Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest annemor30
Skrevet

Min mann har ikke fått lønn denne mnd. Den er utsatt 1 mnd fra arb.giver sin side. Hva gjør vi nå???? Går bedriften konk'? Har han noen rettigheter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi kan da selvsagt ikke fortelle deg om bedriften går konkurs eller hva dere skal gjøre ut ifra så lite opplysninger. Hvilke beskjeder har han fått da?

Skrevet

Hadde jeg aldri godtatt. Jeg hadde først tatt kontakt med lønningskontoret, så lederen mi. Og fortalt de nettopp det. Hadde ikke det hjulpet, hadde jeg dratt inn fagforeninga mi.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Det er vanlig at lønn blir utsatt 1 mdn i juni hvis feriepengene kommer istedet, men det er ikke sikkert det er situasjonen hos dere? Du får høre med lønningskontoret, ledelsen og evt fagforening.

Gjest annemor30
Skrevet
Det er vanlig at lønn blir utsatt 1 mdn i juni hvis feriepengene kommer istedet, men det er ikke sikkert det er situasjonen hos dere? Du får høre med lønningskontoret, ledelsen og evt fagforening.

Ingen kan "bare" utsette lønn i 1 mnd uten å informere sine arbeidstakere.. ingen er organisert her... ledelsen sier at det er utsatt pga pengemangel...

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen kan "bare" utsette lønn i 1 mnd uten å informere sine arbeidstakere.. ingen er organisert her... ledelsen sier at det er utsatt pga pengemangel...

Om man ikke gir beskjed om annet kommer kun feriepengene i juni slik jeg har forstått det.

Feriepengene er "lønnen" man har til rådighet de ukene man har ferie. Så om man har ferie i juni måned lever man på feriepengene. Om man får feriepengene utbetalt en måned man jobber lever man også på feriepengene. Og lever på vanlig lønn de ukene man faktisk tar ferie....

Om man sier i fra kan man få feriepengene utbetalt når man virkelig har ferie i stedet, men dette har vel egentlig ingen betydning så lenge man jobber 100%

Kankje dette er forklaringen? Eller er det et virkelig problem?

I så fall syns jeg det høres ut som begynnelsen på slutten ja. For det første som skal betales fra arbeidsgiver er jo lønn. De leier faktisk vår arbeidskraft, vi gir den ikke bort....

Skrevet

Lønna i juni blir ikke utsatt, men i de allerfleste trekkes det for feriepritid i denne menden, slik at lønna blit0,- kr.

Gjest annemor30
Skrevet
Om man ikke gir beskjed om annet kommer kun feriepengene i juni slik jeg har forstått det.

Feriepengene er "lønnen" man har til rådighet de ukene man har ferie. Så om man har ferie i juni måned lever man på feriepengene. Om man får feriepengene utbetalt en måned man jobber lever man også på feriepengene. Og lever på vanlig lønn de ukene man faktisk tar ferie....

Om man sier i fra kan man få feriepengene utbetalt når man virkelig har ferie i stedet, men dette har vel egentlig ingen betydning så lenge man jobber 100%

I så fall syns jeg det høres ut som begynnelsen på slutten ja. For det første som skal betales fra arbeidsgiver er jo lønn. De leier faktisk vår arbeidskraft, vi gir den ikke bort....

De har kontrakt på at de FÅR utbetalt lønn og feriepenger 20 juni... Så noe stinker;-)

Gjest annemor30
Skrevet

De har kontrakt på at de FÅR utbetalt lønn og feriepenger 20 juni... Så noe stinker;-)

Skrevet

I kommunen er det slik at vi ikke får fastlønn i juni, men feriepenger erstatter lønn. Ekstravakter, overtid ol derimot får vi utbetalt i tillegg til feriepengene. Dette er vanlig måte å gjøre det på.

Tror ingen utbetaler fastlønn og feriepenger samtidig i juni, da er det i såfall at de ikke får fastlønn i juli....

Skrevet

Ja, man får utbetalt lønn i juni. Men den kan være så lav som 0,- kr, dersom personen skal ha full ferie. Man får jo ikke lønn når man har fri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...