Gå til innhold

For mye magesyre

Fremhevede innlegg

Gjest bente85
Skrevet

Hvis man har for mye magesyre, kan man få kraftige smerter i høyre side av kroppen da?

Og i tillegg bli kvalm og eventuelt få oppkast?

Er bare det at jeg har prøvd slike syrenøytraliserende medisin, men ingenting hjelper.

I tillegg har jeg store problemer med å sove om natta pga det her.

Og problemer med i de ulike sovestillingene for det er så vondt. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvis man har for mye magesyre, kan man få kraftige smerter i høyre side av kroppen da?

Og i tillegg bli kvalm og eventuelt få oppkast?

Er bare det at jeg har prøvd slike syrenøytraliserende medisin, men ingenting hjelper.

I tillegg har jeg store problemer med å sove om natta pga det her.

Og problemer med i de ulike sovestillingene for det er så vondt. :(

Har du fått beskjed av legen at du produserer for mye syre? Hvis du har det, men det har forverret seg så synes jeg du skal ta kontakt med legen din igjen. For mye syre som ikke blir dempet kan resultere i magesår etc.

Har du fått resept på Nexium? Kanskje det er noe du kan spørre legen din om å få?

Men svar på spørsmålet ditt er: ja....

Men synes du skal ta en tur til legen igjen jeg.

Det der er ikke noe behagelig!!

God bedring :)

Endret av yoga
Skrevet

Hvis du har sterke smerter i høye side av magen, du er kvalm og svimmel så kan det være gallestein.

Du kan også ha luft i magen, men jeg tror ikke man bli kvalm av det.

Jeg ville ha snakka med lege, evt. legevakt og kanskje få dem til å ta en ultralyd av galleblæra di hvis du mistenker at det kan være det som forårsaker smertene dine. Og ikke vent med å ta kontakt med legevakt, aller helst når du har sinnsvakt vondt, for da er det lettere for dem og diagnosere deg.

Legevakta trodde jeg hadde begynnende magesår første gang jeg var inne hos dem, men andre gang svimte jeg av pga. smerter. Da blir man i alle fall tatt alvorlig :)

Skrevet

For lite magesyre (dvs for lite syre i magesyra...) gir omtrent akkurat samme symptomer som for mye... Har du prøvd syrenedsettende og det ikke hjalp, kan det hende at det er akkurat det motsatte som er problemet ditt.

Gjest bente85
Skrevet
Har du fått beskjed av legen at du produserer for mye syre? Hvis du har det, men det har forverret seg så synes jeg du skal ta kontakt med legen din igjen. For mye syre som ikke blir dempet kan resultere i magesår etc.

Har du fått resept på Nexium? Kanskje det er noe du kan spørre legen din om å få?

Men svar på spørsmålet ditt er: ja....

Men synes du skal ta en tur til legen igjen jeg.

Det der er ikke noe behagelig!!

God bedring :)

Jeg har ikke vært hos legen enda for å sjekke dette nærmere om jeg har for mye syre.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva det er for noe med meg.

Først tenkte jeg for mye magesyre, eller noe sånt, men etter jeg har snakket med min pappa som har for mye magesyre, så tenker jeg at det kan ikke stemme det.

For når pappa får mye magesyre, får han vondt i brøstet (bringa) liksom.

Og det er ikke der jeg har vondt. :s

Så jeg skjønner det ikke helt.

Men hvis man skal ha nexium, så må man vel på sånn undersøkelse å få slange i halsen?

Var det pappaen min fikk før han fikk bruke denne typen medisin.

Husker ikke når jeg var hos legen sist, men i alle fall noen mnd siden.

Og siden det ikke har blitt noe bedre, så har jeg fått skaffet meg time hos legen.

Takk for det. :)

Gjest bente85
Skrevet
Hvis du har sterke smerter i høye side av magen, du er kvalm og svimmel så kan det være gallestein.

Du kan også ha luft i magen, men jeg tror ikke man bli kvalm av det.

Jeg ville ha snakka med lege, evt. legevakt og kanskje få dem til å ta en ultralyd av galleblæra di hvis du mistenker at det kan være det som forårsaker smertene dine. Og ikke vent med å ta kontakt med legevakt, aller helst når du har sinnsvakt vondt, for da er det lettere for dem og diagnosere deg.

Legevakta trodde jeg hadde begynnende magesår første gang jeg var inne hos dem, men andre gang svimte jeg av pga. smerter. Da blir man i alle fall tatt alvorlig :)

Når jeg har hatt sterke smerter på høyre side, har det med tiden blitt sånn at jeg har fått disse "anfallene" med mer kvalme hver gang, og nå de siste 2 mnd oppkast også.

Ganske mye oppkast. Har kanskje kastet opp alt fra 6-10 ganger per "anfall".

Svimmel har jeg aldri vært tror jeg.

Kanskje litt uvel pga all de gangene jeg har kastet opp.

Jeg hadde endel luft i magen før på kvelden, men tror det ga seg når dette startet opp.

Jeg ringte til legevakta i mai, for da hadde jeg kraftige smerter som varte i flere timer, og jeg kastet også opp.

Jeg fikk beskjed om å ikke spise mer syrenøytraliserende og også være forsiktig med maten.

Jeg spiste bare loff i 2 dager etter på, så si.

Så fikk jeg beskjed om at hvis smertene ikke ga seg innen 11.00, måtte jeg ringe opp igjen.

Å det ble bedre, men det tok kjempe mange timer.

Ganske slitsomt.

Skrevet
Jeg har ikke vært hos legen enda for å sjekke dette nærmere om jeg har for mye syre.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva det er for noe med meg.

Først tenkte jeg for mye magesyre, eller noe sånt, men etter jeg har snakket med min pappa som har for mye magesyre, så tenker jeg at det kan ikke stemme det.

For når pappa får mye magesyre, får han vondt i brøstet (bringa) liksom.

Og det er ikke der jeg har vondt. :s

Så jeg skjønner det ikke helt.

Men hvis man skal ha nexium, så må man vel på sånn undersøkelse å få slange i halsen?

Var det pappaen min fikk før han fikk bruke denne typen medisin.

Husker ikke når jeg var hos legen sist, men i alle fall noen mnd siden.

Og siden det ikke har blitt noe bedre, så har jeg fått skaffet meg time hos legen.

Takk for det. :)

Bra du har skaffet deg time hos legen :)

Det kan nok være lurt med en videre utredning. Du skal ikke behøve og plages på denne måten.

Fortsatt god bedring :)

Gjest bente85
Skrevet

Ja, er det. :)

Tenkte det var like greit, siden jeg har vært plaget med disse smertene i flere måneder.

Startet opp ved juletider 2006 mener jeg, og det er god stund siden.

Har tenkt masse på om brusdrikking kan være en årsak til dette?

Men da burde det jo kanskje bli problemer med magesyren da..

Og i tillegg sliter jeg med overvekt.

Så kanskje kroppen har fått nok av det, ikke vet jeg.

Men det skal bli godt å endelig få sjekket det grundig.

Nei, det er ikke noe godt å slites med dette, det skal sies.

Og siden jeg ikke vet når neste gang smertene og kommer og sånn, så ødelegger jo det mye også.

Skrevet
Når jeg har hatt sterke smerter på høyre side, har det med tiden blitt sånn at jeg har fått disse "anfallene" med mer kvalme hver gang, og nå de siste 2 mnd oppkast også.

Ganske mye oppkast. Har kanskje kastet opp alt fra 6-10 ganger per "anfall".

Svimmel har jeg aldri vært tror jeg.

Kanskje litt uvel pga all de gangene jeg har kastet opp.

Jeg hadde endel luft i magen før på kvelden, men tror det ga seg når dette startet opp.

Jeg ringte til legevakta i mai, for da hadde jeg kraftige smerter som varte i flere timer, og jeg kastet også opp.

Jeg fikk beskjed om å ikke spise mer syrenøytraliserende og også være forsiktig med maten.

Jeg spiste bare loff i 2 dager etter på, så si.

Så fikk jeg beskjed om at hvis smertene ikke ga seg innen 11.00, måtte jeg ringe opp igjen.

Å det ble bedre, men det tok kjempe mange timer.

Ganske slitsomt.

Du kan jo teste ut om du får sånne smerteanfall etter at du ha spist mat med mye fett i eller melkeprodukter og egg. Dette er ting man reagerer veldig på når man har gallestein.

Hvis du har gallestein så er det lett å konstatere med ultralyd. Gallesteinsmerter får man når en gallestein setter seg fast i gallegangen, altså røret som går fra galleblæra di og ned til tarmen. Galleblæras jobb er å hjelpe fordøyelsen av fet mat. Derfor kan du få sinnsyke smerter hvis du spiser fet mat, egge- og melkeprodukter fordi steinen blokkerer gallegangen, mens galleblæra sender mer og mer galle nedover.

Jeg synes det høres ut som om det kan være gallesmerter, særlig siden du kaster opp. Føler du deg bedre etter at du har kastet opp? Det gjorde i alle fall jeg.

Vet ikke hvor du bor, men jeg synes du skal møte opp på legevakta når du har sinnsvakt vondt. Da blir de tvunget til å ta deg på alvor.

Gjest bente85
Skrevet

Når jeg fikk smerteanfall natt til lørdag, så hadde jeg spist 2 middels baguetter med salatblad i og gulost.

Til middag spiste jeg 5 grillpølse med lompe på med ketchup uten sukker.

Og om kvelden spiste jeg rundsstykke med svartpølse på.

Og når jeg fikk disse plagene en gang i mai, hadde jeg spist vårruller med ris og bearnaise saus.

Og før det hadde jeg spist 2 brødskiver med vanlig salami fra gilde eller dansk salami med agurk.

Og en kopp med sjokolademelk. Hadde oboy i da.

Spiste også noe godteri den kvelden, sjokoladekuler, ganske store.

Og pepsi max.

Så det kan jo tyde på ett eller annet. :s

Men hvis jeg har gallestein, kan det sees på ultralyden om jeg ikke har sånne smerteanfall også?

Kan jo hende at jeg føler meg ok en liten stund etter at jeg har kastet opp, også er det bra en liten stund også kan jeg kaste opp igjen.

Har time med legen min i morgen da. Skal høre hva hun sier.

Bor ca. 30 min fra nærmeste sykehus, og det er der hvor legevakta er.

Må si jeg hater å vekke mine foreldre sånn midt på natta når det er noe slikt.

Og hvis jeg kaster opp, er det ekstra ukoselig å. :(

Gjest bente85
Skrevet

Hvis det for eks er noe med galleblæren min, hvorfor får jeg ikke disse smertene oftere?

At det kanskje må gå en mnd, eller få disse smertene 2-3 ganger i uka.

Ikke at det har skjedd så ofte akkurat men.

For jeg mener, jeg drikker melk hver dag så si, om vi har i huset.

Og det hender jo at jeg spiser grillpølse i uka om jeg har råd eller kanskje en pizza.

Godteri er det jo så si hver lørdag også.

Gjest bente85
Skrevet

Har glemt å nevne en ting da.

Har også vært borte i å få sånn rar smak i munnen, nesten som sure oppstøt eller hva jeg skal kalle det.

Er ikke plaget med det hver dag, men det hender at det kommer innimellom.

Skrevet

Nå sier ikke jeg at du absolutt har gallestein, men jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier. Jeg hadde også et helt ok kosthold før jeg fikk anfall, og spiste frokostblanding med melk hver dag, og egg eller ost på bødskiva. Men det jeg ikke visste er at det er sånt man reagerer på når man har gallestein.

Ultralyden vil vise legen om det er steiner i galleblæren din. Hvis du har smerter betyr det at det sitter en gallestein i gallegangen din. Hvis du har det, kan det hende de vil gå inn med gastroskopi for å hente steinen ut. Som oftest vil steinen passere av seg selv, og da forsvinner smertene. Det skal dog nevnes at den også kan rive hull i gallegangen din og sende galle rett inn i "hulrommet" i magen. Det kan skape store skader, og kan ende ganske så fatalt.

Smerteanfall kan komme og gå, man kan gå med gallesteiner i galleblæra lenge uten at man kjenner det, men når en av steinene går ned gallegangen og blokkerer gallegangen, da gjør det sinnsykt vondt.

Lykke til hos legen :)

Gjest bente85
Skrevet

Nå har jeg vært hos legen igår. :)

Legen min mistenker gallestein ut fra de symptomene jeg har.

Har også fått 2 typer smertestillende.

En smertestillende og betennelsesdempende og en annen medisin som er morfin.

Legen skulle sende henvisning til ultralyd så fort som mulig. :)

Fjerner dem alltid gallesteiner, om det er det man har?

Gjest RuskeSara
Skrevet
Nå har jeg vært hos legen igår. :)

Legen min mistenker gallestein ut fra de symptomene jeg har.

Har også fått 2 typer smertestillende.

En smertestillende og betennelsesdempende og en annen medisin som er morfin.

Legen skulle sende henvisning til ultralyd så fort som mulig. :)

Fjerner dem alltid gallesteiner, om det er det man har?

Nå skal ikke jeg si noe brennsikkert, ettersom du allerede har vært på utreding hos legen, og de tror de har funnet årsaken.

Men symptomene dine stemmer veldig godt overens med mine syptomer før jeg fikk påvist magesår og duodenitt (betennelse i tarmen). Når det er problemer med sår og syre i magen, er det ikke vanlig at symptomene kommer konsekvent eller av det samme. Det er mange ulike faktorer i kroppen din som avgjør dette. og dette varierer mye fra person til person.

Men hvis man ser det store bildet i symptomene dine, så kjenner jeg meg veldig igjen.

Jeg gikk med dette i flere år før de endelig fant ut hva det var, og fikk diagnose på både det ene og andre før jeg fikk riktig sykdom påvist.

Det er bra at du blir henvist til ultralyd, da har de i allefall satt i gang prosessen med å finne ut hva det er!

Men hvis det skulle vise seg å ikke være gallestein, så ville jeg nevnt dette med magesår og betennelse i magen for legen din (det hender legene trenger en dytt i riktig retning også:)

Det er viktig å huske at to personer kan ha nøyaktig samme sykdom/lidelse med helt ulike symptomer og smertemønster.

God berding til deg!

*RuskeSara*

Gjest bente85
Skrevet

Jeg har nå funnet ut av det jeg da, at de plagene jeg har med min mage, aldri kunne ha skyldes magesyre.

Fordi at smertene jeg har, dem sitter på høyre side av kroppen.

Også i tillegg så er jeg kvalm som kommer å går og jeg kaster opp ofte.

Det varierer hvor ille det kan være.

Jeg har også merket det at når jeg gjør visse bevegelser med overkroppen, kjenner jeg noe i høyre side, der hvor jeg pleier å ha de smertene.

Så kanskje det har noe med det å gjøre.

Det var natt til igår da, så begynte jeg å få slike smerter igjen.

Og jeg hadde spist noen få wienerpølser dagen før og sånn.

Så man kan undre litt..

Men om ultralyden ikke viser noe, skal jeg gå videre med saken.

For orker ikke å ha det sånn framover.

Fikk brev fra instituttet jeg skal på, igår. Fikk time onsdag 16.Juli. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...