Gå til innhold

Forlovelsesring

Anbefalte innlegg

Gjest LindaKristin
Skrevet
Høres veldig merkelig ut. Hva mener du med "grovere"? Og hvilken gullsmed har sagt noe så rart? (er du sikker på at det var en gullsmed og ikke en "kassadame" du snakket med?)

Jeg har ikke blitt fornærmet. Bare oppgitt over at folk ukritisk strør rundt seg med ulike "fakta" som uskyldige forumbrukere kan tro er fakta (de burde jo sjekke selv, selvfølgelig, men.. du vet.. )

Håper da virkelig ikke det.. (har veldig lyst til å beholde den mannen jeg alt har ;) )

Kjære deg,det er min mening da:) Er ikke verre enn det:) Og andre kom med sine råd og tips.. :) Du får ha en fin sommer!

Gjest Gjest
Skrevet
Kjære deg,det er min mening da:) Er ikke verre enn det:)

Nei, for all del. Hva folk skriver på et diskusjonforume er ikke noen stor sak. Men du bør likevel (dersom du har lyst til å bli tatt det minste seriøst) skille mellom meninger og faktakunnskaper. Hva som er penest er meninger. Opplysninger om f.eks metaller bør være basert på fakta, ikke være meninger forkledd som "faktaopplysninger". Greit å holde tunga rett i munnen.. ;)

Søtt av deg å ønske meg en god sommer.. (dah..! rimelig lite tilslørt forsøk på å være overbærende.. et lite tips til fra meg: ikke "ønsk" folk ting når det bare er tilgjorte klisjeer.. ser lite lurt ut.. ;) )

Gjest LindaKristin
Skrevet

Nei, for all del. Hva folk skriver på et diskusjonforume er ikke noen stor sak. Men du bør likevel (dersom du har lyst til å bli tatt det minste seriøst) skille mellom meninger og faktakunnskaper. Hva som er penest er meninger. Opplysninger om f.eks metaller bør være basert på fakta, ikke være meninger forkledd som "faktaopplysninger". Greit å holde tunga rett i munnen.. ;)

Søtt av deg å ønske meg en god sommer.. (dah..! rimelig lite tilslørt forsøk på å være overbærende.. et lite tips til fra meg: ikke "ønsk" folk ting når det bare er tilgjorte klisjeer.. ser lite lurt ut.. ;) )

Jeg synes synd i deg hvis du er så kynisk og ikke kan tro at folk kan være hyggelige. Jeg ønsket deg en god sommer og mente det. Du får mene hva du vil.Jeg svarer ikke mer nå,gidder ikke bruke energi på mennesker som ikke er hyggelige.

Skrevet

Hadde forlovelsesring i kvitt gull....tok ei veke så var den blitt matt av riper. Antar at det er pga. kvitt gull er eit mjukt metall og dermed ikkje så hardført.

Eg hadde blitt sur om kjærasten min hadde brukt 25 000kr på diamantring. Sjølv om me hadde hatt råd til det. Det er så mykje anna eg heller ville ha brukt dei til. Men eg er ikkje særlig stor bruker av smykker.

Diamantringer med ein stein som stikker opp synes eg ikkje er pene, men smaken er jo individuell.

Skrevet (endret)

Hei Geir!

Jeg har enstensring med rund sten som er ganske høy og koster omtrent det samme som du har tenkt å bruke på ring. Ser omtrent slik ut: lignende ring

Min er i hvitt gull, og siden jeg bruker den hele tiden har den blitt ganske slitt etterhvert, så det er nok sant det at man burde levere den inn til rhodinering ca en gang hvert 1 - 1,5 år. Jeg synes personlig at hvitt gull er penere enn platina, som jeg oppfatter som et litt gråere metall, men som nok krever mye mindre vedlikehold. Blir vel forsåvidt en litt annen pris med dyrere metall, du får mindre sten for pengene, og det er jo noe å tenke på.

Jeg bruker som sagt ringen hver dag selv om den er både høy og upraktisk :) Måtte flytte den over til venstre hånd fordi den hang seg opp i alt mulig på høyre, men etter at jeg flyttet den har jeg ikke hatt noen problemer.

Jeg hadde ikke trodd forloveden min skulle kjøpe en såpass dyr ring, og ble veldig overrasket da jeg fikk den. Jeg falt allikevel for den med en gang og synes fortsatt at den er helt fantastisk. Det har vært en god investering sånn sett, to år etter forlovelsen blir jeg fortsatt glad for den hver gang jeg ser ned på venstrehånden. :)

Lykke til med ringkjøpet, la oss få vite hva du bestemmer deg for!

Endret av instance
Skrevet
Hadde forlovelsesring i kvitt gull....tok ei veke så var den blitt matt av riper. Antar at det er pga. kvitt gull er eit mjukt metall og dermed ikkje så hardført.

Hvitt gull som vanlig gult gull er et mykt metall, men det er ikke først og fremst derfor hvitt gull fort blir matt. Det er på grunn av at hvitt gull er belagt med et annet metall som heter rodium som gjør smykket skinnende og vakkert. Når rodiumen blir slitt av, kan smykket bli gulaktig eller gråaktig, fordi hvitt gull er vanlig gull blandet med sølv. Da må man levere det inn til polering og rodinering for at smykket skal få tilbake sin opprinnelige glans.

Skrevet

Jeg har en ring i hvitt gull og den ser fortsatt ganske bra ut etter et aar, men hadde vi hatt raad saa hadde jeg nok valgt platina i gifteringen..

Synes det er veldig flott at du legger saapass med omtanke ned i det, men husk paa at folk er foskjellige, saa selv om noen jenter her liker noe betyr ikke det at din kjaereste liker det (og omvendt).

Jeg synes for eksempel ikke enstens diamantringer er noe saerlig fine, men det er forskjell paa folk og du vet nok bedre enn oss hva din kjaereste liker.

Gjest Gjest
Skrevet

Føyer meg inn i rekken av dem som advarer mot hvitt gull.

Min kjære fridde til meg med en diamantring i hvitt gull og den ble veldig gul og slitt i løpet av det året jeg gikk med den. Derfor var vi bestemt på at gifteringene skulle være i gult gull eller platina (valget falt ved en tilfeldighet på platina da vi kom over bra prisede ringer på ferie i USA).

Hvitt gull er mer egnet for "en gang i blant" smykker enn for en hverdagsring som giftering/forlovelsesring.

Min ring har havnet i smykkeskrinet og tas nå fram bare til passende anledninger (men det kunne jo fort en diamantring ha blitt selv om den ikke var i hvitt gull, da.. det er ikke alle som har et hverdagsliv som "kler diamantringer" ;) )

Gjest Gjest
Skrevet

Ang platinadebatten... det er en grunn til at fine smykkeforretninger i UK og USA ikke selger forlovelseringer med store diamanter i hvitt gull, kun platina. Platina er det sterkeste og mest slitesterke du får, du slipper å tenke på at det blir gult og i følge den smykkeforhandleren i London hvor min ring ble kjøpt sitter diamanten tryggere i en platina ring. Ikke kjøp en vanlig rund diamant, gå for en mer spesiell cut (princess er fantastisk, emerald cut er også herlig).

Gjest Gjest_heihei_*
Skrevet

Hei Geir

Har ikke lest alt her, men mine erfaringer:

- sett deg inn i de fire c'ene -diamantkvalitet er mye mer enn størrelse

- gå for platina, eneste minus er at det er et hardt metall og ikke mange gode gullsmeder i norge som gjør en bra jobbmed ta inn størrelser etc.

- Vil du ha en helt spsiell ring, gjør som meg og kjøp en antikk ring. Jeg fant en enstens platina ring som var over 100 år gammel. Det slo an ;)

Fordel med antikke ringer er at de øker i verdi mens nye ringer daler..inntil de er antikke da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...