Gå til innhold

preppy stil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ingunn_*

Ja. De går liksom aldri av moten. Jeg liker den stilen veldig. Cardigan, skjorter og blesere og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja. De går liksom aldri av moten. Jeg liker den stilen veldig. Cardigan, skjorter og blesere og sånt..

gjelder det trenchcoat også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja. De går liksom aldri av moten. Jeg liker den stilen veldig. Cardigan, skjorter og blesere og sånt..

gjelder det trenchcoat også?

Absolutt. Dette er tidløst, og går aldri av moten.

Det som mange forbinder med preppystil i dag; pannebånd i håret for gutta, hjelbleika pulesveis og et godt lag foundation som er altfor mørk, er derimot neppe en tidløs stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Absolutt. Dette er tidløst, og går aldri av moten.

Det som mange forbinder med preppystil i dag; pannebånd i håret for gutta, hjelbleika pulesveis og et godt lag foundation som er altfor mørk, er derimot neppe en tidløs stil.

Misbruk av preppy stil med andre ord. For pulesveis er vel ikke tidløst :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
Absolutt. Dette er tidløst, og går aldri av moten.
Jeg mener tydelig å huske at dette var kjerringstil for en stund siden.

På 80-tallet fantes det trenchcoater, men de hadde enorme skulderputer... Og før 70-tallet var det vel et plagg som stort sett bruktes av menn. Og før 1. verdenskrig fantes det ikke.

Jeg mener at det ikke finnes noe slikt som tidløs mote. Kanskje varige plagg, men hvis vi ser hundre år tilbake finner vi knapt igjen et eneste plagg som vi bruker daglig i dag, i hvert fall når det gjelder kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At noe "finnes" til i flere tidsperioder kvalifiserer ikke til å kalles tidløst. Det må anses som fint i alle tider for å være tidløs. Kun klassisk sort dress og noen svært klassiske selskapskjoler som faller i den kategorien.

Alt annet blir mer eller mindre populært.

Min onkel f.eks har brukt bukser med sleng trofast i ca 30 år, men jeg tror likevel ikke stilen hans kvalifiserer til å kalles tidløs ;)

"Preppy" er svært likt deg jeg oppfattet som "kjærring" på 90-tallet i alle fall.. Og det henger såpass i for meg at den stilen styrer jeg unna.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidløst og klassisk har ingenting med hvilken modell som tilfeldigvis er populær i et eller annet tiår, eller om en såkalt kjerring bruker en versjon av plagget. Det finnes fine trenchcoater fra hvert eneste tiår, uavhengig av om H&M eller dets likesinnede førte plagget. Noen ganger nådde de ikke massene. Moderne klassiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tidløst og klassisk har ingenting med hvilken modell som tilfeldigvis er populær i et eller annet tiår

Nettopp.

Men "preppy stil" er likefult alt annet en tidløst.

Klassisik er tidløst.

Preppy er ikke klassisk.. Absolutt ikke klassisk.

Klassisk er dresser, chanell-drakter osv. Ikke vestkant-småjenter i tåpelig jåleklær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk er dresser, chanell-drakter osv. Ikke vestkant-småjenter i tåpelig jåleklær ;)

Det er jeg veldig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er det vel litt begrepsforvirring? "Preppy" henspeiler vel på "prep school", type klassisk, litt konservativ stil á la Charlotte i SATC, skolepikeuniform-liknende.

Berter med for mye brunkrem, skambleika hår og guttunger med pannebånd har aldri vært i nærheten av preppy :roll: wannabes helt blottet for smak.

Klassisk er tidløst. For eksempel et plagg som aldri går av moten, man kan kombinere det med det som til enhver tid er mote og få det til å funke, for eksempel trench coat o.l. Du kan ha en look, så lenge den er gjennomført, og være fin uansett hvilket tiår det er, det blir en egen stil hvis du gjør det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...