Gå til innhold

Samboere og fordeling av utgifter


Monna

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min planlegger å kjøpe leilighet. Leiligheten blir kjøpt for hans penger siden han har en leilighet han skal selge og har fast jobb. Selv leier jeg, jobber for vikarbyrå og har ikke så mye igjen av inntekten etter at regningene er betalt.

Det jeg lurer på er hvordan blir det når det er han som kjøper leiligheten, skal jeg da betale halve lånet + halvparten av de andre utgiftene ?

Jeg har også et barn fra tidligere forhold og vi er enige om å ha samboerkontrakt. Det meste av møblene er mine...

Jeg er helt GRØNN på detten så jeg håper jeg noen huar et fornuftig svar til meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det kommer helt an på hva dere blir enige om.

Dere kan for eksempel avtale at du betaler lånet på leiligheten slik at du betaler deg mer og mer inn i leiligheten. Da vil han leie 100 prosent av leiligheten i begynnelsen, mens du eier en større og større andel etterhvert.

En annen mulighet er at han betaler lånet selv og eier hele leiligheten. Da må det imidlertid være han som sitter igjen med alt hvis det mot formodning skulle bli slutt mellom dere.

Det er sikkert mange andre muligheter midt imellom også. Poenget er at dere må bli enige dere to om hvordan dere gjør det. Når man kjøper leilighet er det mye penger inne i bildet, så dere MÅ skrive samboerkontrakt. Dette er så viktig at jeg ikke kan få sagt det ofte nok. Hvis et forhold tar slutt, er det kjempevondt følelsesmessig. Det blir enda verre hvis man skal krangle om penger i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kunne du ikke lagt denne inn under den andre tråden?

Eller hatt en bedre og mer dekkende overskrift?

Gode råd fra forrige innlegg. Det du må huske på er at om du betaler huslån, er du eier du også (i øknede prosentandel), betaler du ikke huslån vil du ikke få noe av huset hvis dere splitter opp.

Jeg ville tatt en liten tur til advokat, jeg.

NB: hvis du ender opp med å betale all mat og ikke noe på lånet kan det være vanskelig å få noe som helt av verdi ved oppbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt -vet ikke om det er sant da!- at om du er med på å betale lånet, og det skulle bli slutt mellom dere om la oss si 10år, så er du medeier i leiligheten, og har krav på en del om den blir solgt. men; dette er bare noe jeg har hørt.

om dere blir enige om at han sitter igjen med leiligheten hvis det blir slutt en gang, ville ikke jeg vært med og betalt noe på lånet... betale husleia kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
jeg har hørt -vet ikke om det er sant da!- at om du er med på å betale lånet' date=' og det skulle bli slutt mellom dere om la oss si 10år, så er du medeier i leiligheten, og har krav på en del om den blir solgt. men; dette er bare noe jeg har hørt.[/quote']

Dette sier seg selv. Man kjøper seg jo inn og erverver en viss andel avhengig av hvor mye man har betalt av den verdien den selges for.

Men da må man som sagt betale på LÅNET. Hjelper ikke å betale maten, og han lånet, selv om dett eutgjør like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærling.. samboeren min tjener fem ganger så mye som meg.

Han har kjøpt leiligheten og den er HANS!

Jeg betaler en fast husleie til han hver mnd som ikke har noe med lån å gjøre. dette får han betale selv.

Mat og andre ting deler vi likt på. Dvs. han betaler litt mer enn meg i mat fordi han oftes har penger når jeg er blakk.. (som har vært ganske ofte siden jul..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...