid - i Oslo.. Hun jobbet fulltid om nettene, sov om kveldene og leste på dagene mens hun gikk hjemme med nyfødt baby.. Hun syns ikke det var hardt, men folk tar jo ting forskjellig..

Jeg hadde tenkt å studere juss, men gav faen.. Jeg er den nye Røkke liksom - bortsett fra at jeg er jente og ikke har dysleksi.. Og ikke jukser..

Hun sa forøvrig at for å få jobb i Oslo så måtte man ha følgende karakterer:

Bare A'er - jobb i BRA advokatbyråer HVIS man hadde personlighet til det

B'er og kanskje noen A'er - jobb i privat sektor

C'er - offentlig sektor

Under det - ingen jobb..

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men kan kanskje gi en liten pekepinn til hvor mye man må lese hvis man vil ha en bestemt type jobb..

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Skrevet

Når det gjelder jusstudiet i Oslo har du sjelden mer enn tre forelesninger à to timer hver uke. Det er som oftest seminarer eller kurs de ukene det ikke er forelesninger. Opplegget er en fast modul (JUR1000 det første året, JUR2000 det andre osv) som dekker alle fagområdene på pensum, og som går over hele året, og deretter har du én eksamen.

Det som er viktig for å komme godt i gang, er å etablere seg i en kollokviegruppe så tidlig som mulig. Denne danner utgangspunktet både for faglige diskusjoner (som du sjelden har mulighet til å ta med lærekreftene), oppgaveløsninger, lesemotivasjon og senere nettverk. Men du bør vite at det fins endel viktigperer på jusstudiet ved UiO, og enkelte kollokviegrupper vil bare ha A-studenter...

Hvis du kan ta karakterpress og arbeidspress med en klype salt, kommer du nok helskinnet igjennom. Jeg vil råde deg til å lese på lesesal for å bli kjent med folk, det er veldig lett å dette utenfor sosialt. Er man først utenfor er det litt demotiverende å studere der, det vet jeg av personlig erfaring.

Når det gjelder lesemengden vil jeg tro at en vanlig arbeidsdag er nok, fra 8-16 eller liknende. Ikke fall for at andre har lest 300 sider den dagen, men ta heller stoffet inn i det tempoet du trenger for å forstå det. Det viktigste er å komme inn under huden på faget og se fellestrekkene som går igjen i norsk lovgivning, og den innsikten kommer ikke ved skumlesning. Den kommer heller ikke med en gang, så hold ut hvis du syns ting er uforståelig. Og husk å slå opp i loven og dommene, ikke bare lese om dem i læreboka.

Sist, men ikke minst - ta helg! Det er mye annet i livet enn jus.

Hvis du er bekymret for lesemengden kan jeg fortelle deg at jeg begynte på et annet studium etter avsluttet jusstudium, og jeg fikk helt sjokk over hvor mye man måtte lese på HF i forhold til på jussen. På HF er det minst 3000 sider i semesteret, på jussen er det omtrentlig én lærebok på 300 sider i måneden, pluss lover og dommer. Det blir omtrent halvparten av HF-pensumet totalt. =)

Skrevet

Takk for fine svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...